اهم اخبار

معاون وزیر کشاورزی خبر داد: همه شترها شناسنامه‌دار می شوند

بدون دیدگاه
image_pdfimage_print

معاون بهبود تولیدات دامی وزارت جهاد کشاورزی با بیان اینکه این وزارتخانه به دنبال شناسنامه دار کردن شترها در سطح کشور است، گفت: از جمعیت ۱۶۰ هزار شتر، نزدیک به ۱۰ هزار و ۷۰۰ نفر شناسایی و شناسانامه دار شده اند و در آینده نزدیک به تمام شترهای کشور میکرو چیپ نصب می شود.

به گزارش ایسنا، حسن رکنی در دومین کنگره ملی شتر در دانشگاه هرمزگان، یکی از اقلام صادراتی پرمنفعت را شتر و محصولات آن دانست و عنوان کرد: با توجه این که صادرات شتر بسسیار پر منفعت است اما رقم صادرات آن در کشور عدد قابل توجه ای نیست.

وی افزود: نزدیک به ۳۰۰ نفر شتر در سال جاری  صادرات داشته ایم که می تواند با افزایش آن تجارت خوبی را کشور تجربه کرد.

رکنی با بیان اینکه پرورش شتر باید بیشتر در کشور مورد توجه قرار گیرد، بیان کرد: میان حیوانات مزرعه‌ای در کشور، کمترین توجه به شتر شده و برگزاری چنین کنگره ای زحمت فراوانی دارد که موتور محرکه آن بخش خصوصی بوده است.

معاون بهبود تولیدات دامی وزارت جهاد کشاورزی قیمت شیر شتر برابر با ۱۰۰ هزار ریال اعلام کرد و گفت: در کشورهای حوزه خلیج فارس هر روز حدود شش تن شیر شتر را به هواپیما به آمریکا ارسال می کنند که نشان از ارزش این محصول در میان سایر کشورها است.

وی با بیان اینکه برآورد تولید شتر شتردر کشور ۱۷ تا ۱۸ هزارتن است، تصریح کرد: بخش زیادی از شیر شتر تولید شده در کشور به صورت سنتی و برای خود مصرفی استفاده می شود.

وی میزان گوشت شتر  تولیدی حدود ۵۰۰۰ تن دانست و عنوان کرد: با توجه به تولید کم این محصول در کشور اما از اقبال خوبی در مصرف مصرف کنندگان گوشت قرمز برخوردار است و بازار جهانی نیز از گوشت شتر به عنوان محصول ارگانیک به فروش می‌رسد و توجه زیادی به این محصول شده است.

معاون بهبود تولیدات دامی وزارت جهاد کشاورزی با بیان اینکه در کشور نساجی با الیاف شتر هنوز جایگاهی ندارد، گفت: کشور هندوستان در نساجی حاصل از الیاف شتر فعالیت های مطلوبی صورت گرفته که باید گفت در این بخش در کشورما کمرنگ کار شده است.

وی با بیان اینکه وزارت کشاورزی به دنبال شناسنامه دار کردن شترها در سطح کشور است، گفت: از جمعیت ۱۶۰ هزار شتر برآوردی در کشور، نزدیک به ۱۰ هزار و ۷۰۰ شتر شناسایی و شناسانامه دار شده اند و در آینده نزدیگ به تمام شترهای کشور میکرو چیپ نصب می شود.

رکنی با بیان اینکه غذای خوب بخوریم و هم خوب غدا بخوریم گفت: وزارت جهاد کشاورزی وظیفه امنیت غذایی در کشور را برعهده دارد، امنیت غذایی هم اینکه غذای خوب بخوریم و هم غذا خوب بخوریم، در چند سال گذشته به کمیت در بحث امنیت غذایی توجه خوبی شده و از این به بعد باید به کیفیت غذا بیشتر توجه کنیم.

رکنی با اشاره به خوداتکاهی در محصولات کشاورزی طی چند سال اخیر، بیان کرد: در سه سال اخیر ضریب خود اتکایی در محصول های اصلی کشور از ۵۵ درصد به حدود ۸۵ درصد رسیده و در محصولات استراتژیک که در کشورما گندم است  از چهار و نیم میلیون تن در سال ۱۳۹۲ به ۱۱ و نیم میلیون تن رسیده است.

وی درباره وضعیت تولید داخل شیرخام و گوشت قرمز و افزایش ظرفیت ها بر پایه برنامه های اقتصاد مقاومتی افزود: ارزیابی سه سال گذشته نشان می دهد با کاهش واردات محصولات دام و طیور، موقعیت خوبی را در این بخش به دست آورده ایم و امیدواریم بتوانیم این روند را تا پایان سال حفظ کنیم.

رکنی با بیان اینکه در گوشت مرغ دو میلیون و ۱۰۰ هزار تن تولید داریم، افزود: در حالی که سرانه تولید ۲۶ کیلوگرم تولید و سرانه مصرف ۲۵ کیلوگرم است که در جهان ۱۳ کیلو است و میزان مصرف دو برابر متوسط دنیا بوده است.

معاون وزیر جهاد کشاورزی درباره زیرساخت‌های افزایش تولید نیز اظهار کرد: حدود ۵۰ درصد زیر ساخت‌ها را برای افزایش تولید گوشت مرغ داریم، از این رو نیازی به ایجاد تاسیسات جدید نیست و فقط باید در زمینه به‌سازی و نوسازی واحدهای تولیدی اقدام کنیم.

وی با بیان اینکه در گوشت قرمز هنوز نیازمند وارداتی هستیم، افزود: میزان مصرف این محصول در کشور ۹۲۰ هزار تن است که ۸۲۰ هزار تن در کشور تولید و بقیه از طریق واردات تامین می‌شود.

امیرسامان اسکندری
بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *