اهم اخبار

پیش‌بینی برداشت ۲۹ هزار تُن انبه کال از باغ‌های هرمزگان

بدون دیدگاه
image_pdfimage_print

مدیر امور باغبانی سازمان جهادکشاورزی هرمزگان با اشاره به آغاز برداشت انبه کال (سبز) از ۲ هزار و ۸۰۰ هکتار از باغ‌های استان پیش بینی کرد: امسال ۲۹ هزار تُن محصول انبه از باغ‌های این استان برداشت شود.

به گزارش پایگاه خبری صنعت غذا و کشاورزی(اگروفودنیوز)، به نقل از ایرنا؛ محمد رضا شیخ‌زاده افزود: برداشت انبه کال در استان هرمزگان از روزهای گذشته آغاز شده و تا نیمه خردادماه امسال ادامه دارد.

وی، بیشترین باغ‌های انبه هرمزگان را مربوط به شهرستان‌های میناب، رودان، بندرعباس و جاسک عنوان کرد و اظهار کرد: شهرستان میناب با سطح زیرکشت یکهزار و ۷۰۰ هکتار انبه، مقام نخست تولید و سطح زیرکشت انبه استان را به خود اختصاص داده است.

مدیر امور باغبانی سازمان جهادکشاورزی هرمزگان یادآور شد: ۶۰ درصد انبه استان به صورت نارس برداشت می‌شود که در صنایع ترشی و شوری و همچنین صنایع تبدیلی و فرآوری مصرف در بازارهای داخلی استان و استان‌های فارس، کرمان، تهران و اصفهان عرضه می‌شود.

شیخ‌زاده با اشاره به اینکه تهیه ترشی، پودر انبه، تولید آب انبه، کنسرو، مربا و تازه خوری از مهم‌ترین مزایای تولید انبه است، یادآورشد: ارقام محلی انبه در هرمزگان به نام «سبز انبه»، «چارک»، «کلک سرخ»، «مُشک»، «آل مهتری»، «عروس» و «هلیلی» و ارقام وارداتی به نام «لانگرا»، «سندری» و «آلفونسو» است.

طبق آمار اداره‌کل جهادکشاورزی هرمزگان؛ استان هرمزگان یکی از خاستگاه‌های اصلی میوه گرمسیری انبه در جنوب ایران به واسطه شرایط آب و هوایی گرم و مرطوب است و بیشترین سطح زیرکشت و تولید انبه در ایران به این استان اختصاص دارد؛ به طور متوسط از هر هکتار ۱۰ تن انبه برداشت می‌شود.

هفت واحد صنایع تبدیلیِ تولید ترشی و شوری، با ظرفیت ۹ هزار تن در استان هرمزگان فعال است؛ در هر واحد تبدیلی ۱۰ نوع ترشی انبه تولید می‌شود که علاوه بر مصرف داخل، به کشورهای حوزه خلیج فارس نیز صادر می‌شود.

انبه گیاه گرمسیری و سرشار از ویتامین‌های آ. بی. سی، کربوهیدرات‌ها، اسیدهای چرب، پروتئین‌ها، اسیدهای عالی و مواد معدنی است و به سلطان میوه‌ها شهرت دارد.

چوب درخت انبه در ساخت وسایل چوبی، مغز هسته آن در تهیه صابون و پوست درخت انبه در صنعت چرم سازی کاربرد دارد.

این میوه شیرین و خوش طعم از جمله پرمصرف‌ترین میوه‌ها در جهان است و رویش آن مختص مناطق گرمسیری بوده و قدمت آن به بیش از چهارهزار سال پیش برمی‌گردد و مصرف آن موجب تقویت سیستم ایمنی بدن می‌شود. طعم، رنگ و سالم بودن میوه درختان انبه هرمزگان باعث شده که متقاضیان زیادی داشته باشد.

سرویس خبری: کشاورزی

منبع: ایرنا

سمن مجتهدی
بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *