اهم اخبار

معاون علمی و فناوری رییس جمهوری: تجاری سازی پژوهش کشاورزی باید به شرکت‌های دانش‌بنیان محول شود

بدون دیدگاه
image_pdfimage_print

معاون علمی و فناوری رییس‌جمهوری با بیان اینکه بخش پژوهش در حوزه اجرایی ضعیف عمل می‌کند، گفت: تجاری‌سازی پژوهش کشاورزی باید به شرکت‌ها واگذار شود.

به گزارش پایگاه خبری صنعت غذا و کشاورزی، سورنا ستاری روز دوشنبه در مراسم تجلیل از برگزیدگان بخش کشاورزی و منابع طبیعی که با حضور وزیر جهاد کشاورزی برگزار شد، افزود:‌ بخش کشاورزی در تجاری‌سازی فعالیت‌های پژوهشی خود ضعف دارد، اکنون سرمایه‌گذاری در این بخش جدی است اما بیش از هر چیز نیاز به فرهنگ‌سازی جدی دارد.

معاون علمی و فناوری رییس‌مهوری اضافه‌کرد: در سازمان تحقیقات کشاورزی امکانات فوق‌العاده، هیات علمی خوب و افراد محقق و باتجربه و فنی زیادی داریم، اما در حوزه اجرایی ضعیف عمل می‌شود.

وی با اشاره به برخی اشتباهات در این مسیر، گفت: سازمان‌های تحقیقاتی به موازی‌کاری با دانشگاه‌ها پرداختند و از این رو در بخش کشاورزی اتفاق و جهش خوبی رخ نداده است.

ستاری با اشاره به اینکه تحقیقات کشاورزی ما متناسب با هزینه‌ها نیست و باید فرهنگ جدیدی را در این حوزه پیاده‌سازی کنیم، خاطرنشان‌کرد: هر کجا با تعداد کم شرکت‌های دانش بنیان روبرو هستیم میزان وابستگی ما در آن بخش زیاد است، اگر تعداد شرکت‌های  دانش‌بنیان ما در حوزه زراعت پایین است وابستگی ما سبب شده سالیانه بیش از پنج تا ۶ میلیارد واردات انجام دهیم.

معاون علمی و فناوری رییس‌جمهوری تصریح‌کرد: راه تحول در حوزه کشاورزی از شرکت‌های دانش‌بنیان گذشتهو با تغییر فرهنگ رخ می‌دهد، به طور مثال باید در بخش کشاورزی پارک‌های فناوری داشته باشیم، هرچند تاکنون چند مورد  اتفاق افتاده، اما کافی نیست.

وی اظهار داشت: با وجود امکانات در بخش کشاورزی، جوانان باید شرکت‌های خود را تاسیس کنند و باید سازمان تحقیقات آزمایشگاه در اختیارشان بگذارد.

ستاری ادامه‌داد: اعضای هیات علمی باید یک سناریو داشته باشند زیرا می‌خواهد ۳۰ سال تحقیق کند، کسی که می‌تواند شرکت تاسیس کند باید سناریویی داشته باشد که در پنج تا ۱۰ سال آینده نتیجه تحقیق وارد عرصه شود.

تجاری‌سازی کار پژوهش و دانشگاه نیست

معاون علمی و فناوری رییس‌جمهوری با تاکید براینکه تجاری‌سازی کار شرکت است و نباید توسط پژوهشگاه و دانشگاه انجام شود، افزود: نمی‌توان انتظار داشت واکسن از دانشگاه بیرون بیاید، زیرا محصول و تولید کار دانشگاه نیست.

ستاری گفت: در همه دنیا پژوهش انجام می‌شود، اما تجاری‌سازی با شرکت‌های خصوصی و سرمایه‌گذاری آنها صورت می‌گیرد زیرا محصول حاصل سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در پژوهش است.

برنامه‌های پژوهشی با بودجه دولت به نتیجه نمی‌رسد

این مقام مسوول تصریح کرد: اگر تصور شود با پول دولت می‌توان محصول تولید کرد در اشتباهیم، فقط مشارکت بخش خصوصی در پژوهش می‌تواند محصول ایجاد کند. 

وی افزود: بخش کشاورزی یکی از بخش‌های جذاب برای بخش خصوصی است تا وارد این عرصه شود، زیرا بخش پول‌سازی است و می‌توان تکنولوژی زیادی به این بخش تزریق کرد و بخش خصوصی در این بخش وجود ندارد که باخته باشد.

ستاری با بیان اینکه کشاورزی بخش بزرگی است و جای تجاری‌سازی وسیعی دارد، اظهار داشت: ما در داروهای انسانی و واکسن انسانی شرکت‌هایی داریم که قابل مقایسه با زیرساخت‌های بخش دولتی همچون انستیتوپاستور نیستند و برخی شرکت‌های خصوصی در دنیا بی‌نظیرند.

وی تصریح کرد: اکنون ما ۲۴ داروی بیوتیک تولید می‌کنیم که کشور همسایه ما یک عدد از آن را تولید نمی‌کند، بنابراین در حوزه دام و طیور باید راه را برای بخش خصوصی و سرمایه‌گذاری باز کنیم.

معاون علمی و فناوری رییس‌جمهوری اضافه‌کرد: برای کشور ما خیلی زشت است که به مونتاژ خودرو می‌پردازد، با این کار برای شرکت‌های خارجی بازاری ایجاد کرده‌ایم که کمترین ارزش افزوده را برای ما دارد.

وی گفت: برای یک ویال ۵۰ گرمی که مواد اولیه آن را خودمان برای تصفیه و آلایش به آلمان و اتریش ارسال می‌کنیم  ۲۰۰ یورو پول می‌پردازیم، در حالی که ما یک بشکه نفت را ۳۰ یورو می‌فروشیم.

ستاری ادامه‌داد: تغییرات در سیستم‌های سنتی هزینه‌بر و سخت است، اما باید این کار در بخش کشاورزی انجام شود تا این بخش به جایگاه واقعی خود برسد.

وی اضافه‌کرد: با وجود این همه ظرفیت در بخش کشاورزی، داشتن این همه مهندس کشاورزی بیکار برای کشور ما بد است، ما مسیر را اشتباه رفتیم چرا در مهندسی کامپیوتر، برق و مکانیک مشکل بیکاری نداریم.

این مقام مسوول افزود: بخش کشاورزی نیازمند تغییر نگرش و فرهنگ است و معاونت علمی و فناوری رییس‌جمهوری به این بخش کمک می‌کند، تاکنون نیز تفاهم‌نامه‌های خوبی در حوزه امنیت غذایی و استارتاپ‌ها داشته‌ایم که توسعه خواهیم داد.

تسهیل ضوابط سختگیرانه برای حضور فارغ التحصیلان بخش کشاورزی در فعالیت‌های پژوهشی 

معاون علمی و فناوری ریییس‌جمهوری گفت: زمانی تصور می‌کردم پیشرفت و توسعه یک مفهوم سخت افزاری است، اما پیشرفت یک عنصر فرهنگی است و فرهنگ باید از تفاوت دیدگاه‌ها درست شود.

ستاری، با تاکید براینکه در بخش تحقیقات و پژوهش کشاورزی باید التزامات برای حضور جوانان تحصیل کرده برداشته شود، افزود: جوانان ما باید بتوانند بدون هیچ ضوابط سختگیرانه‌ای از امکانات و آزمایشگاه‌های مراکز تحقیقاتی و پژوهشی بهره ببرند.

در این آیین از ۲۹ پژوهشگر برتر بخش کشاورزی و دو سامانه اعلان مخاطرات و توصیه‌های کشاورزی و استعلام محصولات و نهاده های کشاورزی رونمایی  شد.

سرویس خبری: مجلس و دولت

سمن مجتهدی
بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *