اهم اخبار

وزیر علوم: رتبه باغبانی ایران در جهان تحسین‌برانگیز است

بدون دیدگاه
image_pdfimage_print

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری رتبه جهانی ایران در رشته باغبانی را هفده و تحسین برانگیز خواند و گفت: مستندات و مقالات دانشمندان ایرانی در این عرصه در سطح جهانی جایگاه بالایی دارد.

به گزارش ایرنا دکتر محمدعلی زلفی گل روز یکشنبه در سخنانی به صورت مجازی در مراسم گشایش دوازدهمین کنگره ملی باغبانی ایران به میزبانی دانشگاه رفسنجان استان کرمان با اشاره به مبحث مهم علم‌سنجی بویژه در بخش باغبانی و با رویکرد کیفیت محور اظهارداشت: در وزارتخانه در پیش افزایش کیفیت در فعالیت ها و کیفیت بخشی به آموزش و پژوهش هستیم.

وی افزود: واقعیت این است که ما نمی توانیم از دانش علم سنجی گذر کنیم و آن را نادیده بگیریم؛ این علم سنجی پایه و نمای مستندات علمی است و  در حقیقت علم سنجی به ما کمک می کند از کارهای موازی و تکراری جلوگیری کنیم و بهره وری سیستم علمی را افزایش دهیم.

زلفی گل تصریح کرد: مقالات منتشر شده از دانشمندان ایرانی در مجلات بین المللی نشان می دهد دانشمندان حوزه باغبانی توزیع مستندات علمی قابل قبول و قابل تحسینی داشتند؛ نتیجه زحمات این دانشمندان در سطح فراملی ارزنده و تحسین برانگیز است.

به گفته وی تعداد مقالات منتشر  شده در رشته علوم باغبانی براساس پایگاه های جهانی سه هزار و ۵۲۴ مستند علمی دارد؛ در حوزه چاپ مقالات آی اس آ هم یکهزار و ۵۶۶ مستند علمی دارد.

وی با بیان اینکه کیفیت در کمیت هم حاصل می شود، اظهارداشت: نمی توانیم کیفیت را صرفا در نظر بگیریم و از کمیت غافل شویم، اگرچه کمیت زمانی ارزشمند است که در راستای کیفیت باشد.

زلفی گل با اشاره به دانشمندان حوزه باغبانی کشورمان و آثار ارزشمندشان در سطح جهانی گفت: به طور مثال دکتر (کوروش) وحدتی بیشترین داکیومنت علمی را دارند، دکتر زمانی و دکتر ارزانی و … این ها از دانشمندانی هستند که در عرصه علوم باغبانی بیشترین داکیومنت های علمی را در سطح بین المللی در مجامع جهانی دارند.

دیپلماسی علمی دانشمندان ایرانی

وزیر علوم یادآور شد: تعداد زیادی از کشورها بیشترین ارتباط علمی با پژوهشگران ایرانی دارند و نشان می دهد دانشمندان ایرانی در دیپلماسی علمی فعال هستند و با بسیاری از کشورها همکاری بین المللی و ارتباط علمی دارند.
وی افزود: دراین دوره از مدیریت آموزشی عالی بنده دیپلماسی علمی دهنده و گیرنده و تعاملی را سرلوحه کارمان قرار خواهیم داد و با بسترسازی نرم افزاری و سخت افزاری زمینه برای فعالیت های تحقیقاتی با کشورهای جهان را بالا می بریم.

به گفته وی ردیف بودجه مناسب هم تلاش می شود در حمایت از دیپلماسی علمی تعریف شود.

دیپلماسی دهنده هم مدنظر است

زلفی گل ادامه داد: در دیپلماسی علمی صرفا کشورهای پیشرفته مدنظر ما نیستند؛ اگر چه خوب است که با این کشورها در راستای انتقال دانش و علم و فناوری در ارتباط باشیم اما دیپلماسی دهنده هم مدنظر است.

وزیر علوم گفت: کشورهای همسایه ۶۳۰ میلیون نفر جمعیت دارند که  نمی توانیم نسبت به آنان بی تفاوت باشیم؛ دانشمندان ما باید نهایت تلاش را در تعامل علمی در حوزه تاسیس دانشگاه و رفت و آمدهای دانشجویی و محققان با این کشورها داشته باشند.

به گفته وی هرچقدر ارتباط علمی کشورها افزایش یابد، امنیت بین آنها نیز رشد خواهد کرد.

علم و سلامت انسان

زلفی گل افزود: ما همیشه تلاش داریم از طریق علم، سلامت جسم و روح، آرامش و آسایش بشر را تامین کنیم؛ تمامی رشته های علمی، دانش و فناوری به این خاطر است که انسان سلامت جسمی و روحی داشته باشد؛ اما این سلامت روحی و جسمی چگونه تأمین می شود؟

وی در پاسخ به این سوال توصیح داد: رشته های مانند پزشکی، کشاورزی و دامپزشکی سلامت جسمی و رشته های علوم انسانی سلامت روحی جامعه را تضمین و تأمین می کنند؛ پس نمی توانیم سلامت روحی و جسی را از هم تفکیک کنیم.

به گفته زلفی گل در نتیجه رشته های مهندسی و فنی که فناوری ها اختراع می شوند آسایش مردم و کیفیت زندگی بشر نیز تامین می شود.

وزیر علوم تاکید کرد: اگر می خواهیم انسان سلامت جسمی، روحی و آرامش داشته باشد باید قدردان دانشمندان و دانش‌ پژوهان باشیم.

 به گزارش ایرنا دوازدهمین کنگره ملی علوم باغبانی ایران از روز یکشنبه تا ۱۷ شهریورماه جاری در دانشکده کشاورزی دانشگاه ولیعصر (عج)رفسنجان استان کرمان درحال برگزاری است.

از جمله محورهای این همایش گیاه افزایی و تولید محصولات باغبانی، به‌نژادی، کشت بافت و زیست فناوری، فیزیولوژی و فناوری پس از برداشت، تنش های زیستی و غیرزیستی، کشت های بدون خاک و تولید گلخانه ای، کاشت و فرآوری گیاهان دارویی، گیاهان زینتی، فضای سبز و طراحی منظر و نیز تغذیه و آبیاری گیاهان است.

شهرستان رفسنجان در ۱۰۰ کیلومتری شمال مرکز استان کرمان قرار دارد.

امیرسامان اسکندری
بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *