اهم اخبار

واگویه های یک تولید کننده:حواسمان باشد؛ برجام، فرجام تولیدات داخلی نشود

بدون دیدگاه
image_pdfimage_print

 

آنچه امروز به عنوان یکی از بهترین و مهم­ترین دستاوردهای دولت تدبیر و امید که موجب ایجاد بارقه امید در همه آحاد جامعه شده است، اجرای برجام؛ پس از همه کنش ها و واکنش های مثبت و منفی پیش روی بود.

این موفقیت چشم گیر در حوزه روابط خارجی می تواند یک بار دیگر پیوند ایران اسلامی را با همه دنیا برقرار کند و موجبات رشد و شکوفایی را در فضایی آرام و سرشار از امید، فراهم کند.

با توجه به اجرایی شدن برجام، همان گونه که همه بدان واقفند، بسیاری از محدودیت ها و بایدها و نبایدهای ناعادلانه و ظالمانه وضع شده از میان برداشته می شود و می توان در فضای سالم رقابتی در اقتصاد دنیا، ضمن بهره گیری از به روزترین متدهای علمی، دستاوردهای شگرف اقتصادی و علمی کشور را نیز در معرض قضاوت همه دنیا قرار دهیم.

صنایع تولیدی کشور به ویژه در بخش های غذائی و داروئی و کشاورزی در همه بحبوحه های اقتصادی،  تلاش کرده اند تا با تمام توان با به روز کردن و استفاده از بهترین و علمی ترین روش های اقتصادی، ضمن تولید سالم ترین و باکیفیت ترین محصولات، همواره دولت را در رسیدن به اهداف تعیین شده یاری و مزیت های رقابتی خود را افزایش دهند.

در این بین صنایع شیر ایران به عنوان سرآمد صنایع لبنی و با قدمت ترین و قدرتمند ترین برند لبنی کشور، از این امر مستثنی نبوده و همواره تلاش کرده تا با بهره گیری از علمی ترین روش های سخت افزاری و نرم افزایی ضمن تولید باکیفیت ترین محصولات با نازلترین قیمت ممکن، دولت را در جهت اهداف سلامت محور و توسعه گرا یاری نماید.

صنایع شیر ایران به مانند بخش عظیمی از صنایع کشور با تدبیر، درایت و آینده نگری، استراتژی های مدون و اجرایی خود را با عنایت به رصد دقیق و لحظه به لحظه موفقیت های دولت در روزهای سخت و نفس گیر مذاکرات هسته ای، بر مبنای قطعیت توافقات هسته ای و اجرایی شدن برجام، تدوین و تلاش نمود با بازبینی و ترسیم اوضاع پسابرجام، بتواند در شرایط جدید اقتصادی نیز با بهره گیری از طرح ها و مزیت های رقابتی واقعی،این بار در رقابت با اقتصاد جهانی، در جهت اهداف دولت گام بردارد.

همه هدف گذاری ها برای رقابت صادقانه و اقتصاد محور در شرایط جدید پیش روی در جهت پیشبرد اهداف و راهبردهای شناسایی شده در یک بنگاه اقتصادی، برای اعتلای کار و تولید داخلی و ایرانی بوده و هست، ولی آنچه که امروز قدرمسلم می باید مورد توجه جدی دولت مردان اندیش­ورز، دولت تدبیر و امید، چه به عنوان سردمداران اقتصادی و چه مردان موفق سیاسی دولت قرار بگیرد، این است که؛ بنگاه های اقتصادی به خصوص شرکت های تولیدی مواد غذایی، نخواهند توانست بدون پشتیبانی، حمایت و بهره مندی از تدابیر و تصمیمات مهم دولت، در فضای رقابت جهانی، کاری از پیش ببرند.

این فرآیند، فرآیندی جدی و دو سویه بوده که بخشی را تولیدکنندگان مدیریت و هدایت می کنند و بخش دیگر نیازمند حمایت  دولت مردان است.

چنانچه  در دایره کنونی تصمیمات، بازکردن فضای بازارهای داخلی مبتنی بر تدبیر نباشد؛ و بخواهیم خود را درگیر موج های معکوس فضای پسابرجام نماییم، نه تنها نفعی از این شرایط برایمان ایجاد نمی شود، بلکه تولید کنندگان داخلی که طی ماه های اخیر خود را برای این روزها مجهز به کارآمدترین روش های ممکن نموده اند، در فضای پسابرجام به فرجام  مطلوبی نخواهند رسید و ضربه های سنگینی بر پیکره تولید داخل وارد خواهد شد.

هر چند که یقین داریم آنچه که در این مدت از تیم اقتصادی و مدیران شاخص دولت محترم تدبیر و امید، حاصل شده، اخذ تصمیم های عاقلانه بر اساس رصد دقیق شرایط کشور و اقتصاد جهانی است. تصمیم های اقتصادی تخصصی که مهمترین و بزرگترین مجموعه های اقتصادی کشور را از گرفتار شدن در ورطه نابودی نجات داده و با رویکرد تخصصی در اقتصاد، موجبات امید آفرینی در مجموعه های اقتصادی کلان را فراهم می­آورد.

به هر حال؛ باید حواسمان باشد که پول های آزاد شده، روابط ایجاد شده، تیم های اقتصادی و کشورهای حاضر شده، به سمت سرمایه گذاری در زیر ساخت های اساسی کشور هدایت شوند و به جای واردات کالای مصرفی که الحمد ا… به لطف تولید کنندگان داخلی و کارگران زحمت کش ایرانی، در کشور موجود است و به بهترین شکل عرضه می شود، به سمت واردات بی حد و حصر تولیدات مصرفی به خصوص تولیدات موجود در صنایع غذایی نرویم.

جالب آنکه بلافاصله پس از اعلام اجرایی شدن برجام، برخی از آن سوی مرزها خواب خوش ورود به بازار مصرف کشور را در سر پرورانده و اعلام آمادگی برای ورود به بازار مختلف محصولات غذایی به خصوص لبنیات کشور را نموده اند. بازاری که هر روز با توجه به حجم خوب شیر تولیدی توسط دامداران عزیزمان به دنبال بازارهای خارجی جدید بوده تا بتواند تولیدات خام دامی کشور را پس از فرآوری صادر نماید.

نیم نگاهی به حجم صادرات محصولات لبنی به خصوص در سال های اخیر روشن کننده و مبین این موضوع است، که یکی از بهترین راه کارهای ارایه شده برای ضربه نخوردن به تولیدات دامدارن و شرکت های لبنی استفاده از بارازهای جدید لبنی بوده که این شرکت ها توانسته اند با شناسایی این راه به عنوان راهکاری حیاتی، به چرخ تولید اجازه بازایستایی ندهند.

امروز نوبت دولت مردان است که، حواسشان باشد که خدای ناکرده سرانجام برجام، با واردات تبدیل به فرجام تولید و تولیدکنندگان داخلی نباشد، که همین تولیدکنندگان داخلی در همه برهه ها و زمان ها، غیرت مندانه در راستای اعتلای نام محصولات تولید داخل تلاش کرده اند.

اکنون امیدوارانه چشم به تصمیمات تدبیر محور و اقتصاد گرایانه دولت مردان در شرایط پسابرجام داریم.

 

 

علی رومی

مدیر عامل هلدینگ غذایی، دارویی و کشاورزی

صندوق بازنشستگی کشوری

 

امیرسامان اسکندری
بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *