اهم اخبار

معرفی رقم جدید کنجد با تولید دو برابر میانگین جهانی توسط محقق ایرانی

بدون دیدگاه
image_pdfimage_print

یک محقق ایرانی بذر کنجد معرفی کرده که دو برابر میانگین جهانی عملکرد دارد و حتی امکان افزایش تولید تا چند برابر از آن هم وجود دارد.

به گزارش پایگاه خبری صنعت غذا و کشاورزی، به نقل از فارس، معرفی بذر و ارقام و نیز انجام تحقیقات در  حوزه کشاورزی آن قدر مهم است که سازمان خوارو بار جهانی ملل متحد تاکید کرده در ۴۰ سال آینده تامین امنیت غذایی جهان تنها با تحقیق و پژوهش امکانپذیر خواهد بود.

محققان کشور ما هم در این راستا و با درک این مهم تحقیقات زیادی را انجام می دهند به طوری که چند روز پیش ۴۹ رقم جدید زراعی که عملکرد بالا و مقاوم به انواع بیماری‌ها بودند به کشاورزان کشور معرفی شد. یکی از این ها رقم کنجد بود که عملکرد دو برابر میانگین جهانی دارد و مقاوم به بیماری است. با محقق و اصلاح‌گر این رقم گفت‌وگو کردیم.

سعداله منصوری عضو هیئت علمی موسسه تحقیقات اصلاح و تهیه نهال بذر گفت: اصلاح این رقم ۱۳ سال طول کشید که عملکرد هکتاری آن دو برابر میانگین جهانی است.

به گفته منصوری میانگین جهانی تولید کنجد ۵۰۰ تا ۶۰۰ کیلوگرم در هکتار است که این رقم معرفی شده دو برابر این میزان عملکرد دارد.

وی با اشاره به مزیت های این رقم کنجد گفت: این رقم ۲۱ درصد  افزایش عملکرد نسبت به رقم فعلی که در کشور کشت می شود دارد و برای کشاورزن کاملا اقتصادی است که این رقم را جایگزین کنند.

منصوری افزود: طول دوره رشد این رقم ۹ روز کاهش یافته است و زودرس است بنابراین مصرف آب کمتری دارد و از منابع کمتر استفاده می کند.

همچنین مقاوم بودن به بیماری و آفات و نیز یکنواختی کشت از دیگر مزایای این رقم است که همه اینها باعث می شود بتوانیم این محصول را در مناطق معتدل کشور نیز بکاریم.

وی تاکید کرد: ژرم پلاسم‌های بسیار قوی در کشور وجود دارد و با استفاده از ارقام بومی و اصلاح آنها می توان ارقامی را معرفی کرد که چند برابر میانگین  جهانی عملکرد داشته باشند.

عضو هیئت علمی موسسه تحقیقات اصلاح و تهیه نهال بذر بیان کرد: تنوع آب و هوایی کشور و امکان اصلاح بذور با عملکرد بالا شرایطی را ایجاد کرده است که هیچگونه نیازی به واردات این محصول و بذر آن وجود ندارد.

سرویس خبری: کشاورزی

منبع: فارس

سمن مجتهدی
بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *