اهم اخبار

پیش‌بینی افزایش ۲۰ درصدی تولید و صادرات آبزیان در مازندران

بدون دیدگاه
image_pdfimage_print

بارندگی های مناسب بهاری و انباشته شدن دخیرگاه‌های طبیعی آب مازندران سبب افزایش میزان تولید آبزیان در این استان شده که نتیجه آن پیش بینی افزایش ۲۰ درصدی صادرات این محصولات است.

 

 

به گزارش خبرنگار ایرنا، مازندران با داشتن سه هزار و ۴۵۰و احد پرورش آبزیان، قطب آبزی پروری کشور محسوب می شود. هم اکنون از مجموع واحدهای پرورش آبزیان مازندران، ۲۷۶ واحد مربوط به پرورش ماهیان سردآبی و ۱۴ واحد هم ماهیان خاویاری است و بیش از سه هزار واحد دیگر در زمینه تولید ماهیان گرم آبی فعالیت دارند.
سفید، کپور، آزاد (فیتیباک) انواع قزل آلا از گونه های ماهیان گرم آبی و سرد آبی استان مازندران است.
حدود ۸۰۰ قطعه آببندان با مساحت ۱۷ هزار هکتار و ظرفیت حدود ۳۵۰ میلیون متر مکعب آب در استان مازندران وجود دارد که هرساله علاوه بر تامین آب کشاورزی، انواع ماهی کپور، آزاد، سفید و فیتوفاک در آنها تولید و به بازار داخلی و خارجی عرضه می شود.

مدیرکل شیلات مازندران روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگاران با اعلام اینکه پارسال ۱۰۵ هزار تن انواع آبزیان در استان تولید شده بود، گفت که با توجه به بارندگی های مناسب، رها سازی بیش از ۱۱۰ هزار قطعه بچه ماهی، بهره برداری ۶۰ مزرعه بزرگ و کوچک انواع ماهیان گرم آبی، سرد آبی و خاویاری، انتظار داریم تا تولید امسال به ۱۱۵ هزار تن برسد.
محمد محمد زاده افزود: مازندران ۱۷ درصد تولید آبزیان کشور را در اختیار دارد و صاحب رتبه نخست در این زمینه است ضمن اینکه در زمینه به کار گیری شیوه های نوین مانند پرورش ماهی در قفس، توسعه پرورش ماهیان گرم آبی در آببندان ها و پرورش ماهیان خاویاری در کشور پیشرو است و این موارد از ظرفیت های توسعه ای تولیدات شیلاتی استان محسوب می شوند.

وی درآمد صیادان و تولید کنندگان آبزیان استان در سال گذشته را یکهزارو ۷۳۰ میلیارد تومان برآورد کرد و گفت: سه مرکز تولید ماهیان خاویار پرورشی و وجود پایانه پایانه صادراتی آبزیان در استان مازندران از ظرفیت های مهم شیلاتی شمال کشور است.

این مسئول با اعلام اینکه پرورش ماهیان خاویاری در اراضی ساحلی با آب لب شور دریای خزر که محصولات آن از بازار پسندی مناسبی برخوردار است، هر سال در حال افزایش است، توضیح داد: سال گذشته ۲ هزار و ۵۰۰ تن تن گوشت خاویار با ۳۵ تن خاویار در ۲۵ مزرعه استان تولید شد و امسال با بهره برداری از چهار مرکز پرورش ماهیان خاویاری میزان تولید افزایش ۲۰ درصد را شاهد خواهیم بود.

وی افزود: همچنین ارزیابیها نشان می دهد که مازندران بهترین شرایط برای استقرار قفس دریایی را به دلیل شیب مناسب به سمت دریا دارد و بر همین اساس در سال گذشته ۵۸۰ تن تولید ماهی در قفس های دریایی را داشته ایم.

محمد زاده از آببندان با کارایی تامین آب شالیزاری و پرورش ماهیان گرم آبی هم به عنوان ظرفیت مهم تولید آبزی در مازندران یاد کرد و گفت: اکنون ۱۲ هزار هکتار از ۱۷ هزار هکتار آببندان های استان در پرورش ماهیان گرم آبی فعال است و امسال به دلیل توجه دولت در لایروبی و بارندگی های مناسب شاهد افزایش سطح پرورش ماهی خواهیم بود.

صادرات نیمی از محصولات ّآبزی

مدیر کل شیلات مازندران همچنین از صادرات نیمی از محصولات آبزی استان به خارج از استان و کشور خبر داد و گفت: پارسال هفت هزار تن محصولات شیلاتی استان به خارج از کشور صادر شد که در آمد ارزی آن حدو ۳۰ میلیون دلار بود.

وی از کشور عراق به عنوان مهم‌ترین کشور هدف صادرات انواع ماهیان گرم آبی مازندران نام برد و افزود: ماهیان خاویاری مازندران بیشتر به کشورهای اروپایی صادر می شود، روسیه مقصد صادرات ماهیان سردآبی ماست و ترکمنستان هم از ما واردات کیلکا دارد.

محمدزاده تحقق افزایش صادرات ۲۰ درصدی آبزیان مازندران به خارج را در سال جاری قابل تحقق دانست و گفت: البته همزمان با افزایش تولید و صادرات، سیاست شیلات در دریای خزر صید مسئولانه است که با دقت رعایت خواهد شد.

وی از کیلکا، ماهیان استخوانی شامل ماهی سفید، کفال و کپور و ماهیان خاوریای به عنوان مهمترین گونه های صیادی دریای خزر یاد کرد و گفت: ۴۴ شناور صید کیلکا و ۷۰ شناور صید ماهیان خاویاری با هدف تامین مولدین در مازندران مشغول به کار هستند.

محمد زاده باز سازی ذخایر آبزیان دریای خزر با توجه به محدودیت دبی آب و آلودگی رودخانه ها را مهم توصیف کرد و افزود: به همین دلیل ۲ مرکز تکثیر و پرورش مصنوعی و نیمه مصنوعی ساری و کلاردشت سالانه بیش از ۱۰۰ میلیون بچه ماهی تولید می کنند که در دریای خزر رها میشوند.

وی ادامه داد: تکثیر طبیعی به روش شیلگذاری نیز در رودخانههای شیلاتی و در کنار سواحل دریای خزر در حال انجام است که همه این اقدامات پیش بینی افزایش ۲۰ درصدی صید و تولید آبزیان را محقق می کند.

سرویس خبری: دام و طیور و آبزیان

آرش مجتهدی

نویسنده

آرش مجتهدی

بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *