اهم اخبار

معاون جهاد کشاورزی بوشهر: سیاست این سازمان صادرات نخل نیست

بدون دیدگاه
image_pdfimage_print

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر گفت: سیاست این سازمان و وزارت جهاد کشاورزی صادرات نخل بویژه درختان مثمر و اقتصادی نیست و با توجه به اهمیت نخیلات سیاست سخت گیرانه‌ای در این زمینه وجود دارد.

به گزارش پایگاه خبری صنعت غذا و کشاورزی(اگروفودنیوز)، به نقل از ایرنا؛ خسرو عمرانی افزود: از سال ۹۷ تاکنون تنها سه هزار و ۷۴۷ اصله نخل غیر اقتصادی، غیرمثمر، غیر تجاری که جزو ذخایر و انحصار ژنتیکی در این استان نبوده اند و ارقام کشت بافی که بیشتر برای فضای سبز کشورهای همسایه از جمله قطر مناسب است، پلاک کوبی و مجوز صادرات گرفته اند.

وی اضافه کرد: صادرات این شمار نخل در مقابل ۶ میلیون اصله نخل استان بوشهر رقم بسیار ناچیزی است.

عمرانی اظهار کرد: براساس سیاست وزارت جهاد کشاورزی صادرات نخل‌های مثمر، جوان، اقتصادی و نخیلاتی که جزو ذخایر و انحصار ژنتیکی کشور به شمار می‌روند از جمله “خاصویی”، “کبکاب” و “شکر” خلاف قانون و ممنوع است و به هیچ صورت انجام نمی‌شود.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر گفت: از شمار نخیلات صادر شده یکهزار و ۲۰۰ اصله مربوط به یک باغ است که ضمن جایگزینی این تعداد نخل با ارقام تجاری، با کاشت ۲هزار و ۸۰۰ اصله نخل مثمر و جوان این باغ توسعه یافته است.

وی ادامه داد: بیشتر نخلدارانی که نخل‌های آنها ارزش اقتصادی ندارند تمایل به صادرات نخیلات خود دارند که این کار به صورت بسیار سخت گیرانه و محدود انجام می‌شود.

عمرانی یادآور شد: در مقابل صادرات محدود نخیلات؛ واردات نیز انجام می‌شود به نحوی که از سال‌ ۸۲ تاکنون چهار هزار اصله نخل از واریته “مجول” به عنوان شاه بیت نخیلات دنیا وارد استان بوشهر و در بین نخلداران توزیع شده است و با توجه به اینکه هر کدام از این نخل‌ها هشت تا ۱۰ پاجوش تولید می‌کنند این گونه در این استان در حال توسعه است.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر گفت: افزون بر این نخیلاتی از واریته برهی از خوزستان و پیارم از هرمزگان نیز وارد این استان شده است.

عمرانی در باره نخیلات منطقه رود فاریاب بخش ارم دشتستان گفت: این منطقه ۳۰ هزار اصله نخل دارد که به دلیل خشکسالی‌های پی در پی و خشک شدن چشمه ها با مشکل کم آبی روبرو هستند و قرار است در نشستی با حضور مسئولان آب منطقه ای، جهاد کشاورزی و منابع طبیعی و آبخیزداری راه حلی برای این مشکل اندیشیده شود.

اجرای طرح نخلستان در استان بوشهر برای مقابله با خشکسالی است 

به گفته عمرانی امروز خشکسالی به یک پدیده فراگیر تبدیل شده و تنها مختص یک منطقه مشخص نیست و مهمترین مطالبه قشرهای مختلف در همه بخش‌ها آب است و اجرای طرح‌های مختلف برای برطرف کردن مشکل آب با اجرای طرح‌های آبرسانی و آبخیزداری نیاز به تامین بودجه و اعتبار است.

وی ادامه داد: خشکسالی و کاهش سفره‌های آب زیرزمینی تاثیر زیادی در میزان کمی و کیفی تولید محصولات کشاورزی دارد و همین مساله باعث شده سطح زیادی از نخلستان‌های این استان با مشکل کمبود آب روبرو شوند.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر با تاکید براینکه در این شرایط توسعه سطح زیر کشت به هیچ عنوان در دستور کار جهاد کشاورزی نیست گفت: آنچه در این شرایط مورد توجه مسئولان قرار دارد تغییر شیوه آبیاری، ارتقای افزایش بهره وری، توسعه مکانیزاسیون و حذف و جایگزینی نخیلات است که در همین ارتباط طرح نخلستان در سطح ۳۴هزار هکتار برای استان بوشهر تعریف شده که ۱۸هزار و ۲۵۰ هکتار آن مربوط به نخیلات است.

عمرانی اضافه کرد: هفت هزار هکتار از این باغ‌ها غیر اقتصادی هستند که باید نوسازی، حذف و با رقم‌های اقتصادی جایگزین و ۱۱ هزار هکتار نیز نیاز به انجام عملیات به باغی و به زراعی شامل انجام عملیات هرس و تکریب نخیلات دارند که باید انجام شود.

به گفته عمرانی شیوه غالب آبیاری نخیلات در استان بوشهر به صورت سنتی غرقابی است که در این شیوه هر نخل در سال تنها ۲ تا ۳ بار آبیاری می‌شود و به دلیل استخری بودن آبیاری سالانه باید هزینه زیادی برای زهکشی این باغ‌ها انجام شود که این مساله در کیفیت و کمیت محصول تاثیر گذار است.

وی یادآور شد: در زمان حاضر طرح ۲هزار و ۴۰۰ هکتاری شبکه‌های آبیاری تحت فشار در منقطه سعدآباد با ۸۰ درصد پیشرفت فیزیکی، اجرای فاز نخست طرح آبیاری زهکشی نخیلات در سطح یکهزار و ۵۰ هکتار در آبپخش و انجام مطالعه هشت هزار و ۷۰۰ هکتار از زمین‌های دشت شبانکاره در دست اجرا است که انتظار می‌رود با توجه به رویکرد دولت نسبت به نخیلات استان این طرح‌ها هر چه سریع‌تر مورد بهره برداری قرارگیرد  و گامی موثر برای نجات نخیلات استان برداشته شود.

عمرانی اضافه کرد: خرما به عنوان یکی از مهمترین محصولات باغبانی استان بوشهر است که درزمان حاضر با ۳۴هزار هکتار سطح زیر کشت ۱۳درصد سهم تولید کشور را به خود اختصاص داده است.

وی با اشاره به ایجاد ۸۵هزار شغل ثابت در بخش تولید، فرآوری و بسته بندی خرما در استان بوشهر اضافه کرد: در زمان حاضر ۸۷ واحد با ۹۰ هزار تن ظرفیت صنایع فرآوری و ۶۵هزار تن ظرفیت سردخانه ای در استان بوشهر برای نگهداری خرما در این استان ایجاد شده است.  

به گفته عمرانی در زمان حاضر سالانه ۱۶۴ هزار تن خرما به وسیله ۱۶ هزار و ۷۳۲بهره بردار در استان بوشهر تولید و از این میزان ۲۷ هزار تن محصول صادر می‌شود.

سرویس خبری: کشاورزی

منبع: ایرنا

سمن مجتهدی
بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *