اهم اخبار

همایش ماهیگیری مسوولانه ۲ بهمن برگزار می‌شود

بدون دیدگاه

همایش ماهیگیری مسوولانه با تاکید بر زنجیره ارزش تون ماهیان با همت سازمان شیلات و سندیکای صنایع کنسرو ایران ۲ بهمن در تهران برگزار می‌شود.

به گزارش پایگاه خبری صنعت غذا و کشاورزی(اگروفودنیوز)، به نقل از وزارت جهاد کشاورزی، مدیرکل دفتر بهبود کیفیت، فرآوری و توسعه بازار آبزیان سازمان شیلات ایران امروز شنبه در نشست خبری با اعلام این مطلب، ایجاد یک سکوی دایمی و تخصصی به عنوان نقطه تمرکز مباحث تون‌ماهیان در غرب آسیا، هم‌افزایی میان کارشناسان، متخصصان و ذی‌نفعان حلقه‌های مختلف زنجیره تون ماهیان، توسعه کسب و کار و تجارت بین‌المللی، بهبود شیوه‌های صید و حمل و نقل و عمل‌آوری و توانمندسازی بخش خصوصی در راستای تکمیل و ایجاد حلقه‌های زنجیره‌های تون ماهیان را از اهداف این همایش برشمرد.

عباس مختاری آبکناری اظهار داشت: مدیریت صید، پژوهش، فناوری ترویج، بازار و صادرات از محورهای این همایش هستند.

وی در همین حال توسعه تجارت و افزایش صادرات، افت کیفیت و ضایعات فراوان در این بخش و تغییر شیوه صید قدیمی به صید با رشته قلاب را از چالش‌های مربوط به تون ماهیان دانست.

دبیر اجرایی همایش ماهیگیری مسوولانه تون‌ماهیان تصریح کرد: ما به دنبال تنوع‌بخشی در محصولات تون ماهیان و تولید محصولات غیرکنسروی با ارزش افزوده، به‌روز کردن فناوری‌های این صنایع، دسترسی و فراهم کردن مواد اولیه و پایبندی به قوانین و مقررات بین‌المللی هستیم.

وی یادآور شد: در سال گذشته ۲۰۰ هزار تن انواع ماهیان تون توسط صیادان ایرانی صید شد.

مختاری آبکناری در مورد واردات تون‌ماهیان نیز گفت: از ابتدای سال تاکنون نیز ۱۴ هزار تن تون ماهی با ارز تالار دوم و با هدف تعدیل قیمت بازار وارد کشور شده و پیش‌بینی می‌کنیم این عدد تا پایان سال حداقل به ۲۰ هزار تن برسد.

وی واردات تون ماهیان را یکی از راه‌های کاهش قیمت کنسرو تون‌ماهی دانست و خاطرنشان کرد: سال گذشته ۱۰ هزار تن تون‌ماهی وارد کشور شد.

مختاری آبکناری ادامه داد: سال گذشته ۱۲۵ هزار تن تون ماهی نیز وارد صنعت کنسروسازی کشور شد.

مدیرکل دفتر بهبود کیفیت، فرآوری و توسعه بازار آبزیان سازمان شیلات ایران با بیان این که بیش از ۱۳۶ واحد تولید کنسرو ماهی در کشور احداث شده است، اظهار داشت: ظرفیت واحدهای تولید کنسرو ماهی ۷۳۸ میلیون عدد قوطی در سال است.

وی مصرف سرانه کنسرو ماهی در کشور را حدود یک کیلوگرم در سال عنوان کرد.

مختاری آبکناری به کاهش صادرات کنسرو ماهی طی سال جاری اشاره کرد و اذعان داشت: در هشت ماهه امسال ۲۴۱۱ تن کنسرو ماهی به ارزش ۱۰ میلیون دلار صادرات کنسرو ماهی از کشور صورت گرفته در حالی که در ۹ ماهه سال گذشته ۲۹۴۳ تن صادرات به ارزش ۸ میلیون دلار داشته‌ایم.

بنابراین گزارش در حاشیه این همایش، نمایشگاه جانبی نیز برگزار می‌شود.

سرویس خبری: دام و طیور و آبزیان

سمن مجتهدی
بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *