اهم اخبار

معاون وزیر کشاورزی:کشاورزی بیشتر از ۶۵ درصد آب نمی‌خورد

بدون دیدگاه
image_pdfimage_print

معاون وزیر جهاد کشاورزی سهم مصرف آب در بخش کشاورزی را نهایتا ۶۵ درصد اعلام کرد و از مهلت سه ساله برای جمع شدن بساط شالیزارهای خارج از گیلان و مازندران خبر داد.

به گزارش ایسنا، علیمراد اکبری در نشست خبری که امروز (چهارشنبه) برگزار شد، ضمن توضیح شرایط کنونی کشور در حوزه آب و خاک، پروژه‌های مهمی را که در دولت یازدهم و دوازدهم آغاز شده است را معرفی و میزان پیشرفت آن‌ها را تشریح کرد.

وی ضمن تاکید بر اینکه امسال به دلیل کمبود بارندگی سال سختی در بخش کشاورزی بوده است، گفت: میزان بارندگی در سال جاری ۱۶۸ میلی‌متر بوده که یکی از بدترین سال‌ها طی ۵۰ سال گذشته و متاثر از حدود ۱۵ سال خشکسالی ممتد در کشور است و نسبت به درازمدت ۳۱ درصد کاهش داشته است.

مهلت ۳ ساله برای جمع شدن بساط شالیزارهای خارج از گیلان و مازندران

اکبری با اشاره به اینکه یکی از مشکلات بخش کشاورزی، متناسب نبودن منابع اعتباری با اهداف است، افزود: براساس طرحی که دو هفته پیش به تصویب کارگروه کم‌آبی رسیده است کشت برنج باید ظرف سه سال در همه استان‌ها به جز گیلان و مازندران حذف شود ولی لازم است که پیشنهادات و الزامات برای جایگزینی محصولات انجام شود.

به گفته معاون آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی، ۶۳۰ هزار هکتار شالیزار در کشور وجود دارد که ۱۷۰ هزار هکتار آن خارج از استان گیلان و مازندران واقع شده است.

اکبری ضمن فاجعه خواندن تامین آب مورد نیاز صنعت در بندرعباس از آب شیرین کشاورزی گفت: نامه‌ای مبنی بر اینکه “آب مورد نیاز صنعت باید از عمق دریا تهیه شود”، به رئیس جمهور ارسال شده است که بر اساس آن رییس جمهور دستورات لازم را به وزیر نیرو ابلاغ کرده‌ است.

وی در ادامه با اشاره به اینکه سهم آب از بهره‌وری در بخش کشاورزی ۳۴ درصد است، اظهار کرد: بر اساس پژوهش‌های جهانی ۶۶ درصد سهم بهره‌وری به نوع بذر، تغذیه خاک، ماشین آلات مبارزه با بیماری‌ها و آفات مربوط است.

معاون وزیر جهاد کشاورزی در ادامه درباره وضعیت منابع آبی کشور اظهار کرد: در حال حاضر ۲۱ درصد آب سطحی، ۵.۲ درصد قنوات، ۱۷.۵ درصد چشمه، ۵۶.۳ درصد چاه‌ها، همچنین در شبکه آبیاری ۳.۲ میلیارد هکتار پایاب سدها و ۵.۵ میلیارد هکتار در پایاب دریاچه‌های سنتی وجود دارد.

اکبری با بیان اینکه ۳۷ میلیون هکتار خاک کشور استعداد کارهای کشاورزی را دارد، گفت: به علت منابع محدود آب ۱۸.۵ میلیون هکتار خاک در چرخه وجود دارد که ۱.۳ میلیون هکتار در کلاس یک و فاقد محدودیت است و ۴.۳ میلیون هکتار که معادل ۲۱.۴ درصد از خاک است، در کلاس  دو و دارای محدودیت است.

وی افزود: ۴.۹۵ میلیون هکتار خاک در کلاس پنج و شش است که اصلا قابل بهره‌برداری نیست.

اوضاع نامناسب خاک و کمبود کربن آن

معاون آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی یکی از مشکلات خاک کشور را مناسب نبودن کربن خاک دانست که در ۶۰ درصد خاک زیر نیم یا یک درصد است. کربن باعث افزایش ظرفیت نگهداری آب در خاک می‌شود.

اکبری افزود: توقع داریم سازمان برنامه و بودجه در بودجه سال آینده منابعی برای تهیه نقشه‌های آلی کربنی خاک در نظر بگیرد.

وی تعداد پروژه‌هایی که در هفته دولت در بخش کشاورزی افتتاح شده است را ۳۶۵۰ مورد اعلام کرد که ۵۰ درصد آن در بخش آب و خاک بوده است.

معاون آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی از وجود چهار پروژه کلیدی در کشور خبر داد که یکی از مهم‌ترین آنها پروژه ۵۵۰ هزار هکتاری خوزستان است.

به گفته اکبری، فاز اول این پروژه تمام شده است و برای اجرای فاز دوم آن برای ۲۳۸ هزار هکتار خاک که ۹۰۰۰ هکتار آن در ایلام و ۲۲۹ هزار هکتار در خوزستان است، تفاهم‌نامه‌ای بین جهاد کشاورزی و وزارت نیرو به امضا می‌رسد.

وی افزود: ۱.۵ میلیارد تومان در فاز اول بین این پروژه اختصاص داده شد که ۱.۴ از آن در اختیار این بخش قرار گرفته است. مجموعا ۱۰۰ میلیون دلار برای تکمیل شبکه‌های یک و دو در وزارت نیرو اختصاص داده شده است.

۹۰ هزار هکتار اراضی کشاورزی منتظر آب‌رسانی وزارت نیرو

معاون آب و خاک با تاکید بر اهمیت پروژه دوم که شبکه‌های فرعی آبیاری و زهکشی غرب و شمال غرب کشور نام دارد، گفت: این پروژه شامل ۱۰ استان ایلام، کرمانشاه، کردستان، آذربایجان غربی، شرقی، اردبیل، گلستان و خراسان است که ۸۱ درصد پیشرفت فیزیکی داشته و اگر مشکل تامین پلی اتیلن نبود، اکنون به پایان رسیده بود.

اکبری با انتقاد از وزارت نیرو که نتوانسته آب برای تکمیل این پروژه تامین کند، گفت: ۱۳۵ هزار هکتار خاک آماده بهره‌برداری و ۳۵ هزار هکتار زیر بار است و برای حدود ۹۰ هزار هکتار از اراضی آبیاری که آماده شده است، وزارت نیرو نتوانسته آب را برساند.

وی همچنین درباره پروژه آبیاری تحت فشار که یکی از بزرگترین پروژه‌های جهان است، گفت: حدود ۱۵۰۰ دستگاه ماشین آبیاری که ماشین‌های هوشمند هستند، نصب می‌شود. راندمان آبیاری این ماشین‌ها ۹۰ درصد است.

به گفته معاون وزیر جهاد کشاورزی از ابتدا تاکنون دو میلیون و ۳۶ هزار هکتار  آبیاری تحت فشار در کشور انجام شده است که یک میلیون و ۸۳۶ هزار هکتار آن در اراضی سنتی و ۳۶ هزار هکتار در اراضی مدرن بوده است.

اکبری افزود: ۷۴۵ هزار هکتار آبیاری تحت فشار در دولت تدبیر و امید انجام شده است که مجموعا ۲۸۰ هزار هکتار در اراضی سنتی و مدرن در سال گذشته بوده است. همچنین ۱۳۳ هزار هکتار آن در حال انجام است و ۵۷ هزار هکتار آن اجرا شده است. اما افزایش قیمت پلی اتیلن ممکن است این پروژه را دچار چالش کند.

سرمایه‌گذاری ۱۰۰ میلیون یورویی اتریش برای آبیاری نوین

وی با اشاره به اینکه در شرکت‌های کشت صنعتی دولتی آبیاری تحت فشار انجام نمی‌شود، گفت: حدود یک ماه پیش تفاهم نامه‌ای با معاون وزارت کشاورزی اتریش امضا شده است که طبق آن ۱۰۰ میلیون یورو در بخش آبیاری ایران سرمایه‌گذاری می‌شود و از آن برای بخش‌های دولتی و طرح توسعه نیشکر استفاده خواهد شد.

معاون آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی با بیان اینکه پروژه‌های آبیاری غرب و شمال غرب کشور ۸۱ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است، گفت: ۵۰۰۰ میلیارد تومان اعتبار به این پروژه‌ها اختصاص داده شده اما فاز دوم آن هنوز تخصیص آب ندارد.

اکبری با اشاره به مشکل خرید تجهیزات و لوله‌ها با توجه به افزایش قیمت گفت: پروژه سیستان که ۴۶ هزار هکتار است، در فاز اول ۵۰۰ میلیون دلار و در فاز دوم ۳۵۰ میلیون دلار بودجه داشته است. پروژه سیستان ۶۶.۵ درصد پیشرفت داشته و امسال تکمیل می‌شود.

معضل چاه‌های غیرمجاز

به گفته معاون آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی، در حال حاضر ۳۵۰ هزار حلقه چاه غیرمجاز در کنار ۴۰۰ هزار حلقه چاه مجاز در کشور وجود دارد که باید با در نظر گرفتن شرایط کشاورزان مسدود شود.

اکبری با اشاره به اینکه مسدود کردن چاه‌های غیر مجاز ممکن است معیشت مردم را به خطر بیندازد پیشنهاد کرد در مواردی که فرد تنها یک چاه دارد و آن هم غیر مجاز است به کشاورز تسهیلاتی اختصاص یابد تا بتواند کارش را در گلخانه‌ که ۱۰ درصد فضای باز مصرف آب دارد ادامه دهد.

وزارت نیرو و نفت در برقی کردن چاه‌ها همکاری نمی‌کنند

اکبری در ادامه برقی کردن چاه‌ها را از عوامل مهم بهینه کردن آب و حفظ محیط زیست دانست و گفت: برقی کردن چاه‌ها مصوبه سال ۱۳۹۳ است اما به دلیل عدم همکاری وزارت نیرو و نفت عملیاتی نشده است.

وی افزود: طرح برقی کردن چاه‌ها تاکنون برای ۱۰۰ حلقه چاه انجام شده است که آن هم با منابع وزارت کشاورزی بوده است.

تجهیز و نوسازی اراضی و شالیزارهای کشور

اکبری همچنین درباره طرح تجهیز و نوسازی اراضی کشاورزی و شالیزارها گفت: تجهیز و نوسازی در ۲۰ هزار هکتار از اراضی انجام شده است که ۳۰ هزار هکتار از آن در چند سال اخیر بوده است.

وی افزود: زهکشی زیرزمینی در ۳۸۶ هزار هکتار از اراضی انجام شده که ۱۴۳ هزار هکتار از آن در دولت تدبیر و امید بوده است. همچنین در شبکه‌های آبیاری زهکشی در سایر استان‌ها ۶۸ هزار هکتار شبکه‌های فرعی انجام شده است.

اکبری در ادامه درباره تجهیز و نوسازی خشکزارها گفت: یک میلیون و ۵۶۴ هزار هکتار از خشکزارها نوسازی شدند که ۲۷۴ هزار هکتار از آن در پنج سال اخیر انجام شده است.

امیرسامان اسکندری
بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *