اهم اخبار

معاون زراعت وزیر جهاد کشاورزی :کیفیت گندم‌ تولید داخل مطلوب است/ ۳ راهکار افزایش کیفیت گندم

بدون دیدگاه
image_pdfimage_print

معاون زراعت وزیر جهاد کشاورزی گفت: کیفیت گندم‌ تولید داخل برای تولید نان مسطح بسیار مطلوب است، اما برای افزایش پروتئین گندم با استفاده از کود مناسب، برخورد با علف هرز می‌توان آن را بهبود بخشید.

به گزارش خبرنگار ما ، عباس کشاورز امروز در پاسخ به خبرنگار فارس مبنی بر نگرانی گندمکاران از آزادسازی آرد و خرید گندم کشاورزان براساس میزان کیفیت و پروتئین آن گفت: در ۲۵ سال گذشته هر زمان که با افزایش تولید گندم مواجه شدیم، این موضوع مورد بحث قرار گرفت که کیفیت گندم‌ها کاهش یافته است، اما وقتی موضوع را از نظر علمی بررسی کردیم، متوجه شدیم که گندم‌های کشور برای مصارفی که ما داریم، بسیار مناسب هستند.

خبرگزاری فارس: کیفیت گندم‌ تولید داخل مطلوب است/ ۳ راهکار افزایش کیفیت گندم

وی در پاسخ به اینکه برخی می‌گویند گلوتن گندم داخلی پایین بوده و برای پخت نان مناسب نیست، گفت: نان‌های ما مسطح هستند و این موضوع مربوط به نان‌های حجیم می‌شود که نهایت ۱۵۰ هزار تن آرد صرف پخت نان‌های حجیم می‌شود و بحث کیفیت‌ در گندم نیست، بلکه در موضوع آرد است. این موضوع را در بخش‌های مختلف مطرح کردیم و اکنون کمیته‌ای در اتاق بازرگانی برای این موضوع مطرح شده است. ما موافقیم گندم کیفی خریداری شود، ولی مشکل ما اندازه‌گیری کیفیت گندم در بخش پروتئین و میزان سختی آن است.

کشاورز خطاب به کشاورزان توصیه کرد، برای افزایش کیفیت گندم خود، علف‌های هرز را از بین برده و مزرعه‌ای که کود خوب به ویژه کود ازت را به تناسب داشته باشد و در کنار آن از کود روی و پتاس استفاده کند، می‌تواند تا یک و نیم درصد پروتئین گندم را افزایش دهد.

به گزارش خبرنگار فارس، روز گذشته رئیس بنیاد ملی گندمکاران از تصمیمات جدید کارخانجات آرد در حوزه خرید گندم براساس کیفیت و میزان پروتئین آن گفته بود و تصریح کرد که کشاورزان از این بابت نگران فروش گندم خود هستند، چرا که اکنون متوسط پروتئین گندم ایرانی ۱۲ تا ۱۲٫۵ درصد است و باید زمان و آموزش‌های لازم برای افزایش پروتئین گندم در اختیار کشاورزان قرار گیرد.

امیرسامان اسکندری
بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *