اهم اخبار

نایب رئیس بنیاد ملی گندمکاران؛ انتقاد کشاورزان از گره خوردن سرنوشت گندم به نان

بدون دیدگاه
image_pdfimage_print

نایب رئیس بنیاد ملی گندمکاران گفت: دولت برای حمایت از مصرف‌کننده باید یارانه پرداخت کند چرا که گره زدن سرنوشت گندم به نان اشتباه است.

علیقلی ایمانی نایب رئیس بنیاد ملی گندمکاران در گفت‌وگو با خبرنگار صنعت، تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به اینکه کشت گندم در حال انجام است، اظهار کرد: با توجه به تامین و تدارک بذر و کود پایه و توزیع در مناطق مختلف انتظار می‌رود که سطح زیر کشت گندم به ۶ میلیون هکتار برسد.

او افزود: با توجه به قیمت بالای سموم و کود کشاورزی و کاهش قدرت خرید کشاورزان، وزارت جهاد کشاورزی به ازای هر هکتار ۲ میلیون تومان تسهیلات یکساله با نرخ بهره ۱۲ درصد از طریق کشاورز کارت در اختیار تولیدکنندگان قرار می‌دهد.

ایمانی ادامه داد: با اعطای کشاورز کارت به منظور خرید نهاده و کود کشاورزی انتظار می‌رود که کشاورزان با افزایش عملکرد در واحد سطح بتوانند به درآمد مورد نظر برسند.

این مقام مسئول درباره اینکه آیا نیازی به واردات گندم داریم، بیان کرد: با توجه به اصلاح قانون خرید تضمینی انتظار می‌رود که شورای نگهبان هر چه سریع‌تر آن را ابلاغ کند، چرا که نمایندگان مجلس با استفاده از این ظرفیت برای قانون گذاری استفاده می‌کنند که با این وجود نیازی به واردات گندم‌ نداریم.

به گفته او، با اصلاح قانون خرید تضمینی، قیمت محصولات بر مبنای هزینه‌های تولید، تورم و نسبت به نرخ محصولات خارجی مشخص می‌شود که با این وجود کشاورزان نگرانی از حیث نبود سنخیت هزینه‌های تولید با درآمدشان ندارند.

نرخ منطقی خرید تضمینی گندم ۵ هزار تومان است

نایب رئیس بنیاد ملی گندمکاران، تورم بخش کشاورزی را بالای ۴۰ درصد اعلام کرد و گفت: با توجه به افزایش هزینه‌های تولید امیدواریم که نرخ خرید تضمینی گندم به بالای ۵ هزار تومان اصلاح شود، چرا که اعلام این نرخ اطمینان خاطری برای تولیدکنندگان است که گندم از چرخه خرید تضمینی خارج نشود.

او افزود: در حال حاضر با اعطای کشاورز کارت، مشکل کشاورزان مرتفع و نقدینگی مورد نیاز تامین می‌شود، اما افزایش قیمت‌ها در نرخ خرید تضمینی محصولات کشاورزی باید لحاظ شود.

نایب رئیس بنیاد ملی گندمکاران با اشاره به اینکه سرنوشت گندم به نان گره خورده است، بیان کرد: گندم فرآیندی دارد که قیمت گذاری آن مشخص است و تنها راه حمایت دولت از مصرف کننده پرداخت یارانه است تا نان با قیمت مناسب به دست مردم برسد.

ایمانی در پایان قیمت هر کیلو آرد یارانه‌ای را ۶۶۵ تومان و آرد آزاد پز را ۹۰۰ تومان اعلام کرد و گفت: دولت به بهانه حمایت از مصرف کننده، حاضر به افزایش نرخ نیست، در حالی که این امر به زیان تولید تمام می‌شود.

سرویس خبری: کشاورزی

سمن مجتهدی
بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *