اهم اخبار

موانع تولید ذرت دانه‌ای در کشور

بدون دیدگاه
image_pdfimage_print

با اینکه ذرت دانه‌ای از جمله نهاده‌های دامی مهم در تولید گوشت قرمز، گوشت مرغ، تخم‌مرغ، شیر و لبنیات درکشور محسوب می‌شود، اما با موانعی در تولید همراه است.

به گزارش پایگاه خبری صنعت غذا و کشاورزی(اگروفودنیوز)، به نقل از صداوسیما؛ الویت کشت ذرت علوفه ای، نبود الگوی کشت، به صرفه نبودن، استفاده نکردن از بذرهای مقاوم به کم آبی، آب بر بودن، کاهش بارش های جوی و ادامه خشکسالی ها از موانع تولید و عوامل وابستگی کشور به ذرت دانه ای است.

در بین نهاده ها و کالاهای اساسی، ذرت دانه ای بیشترین حجم واردات به خود اختصاص داده است و تولید داخل، تنها یک دهم نیاز صنعت دام و طیور را تامین می کند و برای رفع این نیاز باید بین ۱۰ تا ۱۱ میلیون ذرت در داخل کشور تولید شود.

هم اکنون سطح زیر کشت ذرت دانه‌ای و علوفه ای در کشور ۴۰۰ هزار هکتار است که از این مقدار ۱۰۰ هزار هکتار به کشت ذرت دانه ای و ۳۰۰ هزار هکتار دیگر به کشت ذرت علوفه ای اختصاص دارد که بیش از ۱۵ میلیون تن ذرت علوفه ای برای مصرف دام کشور تولید می شود.

عزیز کریمی مدیر کل دفتر غلات و محصولات اساسی وزارت جهاد کشاورزی گفت : تولید ذرت علوفه ای در کشور برای ما در اولویت است، و علت آن حجم و وزن ذرت علوفه ای است که نمی توان آن از خارج تامین کرد.

عباس عسکر زاده، معاون توسعه بارزگانی وزارت جهاد کشاورزی گفت: نیاز کشور به ذرت دانه ای ۱۲ میلیون تن در سال است که ۱۱ میلیون آن را وارد می کنیم.

سینی ساز، کارشناس کشاورزی در این باره گفت : ما زمین های زیادی در کشور داریم که در یک سال زراعی؛ بعد از یک بار کاشت و برداشت، دیگر کاشتی در آن صورت نمی گیرد و این زمین ها بلااستفاده می مانند.

وی با بیان اینکه با روش های مختلفی چون آبیاری بارانی و کاهش مصرف آب افزود: دولت باید با کشت قراردادی از کاشت و تولید ذرت در کشور حمایت کند و با در اختیار قرار دادن نهاده ها و بذرهای اصلاح شده و کم آب بر و مقاوم به کم آبی، زمینه و انگیزه لازم را برای تولیدکنندگان این محصول را مهیا کند.

بر اساس ماده ۶۱ قانون احکام دائمی برنامه های توسعه کشور، به‌منظور حفظ ظرفیت تولید و رسیدن به خودکفایی در تولید محصولات اساسی کشاورزی و دامی از جمله گندم، جو، ذرت، برنج، دانه‌های روغنی، چغندر قند و نیشکر، گوشت قرمز، شیر و تخم مرغ، دولت موظف است با فراهم نمودن زیرساخت‌های امنیت غذایی و ارتقای ارزش افزوده بخش کشاورزی بر مبنای ملاحظات توسعه پایدار اقدام کند.

هر چند تلاش های بسیاری برای تولید و خودکفایی ذرت در کشور صورت گرفته، اما اصلاح الگوی مصرف براساس استانداردهای تغذیه و گسترش کشاورزی صنعتی و دانش‌بنیان می تواند وابستگی کشور را به ذرت وارداتی کمتر کند.

سرویس خبری: کشاورزی

منبع: صداوسیما

سمن مجتهدی
بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *