اهم اخبار

هلند با وسعتی برابر گلستان و مازندران دومین صادرکننده محصولات کشاورزی است

بدون دیدگاه
image_pdfimage_print

رئیس پردیس کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه تهران گفت: وسعت کشور هلند به اندازه مازندران و گلستان است؛ این کشور بعد از آمریکا دومین صادرکننده محصولات کشاورزی به دنیاست.

به گزارش پایگاه خبری صنعت غذا و کشاورزی(اگروفودنیوز)، به نقل از ایسنا؛ سید حسین گلدانساز با اشاره به کمبود بودجه این دانشگاه به خصوص در زمینه تحقیقات گفت: در این سال‌ها به دانشکده‌های کشاورزی ما برای رفع مشکلات فشار وارد می‌شود که درست است اما حمایتی برای کار تحقیقاتی نمی‌شود. بودجه تحقیقاتی دانشگاه ما نیز بسیار اندک است و حتی قابلیت گفتن را ندارد.

گلدانساز افزود:  بودجه کلی پردیس کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه تهران امسال ۱۶۴ میلیارد تومان است که شامل تمام هزینه‌های حقوق و گرداندن دانشگاه و دانشجویان با ۲۴۰ نفر عضو هیات علمی، ۴۵۰ کارمند و ۴۳۰۰ دانشجو در مقاطع مختلف است. تمام سازمان‌های دولتی بالای ۸۰ درصد بودجه‌شان صرف حقوق و مزایای کارکنان می‌شود.

وی گفت: در این سال‌ها به دانشکده‌های کشاورزی ما برای رفع مشکلات فشار وارد می‌شود که درست است اما حمایتی برای کار تحقیقاتی نمی‌شود.

وی با اشاره به وجود مشکلات فراوان در تولید و توزیع محصولات کشاورزی و دامداری در کشور، افزود: آمادگی این را داریم که در صورت حمایت‌های استانی در زمینه رفع مشکلات کشاورزی استان و کشور همکاری کنیم.

گلدانساز به لزوم حمایت از دانشکده‌های کشاورزی کشور تاکید کرد و گفت: وسعت کشور هلند به اندازه مازندران و گلستان است؛ این کشور بعد از آمریکا دومین صادرکننده محصولات کشاورزی به دنیاست اما تنها یک دانشگاه کشاورزی دارد که کشاورزی کشورشان را حمایت می‌کند. این دانشگاه در سال ۲۰۱۹، ۲۷۹ میلیون یورو  بودجه دولتی و ۱۶۷ میلیون یورو قرارداد داشته است. این مبلغ با بودجه کل دانشگاه‌های کشور ما هم برابری نمی‌کند. اینکه کشوری در موضوعی برند می‌شود بی‌دلیل نیست.

وی با اشاره به اینکه نگهداری از فضاهای مختلف دانشکده هزینه‌بر است، گفت:  باغ گیاهشناسی در دانشکده مجموعه‌ای بسیار ارزشمند است که درخت و درختچه‌هایی که از سراسر کشور امکان کشتشان در این مکان بوده از ۹۰ سال قبل در این دانشکده کاشته شده است. یکی از مشکلات گروه مهندسی باغبانی به عنوان متولی حفاظت از این باغ گیاهشناسی نداشتن بودجه کافی است که حفاظت از این درختان را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

وی ادامه داد: مجموعه ارزشمند دیگری با عنوان موزه جانورشناسی در مجموعه وجود دارد که بسیار دیدنی است ولی مبلغ بسیار اندک سالانه ۵۰ میلیون تومان برای نگهداری از این موزه اختصاص دارد که به هیچ عنوان کافی نیست.

رئیس پردیس کشاورزی دانشگاه تهران با اشاره به پتانسیل‌های خوب این مجموعه گفت: حدود ۲۴۰ نفر از اعضای هیات علمی در رشته‌های مختلف کشاورزی و محیط زیست در این پردیس می‌توانند یاری گر مسائل کشور باشند و حدود ۲۲۰۰ نفر از بهترین دانشجویان فوق لیسانس و دکترای کشور در این پردیس فعال هستند ولی نیاز به همراهی و حمایت مسئولان دارند.

 به گفته گلدانساز نیاز است دولت به صورت جدی‌تر در بخش تحقیقات علمی و دانشگاهی برای ارتقاء کشاورزی و محیط زیست کشور سرمایه‌گذاری کند.

وی ادامه داد: ما هیچ چیزی در بخش کشاورزی و منابع طبیعی در کشور کم نداریم‌؛ دانشگاه‌های بزرگ و خوبی در کشور در این زمینه با قدمت بالا فعالیت دارند و زیر ساخت‌های فکری و بخشی از زیر ساخت‌های کاریشان نیز فراهم است و نیاز است تا از همکاری‌های علمی این سرمایه‌ها برای ارتقا کشاورزی و محیط زیست کشور استفاده شود.

به گفته وی استفاده از پتانسیل‌های کشور و سرمایه  گذاری درست می‌تواند از مهاجرت تحصیلکرده‌ها جلوگیری کند.

سرویس خبری: کشاورزی

منبع: ایسنا

سمن مجتهدی
بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *