اهم اخبار

معاون توسعه مدیریت و منابع وزارت جهاد کشاورزی: رشد اقتصادی ۸.۸ درصدی بخش کشاورزی در سال ۹۸

بدون دیدگاه
image_pdfimage_print

رشد ارزش افزوده بخش کشاورزی از اقتصاد بدون نفت از ۳ درصد در سال ۹۲ به ۸.۸ درصد در سال ۹۸ رسیده است.

به گزارش صنعت غذا و کشاورزی، به نقل از وزارت جهاد کشاورزی، شاهرخ شجری با بیان اینکه امروزه با رویکرد سنتی مسائل ما قابل حل نیست، افزود: باید با استفاده از علم روز و روش‌های نوین چه در بخش تکنیکی کشاورزی و چه در بخش بازرگانی کشاورزی بتوانیم بر رونق اقتصادی این بخش بیفزاییم.

وی سهم ارزش افزوده بخش کشاورزی از اقتصاد بدون نفت را ۸.۸ درصد اعلام کرد و گفت: در طول این سال‌ها بخش کشاورزی تنها بخش اقتصادی است که همواره رشد مثبت داشته به طوری که رشد ارزش افزوده این بخش از ۳ درصد در سال ۹۲ به ۸.۸ دهم درصد در سال ۹۸ را شاهد هستیم.

شجری با اشاره به اینکه ۱۵ درصد منابع بانک‌ها باید به بخش کشاورزی اختصاص یابد، گفت: متاسفانه مجموعه شبکه بانکی با لحاظ بانک کشاورزی حدود ۸ درصد از منابع خود را صرف کشاورزی می‌کنند و از این مقدار اگر سهم بانک کشاورزی را خارج کنیم سهم بانک‌های غیر تخصصی به ۲ درصد تنزل پیدا می‌کند.

وی علت پایین بودن قیمت صادرات را نسبت به کشور‌های همسایه عرضه محور بودن دانست و افزود: باید تقاضا محوری را تقویت کنیم، وقتی محصول مورد نیاز بازار را تولید کنیم قطعاً با قیمت مناسب معامله خواهیم کرد پس باید به زنجیره تولید و عرضه که بسیار مهم است توجه شود.

گفتنی است بخش کشاورزی در تامین امنیت غذایی نقش به سزایی دارد و استان گیلان به عنوان استانی پیشرو در تولید محصولات راهبردی در کشور مطرح است؛ با آب و هوای مساعد و خاک مناسب همراه با تلاش محققان، کارشناسان اجرایی و بهره برداران، استانی که کمتر از ۹ دهم درصد خاک کشور را دارد حدود ۴ درصد از تولیدات بخش کشاورزی کشور را به خود اختصاص داده است ضمن اینکه بیش از ۷۰ نوع محصول در استان تولید می‌شود که در ۲۰ محصول رتبه برتر را دارا هستیم. همچنین ۹۰ درصد چای کشور، ۴۰ درصد برنج کشور، بیش از ۴۰ درصد نوغان و مقدار زیادی از زیتون کشور در گیلان تولید می‌شود.

سرویس خبری: کشاورزی

سمن مجتهدی
بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *