اهم اخبار

مشکل در تامین جوجه یکروزه و نهاده طیور علت افزایش قیمت مرغ

بدون دیدگاه
image_pdfimage_print

عضو اتحادیه سراسری مرغداران گوشتی مشکل تامین نهاده‌های طیور و جوجه یکروزه را از علل افزایش مجدد قیمت گوشت مرغ در بازار برشمرد.

به گزارش پایگاه خبری صنعت غذا و کشاورزی(اگروفودنیوز)، به نقل از ایرنا؛ محمدعلی کمالی، درباره افزایش مجدد قیمت مرغ زنده و گوشت مرغ در بازار به ۸۰ تا ۱۰۰ هزار تومان افزود: اکنون تولیدکنندگان با مشکل افزایش مجدد قیمت جوجه یکروزه، افزایش تقاضا به دلیل مناسبت‌ها و اعیاد، کمبود کنجاله سویا، تاخیر در تحویل ذرت طیور و کاهش تولید در استان‌های گرمسیر به دلیل افزایش دما هوا روبرو هستند که باید برای آن تدبیری اندیشیده شود.

مشاور اتحادیه سراسری مرغداران گوشتی اظهارداشت: البته با توجه به شرایط فعلی، بر اساس آخرین آمارهای شرکت پشتیبانی امور دام کشور، حداقل روزانه ۱۱۰۰ تن گوشت مرغ در تهران توزیع می‌شود و ما کمبودی در بازار این محصول نداریم.

قیمت ۹۰ تا ۱۰۰ هزارتومانی گوشت مرغ گران فروشی است

وی درباره قیمت مرغ زنده اضافه کرد: اکنون قیمت هر کیلوگرم مرغ زنده به طور میانگین در کشور بین ۵۶ تا ۵۸ هزار تومان است که بالاتر از نرخ مصوب به فروش می‌رسد، با توجه به قیمت فعلی مرغ زنده باید قیمت گوشت مرغ نهایتا در بازار بین ۸۰ تا ۸۵ هزار تومان به فروش برسد. بنابراین قیمت گوشت مرغ در بازار با قیمت‌های بیش از ۹۰ تا ۱۰۰ هزار تومان گران فروشی و اجحاف به مصرف کنندگان است.

کمالی گفت: اخیرا با تلاش‌های اتحادیه مرغداران گوشتی با ایجاد محدودیت‌هایی نرخ جوجه یکروزه به نرخ مصوب ۱۵ هزارو ۹۰۰ تا ۱۶ هزار و ۹۰۰ تومان رسیده بود که این اقدام به منظور کاهش جوجه ریزی نبود بلکه برای منظم کردن سطح تقاضا صورت گرفت.

به دنبال بروز مشکل در تامین جوجه یکروزه در برخی استان ها، وزارت جهاد کشاورزی دستور رفع محدودیت‌ها را صادر کرد، که همین امر باعث افزایش مجدد قیمت جوجه یکروزه به قطعه ای ۲۴ هزار تومان شد.

کاهش مجدد نرخ جوجه یکروزه با تخم مرغ های وارداتی از ابتدای مردادماه

مشاور اتحادیه سراسری مرغداران گوشتی تصریح کرد: با برنامه ریزی تولید، پیش بینی می شود که این ماه با تخم مرغ های وارداتی که تبدیل به جوجه یکروزه می شود بتوانیم حدود ۱۲۷ تا ۱۳۰ میلیون قطعه جوجه ریزی داشته باشیم و اگر این میزان جوجه وارد بازار شود به طور قطع روی قیمت جوجه و گوشت مرغ تاثیر خواهد داشت.

وی اضافه کرد: امیدواریم از اول مردادماه جاری آثار تخم مرغ وارداتی را در کشور مشاهده کنیم.

مشکل جدی تامین نهاده های طیور/بازرگاه نهاده تحویل نمی دهد

کمالی اظهار داشت: یکی دیگر از مشکلات این است که با وجود اینکه مرغداران پول در بازارگاه جهت تامین کنجاله سویا و ذرت واریز کرده‌اند، اما طی ۴۵ روز گذشته کنجاله سویا تحویل داده نشده است. بنابراین تولیدکنندگان مجبور شدند علاوه بر پولی که در بازارگاه واریز کرده‌اند این محصول را از بازار آزاد با قیمت های ۲۷ تا ۳۲ هزارتومان خریداری و تامین کنند. این درحالی است که تولیدکنندگان با مشکل جدی نقدینگی روبرو هستند.

وی افزود: همچنین اخیرا تحویل ذرت طیور از سامانه بازارگاه با کندی و تاخیر انجام می‌شود.

مشاور اتحادیه سراسری مرغداران گوشتی با بیان اینکه مناسبت‌های عید قربان و غدیر خم باعث افزایش تقاضا شده است، گفت: اکنون به دلیل افزایش دمای هوا و افت محصول، تولید در برخی استان‌های گرمسیر کشور کاهش یافته که همه اینها در افزایش قیمت مرغ زنده و گوشت مرغ اثرگذار است.

وی از وزارت جهاد کشاورزی خواست تا با توجه به شرایط فعلی و مشکل جدی تولیدکنندگان در تامین نقدینگی، نهاده‌های مورد نیاز طیور به موقع برای مرغداران تامین شود زیرا اکنون ۱۷۰ میلیون قطعه مرغ پرورشی به مدت ۲۵ تا ۴۲ روز است که در سالن‌های پرورش قرار دارند و اینها طی همین مدت، بیشترین دوره نیازشان به پروتئین است که از طریق کنجاله سویا تامین می‌شود.

کمالی افزود: ادامه روند تاخیر در تحویل کنجاله سویا می‌تواند در آینده نه چندان دور بحران ساز شود. بنابراین نیاز است برای ترغیب تولیدکنندگان، این نهاده‌ها با سرعت تامین شود تا بازار به ثبات و آرامش برسد.

بر اساس این گزارش، نرخ مصوب هر کیلوگرم مرغ زنده ۵۲ هزار تومان و گوشت مرغ ۷۳ هزار تومان برای مصرف کنندگان تعیین شده است.

سرویس خبری: دام و طیور و آبزیان

منبع: ایرنا

سمن مجتهدی
بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *