اهم اخبار

واکنش گمرک به ادامه صادرات گوجه/ صادرات گوجه گلخانه‌ای ممنوع نیست

بدون دیدگاه
image_pdfimage_print

گمرک ایران در واکنش به تداوم صادرات گوجه فرنگی از گمرکات کشور اعلام کرد: صادرات گوجه فرنگی گلخانه ای با مجوز جهاد کشاورزی ممنوع نیست و ادامه دارد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از گمرک، وزیر صنعت، معدن و تجارت در نامه شماره ۶۰/۱۷۰۷۹۹مورخ ۹۷/۶/۲۷ خطاب به گمرک ایران ممنوعیت صادرات گوجه فرنگی تا اطلاع ثانوی را ابلاغ و اعلام کرد: صادرات گوجه فرنگی تولیدی گلخانه‌ای که در تهیه رب کاربرد ندارد با نامه رسمی جهاد کشاورزی از این ممنوعیت مستثنی است.

بنابراین گزارش معاون توسعه بازرگانی و صنایع کشاورزی وزارت جهاد کشاورزی در نامه دیگری به شماره ۹۷/۵۰۱/۳۶۰۱ مورخ ۹۷/۷/۴ در خصوص صدور مجوز صادرات گوجه فرنگی گلخانه ای اعلام کرد: صادرات گوجه فرنگی گلخانه ای مشمول ممنوعیت نبوده و منوط به صدور مجوز جهاد کشاورزی شده است و مرجع تشخیص گوجه فرنگی گلخانه ای از گوجه فرنگی فضای باز برای صادرات، مدیریت جهاد کشاورزی شهرستانها و یا سازمان جهاد کشاورزی است.

در توضیحات گمرک ایران آمده است: وفق مقررات و دستوالعمل های ابلاغی به گمرک در حال حاضر صادرات گوجه فرنگی گلخانه ای ممنوع نیست و صادرات این کالا با مجوزهای جهاد کشاورزی امکان پذیر است.

با توجه به اینکه گمرک صرفا مجری مقررات و تصمیمات سایر سازمان ها است و هر تصمیمی در خصوص ترخیص کالا قبل از اینکه به گمرکات ابلاغ شود در سازمان دیگری سیاستگذاری و تصمیم گیری شده و صرفا جهت اجرا به گمرک ابلاغ می شود لذا در صورت تغییر سیاست های وزیر جهاد کشاورزی به ممنوعیت کامل صادرات گوجه فرنگی حتی به صورت گلخانه ای می بایست این سیاست جدید کتبا به گمرک ابلاغ شود تا از صادرات محموله های گوجه فرنگی گلخانه ای نیز پیشگیری به عمل آید.

بر اساس آمار موجود در گمرک ، پس از ابلاغ ممنوعیت صادرات گوجه فرنگی فضای باز و بلامانع بودن صادرات گوجه فرنگی گلخانه ای از ۴ مهرماه سالجاری تا ۱۳ مهرماه در مجموع ۹۰ تن گوجه فرنگی گلخانه ای از گمرکات کشور با مجوزهای جهاد کشاورزی صادر شده است. این در حالی است که میزان صادرات این کالا در مدت مشابه ۱۳ روزه سال گذشته به مقدار ۳۳ هزار تن بوده و در صورت مقایسه آماری روشن است میزان صادرات گلخانه ای در مدت یاد شده کمتر از یک درصد مجموع صادرات سال گذشته است و این آمار نشان می دهد کنترل های صادراتی در گمرکات به نحو شایسته ای انجام شده است.

امیرسامان اسکندری
بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *