اهم اخبار

پایان شهریور ۱۴۰۰، آغاز فعالیت پایانه صادراتی پسته بخش خصوصی کشور

بدون دیدگاه
image_pdfimage_print

رئیس هیات مدیره تعاونی تولیدکنندگان پسته استان مرکزی از آغاز فعالیت فاز اول نخستین پایانه صادراتی پسته بخش خصوصی کشور در استان مرکزی همزمان با آغاز فصل برداشت این محصول در شهرستان زرندیه خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری صنعت غذا و کشاورزی(اگروفودنیوز)، به نقل از ایسنا؛ محمود بارانی با اشاره به اینکه پسته یک محصول تولید ایران است و به سراسر دنیا صادر می‌شود، اظهار کرد: افزایش میزان تولید پسته منجر به تقویت صادرات خواهد شد چرا که مشتاقان بسیاری از کشورهای اروپایی و حاشیه خلیج فارس خریدار پسته ایرانی هستند و تسهیل در صادرات پسته موجب ارزآوری بیشتر برای کشور خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه در ایران تخصص و تجربه کافی و نیز موقعیت جغرافیایی و امکانات لازم برای تولید پسته وجود دارد، افزود: در هر کشوری از دنیا تولیدات متنوعی نظیر موز، فندق و … تولید می‌شود اما ایران در میان کشورهای جهان به عنوان کشور شاخص در تولید پسته شناخته شده است و برند این محصول را از آن خود کرده و افزایش تولید پسته می‌تواند به عنوان یک تولید ملی و محصول استراتژیک همچنان آوازه ایران را در جهان حفظ کند.

رئیس نظام صنفی کشاورزی شهرستان زرندیه در ادامه بهره برداری از پایانه صادراتی پسته زرندیه به عنوان بزرگترین پایانه صادرانی بخش خصوصی پسته کشور در این شهرستان، را گامی در جهت تقویت بازاریابی و صادرات این محصول دانست و افزود: به دلیل نبود پایانه صادراتی پسته در شهرستان زرندیه به عنوان قطب تولید پسته استان مرکزی، پسته تولیدی این شهرستان به دیگر استان‌های کشور ارسال می‌شد تا از طریق پایانه صادراتی این استان‌ها به خارج از کشور صادر شود و انتقال پسته تولیدی این شهرستان به سایر استان‌های کشور علاوه بر افزایش هزینه‌ها به صادرات این محصول با برند دیگری می‌انجامید.

وی با اشاره به افتتاح و آغاز بکار فاز نخست این پایانه همزمان با آغاز فصل برداشت پسته از اواخر شهریورماه ۱۴۰۰ گفت: ساخت پایانه پسته زرندیه از سال ۸۶ در زمینی به مساحت ۱۷ هکتار با سرمایه‌گذاری جمعی از پسته کاران زرندیه در کیلومتر ۵۵ اتوبان تهران ساوه و در مسیر استان‌های مرکزی، قم، قزوین و تهران آغاز شده بود که و هم اکنون با تکمیل عملیات احداث ساختمان اداری با صرف هزینه‌ای بالغ بر ۴۰۰ میلیارد ریال با مشارکت پسته کاران و سهامداران فعالیت فاز نخست رسما آغاز خواهد شد.

بارانی افزود: در فاز نخست فعالیت‌های اداری، انبارداری، گمرک و آزمایشگاه آغاز خواهد شد و با تکمیل تمامی مراحل پایانه اعم از باسکول، بسته‌بندی و توزیع به عنوان بزرگترین پایانه پسته بخش خصوصی کشور در استان مرکزی با برند شرکت تعاونی هامون سبز فعالیت خواهد کرد.

وی بیان کرد: در این پایانه پیش بینی شده است علاوه بر پسته تولیدی استان مرکزی، پسته استان‌های همجوار نظیر استان های تهران، قم، البرز و قزوین از این پایانه به بازار مصرف عرضه می‌شود.

او با اشاره به اینکه بهره‌برداری از پایانه صادراتی پسته زرندیه می‌تواند ضمن کاهش هزینه‌ها، نقش موثری در ایجاد اشتغال منطقه ایفا کند، افزود: هزینه‌های سنگین حمل و نقل و معرفی پسته این شهرستان با برند سایر نقاط پسته خیز کشور موجب گمنامی این محصول زرندیه شده بود در حالی که زرندیه تنها محصول پسته ارگانیک کشور را در سطح وسیع تولید می‌کند.

رئیس هیات مدیره تعاونی تولیدکنندگان پسته استان مرکزی احداث کارگاه‌های ویژه صنایع تبدیلی، فرآوری و بسته بندی را از مزیت‌های مهم بهره‌برداری از پایانه پسته در این شهرستان دانست و افزود: با استقرار گمرک، سردخانه، آزمایشگاه‌های تخصصی، بانک عامل و کلکسیون تخصصی در این پایانه صادراتی روند صادرات این محصول به نقاط مختلف جهان که مشتاقان بسیاری در بازارهای اروپایی دارد تسریع خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه میانگین برداشت پسته در زرندیه حدود دو تن در هر هکتار است، اظهار کرد: هم اکنون حدود ۸۰ درصد پسته تولیدی استان مرکزی در این شهرستان تولید می‌شود و ارگانیک بودن از ویژگی‌های بارز پسته تولیدی زرندیه است.

بارانی در ادامه به آخرین وضعیت باغات پسته زرندیه اشاره کرد و گفت: خوشبختانه با وجود بارش تگرک و سرمای بهاره اما خسارت چندانی به باغات پسته وارد نشد.

رئیس هیات مدیره تعاونی تولیدکنندگان پسته استان مرکزی به آسیب‌هایی که ناشی از شیوع کرونا ویروس متوجه باغات پسته شهرستان زرندیه و استان مرکزی شد نیز اشاره کرد و گفت: شیوع کروناویروس در کنار تحریم ها مشکلاتی در حوزه ترانزیت و صادرات ایجاد کرد و مسدود شدن مرزها و کنسل شدن پروازها برای صادرات محصول در حوزه صادرات خلاء‌هایی را ایجاد کرد اما خوشبختانه با مدیریت بیماری و اجرای طرح واکسیناسیون این مشکل به حداقل رسیده است.

وی تصریح کرد: کروناویروس آسیب جدی به صادرات وارد نکرد اما تاحدودی هزینه های ترابری، حمل و نقل و انتقال پول را بر تولیدکننده تحمیل و این پروسه‌ها را زمان‌بر کرد.

سرویس خبری: کشاورزی

منبع: ایسنا

سمن مجتهدی
بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *