اهم اخبار

مشاور وزیر: فرآورده‌های دامی و لبنی ایران باید در سایر کشورها عرضه شود

بدون دیدگاه
image_pdfimage_print

دبیر ستاد مثلث توسعه اقتصادی و فرهنگی وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: فرآورده‌های دامی و لبنی ایرانی باید در یخچال کشورهای خارجی به مردم خارج از کشور عرضه شود.

به گزارش پایگاه خبری صنعت غذا و کشاورزی(اگروفودنیوز)، به نقل از ایسنا؛ حمیدرضا ملکی عصر چهارشنبه دوم شهریورماه، در جریان بازدید از مجتمع شیر و گوشت دامدشت وابسته به هلدینگ سرمایه‌گذاری برشا واقع در شهر غرق‌آباد شهرستان ساوه با بیان اینکه احیای واحدهای کم ظرفیت، اراده جدی دولت سیزدهم است، اظهار کرد: در این راستا ۱۰۶ پروژه تحول در وزارت صمت ایجاد شده است که سامانه جامع تجارت یکی از این پروژه‌هاست.

وی با تاکید بر اینکه تولید و اداره کردن بنگاه های اقتصادی مصداق نبرد اندیشه‌هاست، افزود: در اقتصاد و تجارت، مرز جغرافیایی وجود ندارد و وقتی مصرف کالا در جامعه بشری مطرح می‌شود، نباید توان تولید محدود به ۸۰ میلیون جمعیت ایرانی شود بلکه باید در نبرد با اندیشه‌ها و تفکرات برون مرزی با ارتقای سطح تولید بتوانیم هزینه تولید را کاهش داده و رقابت پذیر باشیم.

مشاور وزیر صمت با تاکید بر اینکه تولیدات ایرانی باید در ویترین کشورهای توسعه یافته عرضه شود، اظهار کرد: محصولات لبنیاتی و فرآورده‌های دامی ایرانی باید در یخچال کشورهای خارجی به مردم خارج از کشور عرضه شود و شرط آن ارتقای کیفیت تولید با قیمت مناسب و رقابت پذیر است.

وی منابع انسانی را منشا تحول یک بنگاه اقتصادی دانست و افزود: ایجاد انگیزه و تقویت خلاقیت در حوزه منابع انسانی زمینه‌ساز ارتقای بهره‌وری در تولید خواهد شد. نیروی انسانی با انگیزه در حوزه تولید وفادار می‌شود و احساس مالکیت می‌کند که در این صورت بنگاه اقتصادی برخوردار از این منابع انسانی موفق خواهد شد.

ملکی با بیان اینکه ایجاد و تقویت انگیزه در حوزه تولید کارساز خواهد شد نه پول و سرمایه، تصریح کرد: بسیاری از واحدهای تولیدی بخش خصوصی مالکیت و مدیریت را اشتباه گرفته‌اند و سوار بر هواپیمای بدون مقصد شده‌اند و هدفگذاری اقتصادی و مالی ندارند.

وی بیان کرد: دولت اراده جدی برای تسهیل گری و رفع موانع تولید دارد به شرط آنکه مدیران تصمیم‌گیر جدی وجود داشته باشند و با تصمیمات راهبردی برای رفع موانع تولید به دولت مشاوره و کمک دهند.

او با تاکید بر اینکه استان مرکزی شاخص ترین استان کشور بلحاظ اقتصاد و کشور است، افزود: بخش اعظمی از سهم تولید استان مرکزی در حوزه صنعتی و کشاورزی مربوط به شهرستان ساوه است و این منطقه توانسته است سهم قابل توجهی در تولید فرآورده‌های دامی با فعالیت واحدهای تولیدی نظیر مجتمع شیر و گوشت دامدشت داشته باشد. تامین سرمایه در گردش سالانه ۲۰۰ میلیارد تومان از مشکلات این هلدینگ است که با اعطای تسهیلات با سود ۱۱ درصد فضای رونق در تولید در این مجموعه را فراهم خواهیم کرد.

مدیرعامل هلدینگ سرمایه‌گذاری برشا نیز در این جلسه اظهار کرد: هلدینگ سرمایه‌گذاری برشا با سرمایه‌گذاری در حوزه شیر، گوشت، فرآورده‌های گوشتی و لبنی، کشتار انواع ماکیان و مرغ سهم بالایی در تامین نیاز کشور دارد و با ایجاد اشتغال افزون بر ۱۳۰۰ نفر در مجموع ظرفیتی را ایجاد کرده است تا بتوان این منطقه را به قطب تولید محصولات دامی و لبنی در کشور و در آینده نه چندان دور به بزرگترین شهر پروتئینی خاورمیانه تبدیل کند.

غلامرضا دارابی در ادامه فعالیت مجتمع شیر و گوشت دامدشت در مجاورت شهر غرق آباد و بخش نوبران را منجر به توسعه اقتصادی این منطقه دانست و افزود: واحد تولیدی افرا صنوبر سبز ایرانیان در زمینه تولید چوب پزشکی و بستنی واقع در شهرک صنعتی مامونیه شهرستان زرندیه، کشتارگاه دام سالم فجر آسیا در زمینه کشتار دام سبک و سنگین به عنوان بزرگترین کشتارگاه استان مرکزی، شرکت سام سازه آتیه پایدار در زمینه اجرای پروژه‌های عمرانی، سرزمین گوشت پارسیان در زمینه توزیع و فروش محصولات پروتئینی با برند رویال طعم و نیترو پروتئین، کشتارگاه مرغ زرماکیان مزرعه سبز با فعالیت در حوزه کشتار و بسته بندی و تولید، پرورش و توزیع انواع مرغ گوشتی و تخمگذار و مرغ مادر و انواع ماکیان مانند بوقلمون، تولید، بسته بندی، فریز، شرکت دام سالم مزرعه بان  در زمینه بسته بندی خوراک دام از مجموعه وابسته به هلدینگ سرمایه گذاری برشا است.

وی افزود: در عمل به منویات رهبر معظم انقلاب مبنی بر احیای واحدهای تولیدی راکد و غیرفعال، موضوع احیای یک واحد کشتارگاه مرغ در دستور کار قرار گرفت. این واحد کشتارگاهی که پس از گذشت چند سال از افتتاح به دلیل مشکلات اقتصادی از چرخه تولید خارج شده بود در اسفندماه سال ۱۳۹۹ به مجموعه هلدینگ برشا منتقل شد و با عنوان شرکت زرماکیان مزرعه سبز احیا و فعالیت خود را با کشتار و بسته بندی روزانه ۵۰ تن مرغ با ایجاد اشتغالزایی برای حدود ۱۳۰ نفر از سال ۱۴۰۰ آغاز کرده است.

مدیر مجتمع شیر و گوشت دامدشت ساوه نیز گفت: این مجتمع در مساحتی به وسعت ۳۲۰ هکتاردر سال ۱۳۶۵ شروع به فعالیت کرد و علاوه بر تولید شیر در بخش کشاورزی نیز وارد عرصه انواع تولیدات باغی و زراعی شد.

امیر اله‌وردی افزود: در حال حاضر روزانه ۱۲۰ تن شیر در این مجتمع تولید می شود و جزو ۱۰ دامداری بزرگ کشور به شمار می‌رود.

وی بیان کرد: برای تولید روزانه ۲۰۰ تن شیر تا پایان سال جاری هدفگذاری شده است که با تحقق این مهم، مجتمع شیر و گوشت دامدشت جیکی از دو دامداری بزرگ کشور خواهد شد.

سرویس خبری: صنعت غذا

منبع: ایسنا

سمن مجتهدی
بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *