اهم اخبار

مشاور انجمن صنایع لبنی: دولت برنامه‌ای برای افزایش مصرف شیر اجرا کند

بدون دیدگاه
image_pdfimage_print

حسین چمنی با بیان اینکه وزارت بهداشت در نامه به وزیر جهاد کشاورزی خواستار احیای طرح توزیع شیر در مدارس شده است،‌ گفت: با توجه به کاهش سرانه مصرف شیر، دولت باید برنامه‌ای برای افزایش مصرف در کشور اجرا کند.

به گزارش پایگاه خبری صنعت غذا و کشاورزی(اگروفودنیوز)، امروز حسین چمنی در نشست مطبوعاتی به مناسبت روز جهانی شیر اعلام کرد:‌ سرانه مصرف شیر در ایران نسبت به میانگین جهانی بسیار پایین است و دولت باید برنامه‌هایی برای افزایش سرانه مصرف این ماده مهم و اساسی و تاثیر گذار در سلامت مردم داشته باشد.

مشاور انجمن صنایع لبنی با اشاره به کاهش قدرت خرید مردم و ارزش ریال اعلام کرد: مصرف لبنیات هم متناسب با آن کاهش یافته که این کاهش مصرف در اجرای هدفمندی یارانه‌ها در دولت نهم ۴۰ درصد کاهش یافت و در هدفمندی فعلی هم که ۲۰ اردیبهشت امسال انجام شد باید منتظر ماند. اما مشخص است اگر حمایت‌هایی از بخش مصرف انجام نشود مصرف دوباره کاهش می‌یابد.

چمنی شیر را به عنوان یک ماده غذایی بسیار مهم توصیف کرد و گفت: با کاهش شیر در کشور سه گروه متضرر می‌شوند نخستین متضرر دولت است که فرصت شغلی ۲ میلیون نفر تهدید می‌شود. علاوه بر آن هزینه‌های بهداشت و درمان و هزینه‌های درمانی چند برابر تحمیل خواهد شد و توزیع کشور هم با کاهش تولید ناخالص ملی افت پیدا می‌کند.

وی دومین متضرر کاهش مصرف شیر را صنعت اعلام کرد و گفت:‌ درآمدهای این شرکت به شدت کاهش یافته و حاشیه سود آنها افت پیدا می‌کند.

به گفته این مسئول سومین گروه مردم هستند که از کاهش مصرف شیر آسیب می‌بینند زیرا مشکلات بیماری بیشتر می‌شود سالانه ۱۴۰ هزار نفر دچار شکستگی استخوان می‌شوند و برخی از آنها تا آخر عمل زمین‌گیر شده و یا برخی می‌میرند.

وی سرانه مصرف شیر در کشور را بنا بر اعلام وزارت بهداشت کمتر از ۷۰ کیلوگرم عنوان کرد و گفت:‌ این در حالی است که سرانه مصرف در ۲۷ کشور اروپایی ۲۶۰ کیلوگرم است.

چمنی همچنین گفت: ۸ دهک پایین بسیار کمتر از ۷۰ کیلوگرم در سال مصرف می‌کنند.

طرح شیر مدارس در دولت روحانی متوقف شد

وی به احیای شیر مدارس تأکید کرد و گفت: این طرح مهم پس از ۱۰ سال فعالیت خود که اثرات مثبتی در سلامتی دانش‌آموزان کشور داشت در دولت روحانی متوقف شد و دولت سیزدهم باید به فکر احیای این طرح باشد.

مشاور انجمن صنایع لبنی دلایل توقف این طرح را کمبود اعتبار، نداشتن پیوست فرهنگی و نیز مجهز نبودن بسیاری از مدارس به یخچال‌های سردکن عنوان کرد.

حسین چمنی با اشاره به آسیب‌شناسی اجرای شیر مدارس در سالهای گذشته گفت: اصرار بر مناقصه شیر مدارس منجر به کاهش کیفیت شیرمدارس شد و در عین حال اصرار بر استانی کردن بودجه این طرح منجر به تاخیر در توزیع شیر مدارس شد به نحوی که سال تحصیلی در حال اتمام بود اما هنوز وعده‌ها توزیع نشده بود.

چمنی با خطاب قرار دادن مسئولان آموزش و پرورش گفت: اگر می‌خواهید اشتباهات گذشته را تکرار کنید، بهتر است به سراغ شیر مدرسه نروید چون اجرای نادرست این طرح منجر به تثبیت شیر گریزی در نسل آتی خواهد شد.

سرویس خبری: صنعت غذا

سمن مجتهدی
بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *