اهم اخبار

پیش‌بینی برداشت هفت تُن گل محمدی در گنبدکاووس

بدون دیدگاه
image_pdfimage_print

مدیر جهادکشاوروزی گنبدکاووس از آغاز فصل برداشت گل‌محمدی از سه هکتار مزارع این گیاه دارویی در دهستان کُرند این شهرستان مرزی خبر داد و پیش‌بینی کرد امسال از این مزارع هفت تُن گلبرگ برداشت و ۱۰ تُن گلاب از آن تولید شود.

به گزارش پایگاه خبری صنعت غذا و کشاورزی(اگروفودنیوز)، به نقل از ایرنا؛ عبدالملک آرخی افزود: برداشت گل محمدی در مناطق بیابانی و کم‌ باران نواحی شمالی گنبدکاووس از اوائل اردیبهشت آغاز شده و تا یک ماه ادامه دارد.

وی اضافه کرد: کشت گل محمدی برای نخستین بار در اراضی حاشیه رودخانه اترک در سال زراعی ۹۸ – ۹۷ توسط تعدادی از کشاورزان دهستان کُرند و در قالب یک شرکت تعاونی ابتدا به صورت آزمایشی در سطح ۱.۵ هکتار آغاز شد و سپس تا سه هکتار توسعه یافت.

سال گذشته از سه هکتار مزارع گل‌محمدی گنبدکاووس ۱۲ تن گل‌برگ برداشت شده بود اما به دلیل بارش کم باران در زمستان امسال، این مقدار در سال زراعی جاری کاهش یافت.

آرخی ادامه داد: با به ثمر رسیدن گل محمدی و درآمد خوب آن (حداقل ۲ برابر) نسبت به کشت غلات (گندم و جو)، اعضای شرکت تعاونی “صحرای سبز کُرند” تصمیم گرفتند سطح کشت مزارع گل محمدی خود را به ۱۳ هکتار افزایش دهند.

مدیر جهاد کشاورزی گنبدکاووس گفت: توسعه ۱۰ هکتار مزارع گل محمدی در سال زراعی ۱۴۰۲ – ۱۴۰۱ انجام شده و طی ۲ تا ۳ سال آینده به باردهی خواهد رسید.

آرخی افزود: گل محمدی باتوجه به شرایط آب و هوایی نواحی شمالی گنبدکاووس زمانی محصول می‌دهد که گیاه، آب مورد نیاز خود را از بارش‌های اواخر زمستان و فروردین تامین می‌کند.

وی، توسعه کشت گیاهان دارویی مانند “گل محمدی و زیره” در نوار مرزی و اراضی کم بازده مناطق شمالی گنبدکاووس را از راهبردهای جهادکشاورزی دانست و اضافه کرد: در صورت استقبال کشاورزان بومی، کشت این نوع گیاهان درآمد خوبی را نصیب آنان خواهد کرد.

شهرستان ۴۱۱ هزار نفری گنبدکاووس افزون بر ۱۶۰ هزار هکتار اراضی زراعی و باغی دارد که ۵۷ هزار هکتار آن در بخش مرزی داشلی برون واقع است.

از مجموع اراضی واقع در بخش داشلی برون گنبدکاووس حدود ۱۲ هزار هکتار در حاشیه رودخانه اترک به‌صورت آبی کشت می‌شود و ۴۵ هزار هکتار دیگر نیز هرسال به‌صورت دیم به زیر کشت گندم و جو می‌رود.

سرویس خبری: استان ها

منبع: ایرنا

سمن مجتهدی
بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *