اهم اخبار

پایه‌های بذری از چالش های مهم افزایش تولید سیب زیر درختی در آذربایجان غربی

بدون دیدگاه

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی گفت: استفاده از پایه های بذری و مشکلات مرتبط با این پایه ها در خصوص هرس، سم پاشی و برداشت از چالش های مهم در افزایش تولید سیب زیر درختی در باغات استان است که نیاز است ، ارقام بذری با پایه های رویشی جایگزین شود.

به گزارش پایگاه خبری صنعت غذا و کشاورزی(اگروفودنیوز)، به نقل از ایسنا، جعفر وحدت در جلسه کمیته سیب صنعتی استان با بیان این مطلب اظهار کرد: باغداران استان با به کارگیری بذور پایه رویشی و روش های علمی از هدر رفتن ۳۰ درصد تولید سیب درختی و تبدیل شدن به سیب صنعتی قبل از زمان برداشت جلوگیری کنند.

وی تبدیل باغات بذوری به باغات مدرن و استفاده از ارقام مقاوم به کم آبی و آفات، استفاده از ارقام دیررس یا زوددرس بسته به شرایط آب و هوایی مناطق مختلف استان ، پراکنش رسیدگی در زمان ، آبیاری منظم و عدم مواجهه درختان با تنش های کم آبی و پرآبی را از جمله راهکارها و عوامل اساسی برای جلو گیری از ریزش سیب درختی عنوان کرد. 

وحدت اضافه کرد: نیاز است بخش خصوصی و تشکل های بخش کشاورزی ، با حمایت و تسهیل گری بخش دولتی ، پایانه های صادراتی را به منظور جذب سرمایه گذار داخلی و خارجی در این زمینه راه اندازی کنند.

وی خاطر نشان کرد: در طی سالهای اخیر طبق تحقیقات فائو و محققان مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی استان ، علیرغم کاهش سطح زیر کشت باغات سیب ، با جایگزینی پایه های رویشی با ارقام بذری ، شاهد افزایش عملکرد تولید در واحد سطح هستیم. 

ضرورت ارتقاء صنعت سورت و بسته بندی محصولات کشاورزی در استان 

محمد دمکری، مدیر صنایع تبدیلی و غذایی سازمان جهاد کشاورزی استان نیز در این جلسه گفت: ظرفیت بسته بندی محصولات کشاورزی در استان در ابتدای سال گذشته، حدود ۲۲ هزار تن بود که در حال حاضر به ۱۷۰ هزار تن در طی ۶ ماه افزایش پیدا کرده است و بر اساس نیاز سنجی انجام گرفته برای متقاضیان نیز در حدود ۲۵۰ هزار تن موافقت اولیه و جواز تأسیس صادر شده است. 

دمکری افزود: ارتقای صنعت سورت و بسته بندی محصولات کشاورزی ضروری است و اولویت اعطای مجوز به سردخانه‌داران برای ایجاد این مراکزدر جوار سردخانه ها در دستور کار قرار دارد.

در ادامه این جلسه مسائل و مشکلات صادرات سیب درختی، مشکلات قرنطینه‌ای و صدور گواهی سلامت  ومشکلات سردخانه داران نیز مطرح و راهکارها و پیشنهادات لازم در این زمینه توسط اعضای حاضر در جلسه ارائه شد.

سرویس خبری: استان ها

منبع: ایسنا

سمن مجتهدی
بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *