اهم اخبار

نایب رئیس شورای ملی زعفران: موانع بازگشت ارز صادراتی قیمت زعفران را تا ۵۰ درصد کاهش داد

بدون دیدگاه
image_pdfimage_print

به گفته نایب رئیس شورای ملی زعفران، سخت‌گیری‌های بانک مرکزی در برگشت ارز حاصل از صادرات سبب شده صادرکنندگان اصلی زعفران کنار بروند و در نتیجه بهای این محصول، تا ۵۰ درصد کاهش یافته است.

 

 

غلامرضا میری روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: پارسال هنگام برداشت محصول زعفران، هر کیلو از این محصول ۱۷ تا ۱۷.۵ میلیون تومان خریداری می شد اما اکنون قیمت خرید هر کیلو زعفران به ۸ تا ۹ میلیون تومان رسیده است.

وی با بیان اینکه دلایل متعدد برای کاهش قیمت زعفران در بازار وجود دارد اظهار داشت: سخت گیری های بانک مرکزی برای برگشت ارز حاصل از صادرات باعث شده است صادرکنندگان نتوانند ارز وارد کشور کنند و این امر باعث کنار رفتن صادرکنندگان اصلی زعفران شده است.

وی گفت: به عنوان مثال صادرکننده ای که در سال ۹۶ حدود ۴۰ میلیون دلار صادرات زعفران داشت، میزان صادرات وی در سال ۹۷ به ۶ تا ۷ میلیون دلار رسید.

نایب رئیس شورای ملی زعفران افزود: مسیری که بانک مرکزی برای صادرات زعفران ایجاد کرده، باعث شده است این محصول یا با کیفیت نامطلوب به صورت قاچاق از کشور خارج شود یا فعالان اقتصادی کشورهای همسایه این محصول را به صورت قانونی یا غیرقانونی خارج کنند و با برند کشور خود عرضه نمایند.

وی اظهار داشت: هم اکنون فعالان اقتصادی ایرانی زعفران را کیلویی ۱۵۰ دلار عرضه می کنند تا خریداران آن را در کشورهای مقصد صادراتی تحویل مشتری ها دهند.

وی گفت: بخشی از زعفران نیز از طریق کارت های بازرگانی اجاره ای صادر می‌شود به این نحو که افرادی برای اینکه بتوانند کالا وارد کشور کنند، با کارت بازرگانی یک فعال اقتصادی، زعفران را صادر کرده و با ارز حاصل از صادرات آن کالای مورد نظر خود را وارد کشور می نمایند که این امر باعث می شود زعفران با قیمت کمتر به بازار عرضه شود.

میری میزان تولید زعفران در سال گذشته را ۳۵۰ تا ۳۸۰ تن ذکر کرد و افزود: هم اکنون کشور با مازاد تولید زعفران مواجه شده و در مقابل صادرات زعفران کاهش یافته است و این امر نیز باعث عدم توازن بین عرضه و تقاضا و کاهش قیمت زعفران شده است.

وی اظهار داشت: مساله ای که بیش از همه باعث کاهش قیمت زعفران در بازار شد، عرضه زعفران در بورس بود زیرا زعفران از کشاورز به قیمت هر کیلو ۱۰ تا ۱۱.۵ میلیون تومان خریداری می شد اما بورس در مدت ۴۸ ساعت به یکباره ۴۰ تن زعفران را به قیمت هر کیلو ۹.۲ میلیون تومان عرضه کرد و این امر قیمت زعفران را کاهش داد.

میری گفت: در صورتی که زعفران به همان روال قبلی از کشاورز خریداری و در بازار عرضه می شد و واحدهای صادراتی زعفران را از کشاورز خریداری می کردند، قیمت زعفران کاهش نمی یافت.

وی افزود: کشاورز با بازار هماهنگ است و عرضه زعفران را با احتیاط انجام می دهد و زمانی که کشاورز احساس کند زعفران در بازار فروش ندارد این محصول را عرضه نمی کند اما وقتی خریداران خارجی اطمینان پیدا کردند که ۴۰ تن زعفران در بورس وجود دارد و خریداری برای آن نیست، این امر تاثیر بسیار بر کاهش قیمت زعفران گذاشت.

سرویس خبری: صنعت غذا

آرش مجتهدی

نویسنده

آرش مجتهدی

بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *