اهم اخبار

وزیر جهاد کشاورزی: سال آینده در تولید گندم خبازی به خودکفایی می‌رسیم

بدون دیدگاه
image_pdfimage_print

سید جواد ساداتی نژاد ابراز امیدواری کرد: سال آینده در تولید گندم خبازی به پایداری و خودکفایی برسیم.

به گزارش پایگاه خبری صنعت غذا و کشاورزی(اگروفودنیوز)، به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت جهاد کشاورزی، سید جواد ساداتی نژاد وزیر جهاد کشاورزی در نشست نظارت ستادی وزارت جهاد کشاورزی، در حضور رئیس جمهور اظهار کرد: هدف اصلی وزارت جهاد کشاورزی بر اساس سند تحول دولت و در دولت سیزدهم رسیدن به اقتدار غذایی در جنوب غرب آسیا است که ظرفیت مهمی است و ما از نظر اقلیمی ظرفیت، توان، نیروی انسانی و منابع آن را داریم اما در حال حاضر در اختیار کشور دیگری است.

وی با بیان اینکه یکی از اقدامات دولت سیزدهم رشد ۵۵ درصدی تولید و خرید تضمینی گندم در سال جاری بوده است، گفت: امروز خرید گندم به ۷ میلیون تن رسیده است. ما امسال ۱۱٫۵ میلیون تن تولید گندم داشته ایم که ۷ میلیون تن آن را به دولت فروخته اند، در حالی که در سال گذشته ۴٫۵ میلیون تن گندم در کشور تولید و خریداری شد.

ساداتی‌نژاد با اشاره به اینکه یکی از روش‌های رشد تولید بهره‌گیری از کشاورزی قراردادی است، تصریح کرد: امسال کشت قراردادی را از مهرماه در ۲۶۰ هزار هکتار به صورت آزمایشی پیاده سازی کرده ایم. از آنجایی که خاک های کشور با مشکل تغذیه و مواد آلی مواجه هستند، قیمت کودهای شیمیایی را ۴۵ درصد کاهش دادیم که نتیجه آن افزایش بهره وری در تولید گندم بود.

وی در رابطه با کشاورزی قراردادی ادامه داد: کشاورزی قراردادی از اولویت‌های محوری وزارت جهاد کشاورزی است. امسال برنج را در ۴۷ هزار هکتار آزمایش کردیم و تا آخر دولت در ۵۰ درصد از محصولات اساسی به سمت کشاورزی قراردادی خواهیم رفت.

مقام عالی وزارت با بیان اقدامات انجام شده در تامین مالی کشاورزی قراردادی با همراهی بانک مرکزی عنوان کرد: کشاورز می تواند قرارداد کشت را در بانک به عنوان وثیقه بگذارد و تسهیلات دریافت کند که توسط بانک مرکزی به تمام بانک ها اعلام شده است.

وی افزود: کاهش ۴۵ درصدی کود در افزایش بهره وری بسیار موثر بوده و با تمهیدات انجام شده در وزارت جهاد کشاورزی، این کاهش قیمت هیچ بار مالی برای دولت نداشته است. این امر باعث افزایش ۱۱ برابری کودهای پایه نسبت به دولت های قبل شده است که کار بسیار بزرگی است. قیمت کود پتاسه برای بسته ۵۰ کیلوگرمی ۵۰۰ هزار تومان بود که به ۲۵۰ هزار تومان کاهش دادیم که خروجی آن افزایش ۵۵ درصدی تولید گندم، ۲۵ درصدی تولید برنج و ۳۰ درصدی تولید جو بوده است البته نتیجه اصلی آن در سال زارعی آینده مشخص خواهد شد.

ساداتی نژاد ابراز امیدواری کرد: سال آینده در تولید گندم خبازی به پایداری و خودکفایی برسیم.

وی در رابطه با تولید دیم عنوان کرد: ۲٫۶ میلیون هکتار اراضی را امسال تحت پوشش دیم قرار دادیم، ۵۰ درصد تخفیف قیمت بذر، کود رایگان، بیمه برای دیمزارها تا ۳۵ درصد، تسهیلات ۱۰۰ میلیون تومانی برای خرید تجهیزات و آموزش رایگان در نظر گرفتیم.

وزیر جهاد کشاورزی ادامه داد: برای سال زراعی آینده، ۵٫۲ میلیون هکتار از اراضی را به زیر کشت دیم می بریم که ۴٫۵ میلیون تن افزایش تولید خواهیم داشت. امسال یک و نیم میلیون تن تولید دیم داشتیم که به دلیل اقدامات انجام شده در این زمینه بوده است.

وی افزود: ۲۴ هزار کشاورز در استان‌های شمالی در طرح کشاورزی قراردادی برنج شرکت کرده اند.

ساداتی نژاد در رابطه با بحث ذخایر راهبردی خاطرنشان کرد: میزان ذخایر راهبردی که از تاکیدات رئیس جمهور بوده از ۴۵ روز به ۵ ماه رسیده ایم و وضعیت خوبی در تامین و ذخیره سازی نهاده های دامی و کشاورزی کشور داریم.

وی با اشاره به موضوع صدور مجوزها گفت: ما دوره صدور مجوزهای کسب و کار کشاورزی را از ۴۵ روز به ۹ روز کاهش داده ایم و رتبه اول را در الکترونیکی کردن مجوزهای کسب و کار داریم و ۳۵ بخش از فرآیند صدور مجوز را کاهش داده ایم.

وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه امسال ۲۱ تراکتور به کشاورزان داده شده است، تصریح کرد: ضریب مکانیزاسیون در دولت سیزدهم از ۱٫۹ به ۲٫۱ اسب بخار رسیده و رشد بسیار خوبی داشته ایم.

ساداتی نژاد بیان داشت: ۱۸۰۰ کمباین فرسوده در برداشت غلات داریم که با قراردادی که با کمباین سازی اراک می بندیم، نوسازی این ناوگان را خواهیم داشت. همچنین در ۱۰ ماه گذشته پهپادهای کشاورزی هم رشد ۱۰۰ درصدی داشته اند و به سمت استفاده از فناوری حرکت کرده ایم.

وی با بیان اینکه ۱۴۰۰ هکتار گلخانه در ۱۰ ماه گذشته نشان دهنده رشد خوب در این حوزه است، ابراز امیدواری کرد: بتوانیم سبزی و صیفی را از زمین های کشاورزی حذف کنیم و با بهره وری بالا در گلخانه پرورش دهیم که برای این کار به ۱۰۰ هزار هکتار گلخانه در کشور نیاز داریم.

مقام عالی وزارت در زمینه تولید مرغ لاین آرین گفت: افزایش ۳۰ درصدی سهم بازار را مدنظر قرار دادیم و ۱۰۰ درصد مرغ اجداد کشور از نژاد آرین است.

وی افزود: در ۱۰ ماه گذشته در پروژه های آب و خاک ۲۰ درصد رشد داشته ایم، ۶۰۰ کیلومتر از قنوات کشور لایروبی شده، انتقال آب به اراضی شیب دار ۱۷۰۰ هکتار، ۱۲ هزار هکتار شبکه آبیاری و زه کشی، ۱۰ هزار هکتار نوسازی و ۲۴ هزار هکتار از اراضی شمالی کشور زه کشی شده که در تولید برنج نقش مهمی داشته است.

ساداتی نژاد با بیان اینکه در طرح مطالعاتی فاز دوم طرح ۵۵۰ هزار هکتاری خوزستان و ایلام پیشرفت ۴۰ درصدی داشته است، اظهار داشت: این طرح نیازمند تامین مالی است، ما طرح ۲۵۰ هزار هکتاری فاز اول خوزستان را داریم که ۵ میلیون تن محصول تولید می کند و طرح دیگر زه کشی اراضی شمالی کشور است که یک میلیون تن ظزفیت تولید برنج کشور را افزایش می دهد؛ هر کدام از این طرح ها نیازمند ۲ میلیارد دلار اعتبار نیاز دارد که با شرایط فعلی دولت امکان پذیر نیست که طبق طرح وزارت جهاد کشاورزی با کمک مردم و بانک ها می توانیم این طرح ها را اجرایی کنیم.

وی در زمینه اسناد اراضی گفت: ۴ درصد از اراضی کشاورزی ما دارای سند هستند که در برنامه دولت ۱۰۰ درصد اراضی کشاورزی صاحب سند خواهد شد، در ۱۰ ماه گذشته یک میلیون ۱۰۰ هزار هکتار از اراضی رفع تداخل شده و ۶۵۸ هزار هکتار اراضی کشاورزی سند دار شده است که ۱۵۴ درصد رفع تداخل و ۱۸۰ درصد صدور سند در ۱۰ ماه گذشته داشته ایم و یک قرارگاه صدور سند در وزاتخانه به این منظور تشکیل شده است.

وزیر جهاد کشاورزی در رابطه با بیمه کشاورزی خاطرنشان کرد: یک میلیون و ۹۰۰ هزار فقره بیمه نامه در ۱۰ ماه گذشته داده ایم که ۲۶ درصد رشد نسبت به دولت قبل رشد داشته است و میزان بیمه را در بودجه ۱۴۰۱ دو برابر کرده ایم اما بازهم نسبت به خسارات کشور عدد بسیار پایینی است.

وی افزود: در زمینه تسهیلات به کشاورزان هم طبق بند الف تبصره ۱۸، ۴ هزار میلیارد تومان در این ۱۰ ماهه تسهیلات به کشاورزان داده شده که در سال های ۹۷ تا ۹۹ کلا ۵ هزار میلیارد توامن تسهیلات به کشاورزان داده شده است.

ساداتی نژاد تصریح کرد: در ۱۰ ماه گذشته ۳ میلیون تن نهاده دامی بین دامداران عشایر و روستاییان توزیع شده است که نسبت به گذشته که یک میلیون تن بوده رشد ۳ برابری داشته است.

وی افزود: ما ۱۵ هزار دامدار کارت بین دامداران در مناطقی که دچار خشکسالی شدند توزیع کردیم که با سود ۸ تا ۱۱ درصد بود و یک کار نو در دولت سیزدهم محسوب می شود.

وزیر جهاد کشاورزی در رابطه با صنایع تبدیلی گفت: ۶ میلیون تن ظرفیت صنایع تبدیلی ما در ۱۰ ماهه دولت سیزدهم بوده که رشد ۲۰ درصدی نسبت به دولت قبل را نشان می دهد.

وی با اشاره به اینکه یک میلیون و ۱۰۰ هزار هکتار در ۱۰ ماهه اخیر عملیات آبخیزداری انجام شده است، ادامه داد: پیش نویس قانون آبخیزداری و آبخوان داری هم آماده شده و به هیئت دولت و مجلس ارسال خواهد شد. اگر آبخیزداری به سالی ۹ میلیون هکتار برسد بروسه آن ۱۰ ساله به پایان خواهد رسید اما با شرایط فعلی تا ۷۰ سال آینده ادامه خواهد داشت.

ساداتی نژاد افزود: با تکمیل پروژه آبخیزداری دیگر خسارتی به کشاورزان وارد نخواهد شد، هم کشاورزان ایمن هستند و هم آب ذخیره می شود.

وی با بیان اینکه نهال کاری و کاشت درخت از برنامه های دولت و وزارت جهاد کشاورزی است، خاطرنشان کرد: پاکستان، عربستان و ترکیه هم به سمت کاشت نهال رفته اند و ما هم از نظر زیست محیطی باید به سمت کاشت یک میلیارد اصله نهال در کشور برویم.

مقام عالی وزارت تصریح کرد: بخش شیلات، بخش مغفول در وزارت جهاد کشاورزی است و برای این بخش برنامه ریزی برای افزایش یک میلیون تن محصولات آبزی پروری داشتیم.

وی در رابطه با مسکن کارکنان وزارت جهاد کشاورزی گفت: توافق نامه ای را با وزارت راه و شهرسازی امضا کردیم و ساخت ۱۰۰ هزار مسکن را آغاز کرده ایم که در استان سیستان و بلوچستان و هرمزگان احداث مسکن شروه شده است.

ساداتی نژاد در زمینه نهضت ارزان سازی غذا و کاهش قیمت محصولات کشاورزی عنوان کرد: برای ارزان شده قیمت باید بهره وری را افزایش دهیم و میزان نهاده ای که مصرف می شود را کاهش دهیم، باید واسطه‌ها را حذف کنیم، ضایعات را کاهش و کیفیت غذا را افزایش دهیم تا غذای ارزان و با کیفیت به دست مردم برسد.

سرویس خبری: کشاورزی

سمن مجتهدی
بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *