اهم اخبار

پسته به کشاورزان خراسان شمالی لبخند نمی زند

بدون دیدگاه
image_pdfimage_print

فصل برداشت پسته در خراسان شمالی آغاز شده است و کشاورزان شهرستان های اسفراین و جاجرم در حال برداشت این طلای سبز در باغات خود هستند.

به گزارش پایگاه خبری صنعت غذا و کشاورزی(اگروفودنیوز)، به نقل از ایسنا؛ چند سالی است که پسته کاران این استان به علت بروز مشکلات مختلف روز خوشی را ندیده اند بطوریکه سال گذشته از سرمازدگی و قیمت شدید محصول خود متضرر شده اند و امسال از کمبود امکانات و هزینه های خیلی بالای تولید.

دخل و خرج تولیدکنندگان پسته با یکدیگر همخوانی ندارد

عباس امینی یکی از تولید کنندگان پسته در منطقه سنخواست، با اشاره به اینکه ۵۰ هکتار باغ پسته دارد، گفت: ۱۰ هکتار از باغ پسته بارو و مابقی هنوز به مرحله باردهی نرسیده اند که پیش بینی می کنم حدود ۵۰ تن محصول برداشت کنم.

وی افزود: سال گذشته قیمت پسته بسیار پایین بود که یکی از مهمترین عوامل تاثیر گذار بر این امر بسته شدن مرزها برای جلوگیری از شیوع کرونا بود، بطوریکه هر کیلو پسته از باغدار با قیمت ۱۳۰ هزار تومان بوده است.

امینی ادامه داد: اما امسال قیمت هر کیلوگرم پسته به ۲۲۰ هزار تومان رسیده که رقم راضی کننده ای است اما افسوس چه فایده که هیچ سودی برای کشاورز ندارند.

وی اظهارکرد: کشاورز هر درآمدی که کسب می کند باید صرف قرض هایش بابت خرید نهاده های کشاورزی پرداخت کند.

امینی تصریح کرد: در حقیقت نهاده هایی همچون کود به صورت یارانه ای به تولیدکننده پسته تعلق نمی گیرد در نتیجه باغدار آن را با قیمت خیلی بالا خریداری می کند و در واقع امسال دخل و خرج تولیدکنندگان با یکدیگر همخوانی ندارند.

وی با اشاره به اینکه دارای واحد تولیدی پسته خشک کنی در منطقه سنخواست نیز است در ادامه بیان کرد: ظرفیت اسمی این واحد تولیدی ۴۰۰ تن است اما تا مقدار یک هزار تن پسته را هم می تواند خشک کند و تحویل کشاورز دهد.

امینی با اشاره به اینکه سال گذشته مقدار ۶۰۰ تن پسته در این واحد تولیدی خشک شد، افزود: اما امسال پیش بینی می شود که این مقدار کاهش یابد چراکه درخت های پسته در یک سال میزان باردهی آن ها زیاد و در یک سال کم است که امسال پیش بینی می شود میزان باردهی کم باشد.

پس

فروش پسته به صورت تر از سر ناچاری

عرب زاده یکی دیگر از باغداران پسته در شهرستان اسفراین در ادامه با بیان اینکه سطح باغ پسته وی ۱۵ هکتار است، گفت: در سال گذشته ۲۵ و امسال پیش بینی می کنم ۳۰ تن پسته برداشت کنم.

وی افزود: دور بودن از تنها کارخانه پسته خشک کنی در این استان سبب شده تا پسته های تولیدی خود را به صورت تر با قیمت ۵۰ هزار تومان به فروش برسانم این در حالی است که قیمت هر کیلوگرم پسته خشک ۲۱۵ تا ۲۲۰ هزار تومان است.

عرب زاده ادامه داد: از سوی دیگر این واحد تولیدی بسیار شلوغ است و مدتی برای خشک کردن محصول باید در نوبت ایستاد اما برای ما این امر امکان پذیر نیست چرا که بابت خرید نهاده ها، مقروض هستیم و باید آن ها را پرداخت کنیم.

وی تصریح کرد: این تصور در میان مردم وجود دارد که درآمد زیادی عاید پسته کاران می شود اما باید به این موضوع توجه شود که بر اثر سرمازدگی ممکن است این باغدار طی یک تا دو سال که باغ وی متاثر از آن آسیب شده هیچ محصولی نداشته باشد.

وی تاکیدکرد: علاوه بر آن برخی از امراض و آفات نیز وجود دارد که سبب می شود تا کل باغ محصولی نداشته باشد و یا اینکه تا بیش از ۵۰ درصد محصول آن ریزش کند که در این صورت خسارت های خیلی زیادی به باغدار وارد می شود.

ت

برای تامین آب به شدت در مضیقه هستیم

این باغدار پسته در ادامه با بیان اینکه تامین آب برای باغات یکی از مشکلات اساسی ما است، گفت: به شدت دچار کمبود آب هستیم و برای زمستان که باغ پسته نیازند یخ آب است، مجبور هستیم تا در فصل بهار و تابستان صرفه جویی کنیم تا بتوانیم آب مورد نیاز فصل زمستان را تامین کنیم اما بهار و تابستان امسال هم بارندگی وجود نداشه که بتوانیم آبی برای زمستان ذخیره کنیم.

وی با اشاره به اینکه آب مورد نیاز خود را از چاه تامین می کنیم، گفت: اما باید تا مقدار مشخصی که شرکت آب منطقه ای مشخص کرده آب مصرف کنیم و اگر بیش از آن باشد، خسارت های خیلی سنگینی را برای ما می بندند که باید پرداخت کنیم.

عرب زاده به شور و لب شور شدن آب نیز اشاره کرد و گفت: خشکسالی های متمادی اتفاق افتاده در منطقه موجب شده تا سطح آب زیرزمینی کاهش یابد و آب به سوی شور شدن پیش رود.

وی تصریح کرد: هرچند که پسته گیاهی مقاوم به شوری و کم آبی است ولی شوری خیلی زیاد نیز موجب کاهش در تولید محصول می شود که اکنون با این مشکل نیز مواجه هستیم.

ل

به پسته به عنوان یک کالای لوکس نگاه نشود

اسماعیلی یکی دیگر از باغداران پسته خراسان شمالی همچنین خاطرنشان کرد: با توجه به اوضاع اقتصادی کشور و تحریم های اعمال شده و این موضوع که باید به تولید محصولات غیرنفتی تکیه داشته باشیم باید به این موضوع توجه شود که از پسته به عنوان یک محصول لوکس نگاه شود و حمایت های لازم از باغدار برای توسعه باغات و تولید هر چه بیشتر این محصول انجام شود.

وی توضیح داد: آفتی به نام پسیل پسته به جان باغات ما افتاده است و این آفت موجب شده تا عملکرد تولید در این باغ تا ۵۰ درصد کاهش یابد.

وی گفت: برای مقابله با این آفت به شدت نیاز به سم داشتیم اما قیمت سموم بسیار افزایش یافته و تامین آن برای ما بسیار سخت است.

پیش بینی تولید ۳۰۰۰ تن پسته در خراسان شمالی

محمدعلی شریکیان مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی نیز گفت: خراسان شمالی دارای بیش از چهار هزار هکتار باغ پسته است که قسمتی از آن ها بارده و قسمتی نیز غیر بارده هستند.

وی افزود: پیش بینی می شود از سطح باغات استان سه هزار تن محصول برداشت شود که میزان تولید نسبت به سال گذشته رشد دارد.

به گفته شریکیان سرمازدگی در سال گذشته سبب شد تا میزان تولید در باغات پسته کاهش یابد.

وی ادامه داد: خراسان شمالی در میزان تولید و سطوح باغات پسته ایجاد شده در کشور رتبه ۱۳ را دارد.

سرویس خبری: استان ها

منیع: ایسنا

سمن مجتهدی
بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *