اهم اخبار

پیش بینی افزایش ۲ برابری تولید پسته ایران در سال جاری

بدون دیدگاه
image_pdfimage_print

عضو انجمن ملی پسته ایران از پیش بینی افزایش ۲ برابری تولید پسته ایران در سال جاری خبر داد و گفت: با توجه به این رقم، امکان صادرات پسته به ارزش ۱.۵ میلیارد دلار در سال را داریم.

به گزارش پایگاه خبری صنعت غذا و کشاورزی(اگروفودنیوز)، به نقل از تسنیم، نایب رییس هیات امنای انجمن ملی پسته ایران گفت: برآوردها نشان می‌دهد که امسال بین ۲۰۰ تا ۲۱۰ هزار تن پسته خشک در سطح حدود ۴۵۰ هزار هکتار تولید شود که نسبت به سال گذشته ۲ برابر رشد را نشان می‌دهد.

جلیل کاربخش راوری درباره وضعیت تولید و صادرات پسته ایران افزود: با توجه به میزان تولید ایران امکان صادرات پسته به ارزش ۱٫۵ میلیارد دلار در سال را دارد.

نایب رییس هیات امنای انجمن ملی پسته ایران اظهار داشت: سال گذشته میزان تولید پسته کشور ۱۰۰ هزارتن در سطح حدود ۴۵۰ هزار هکتار بود که از این میزان حدود ۳۰ هزارتن به ارزش ۲۰۰ میلیون دلار صادر شده بود.

به گفته وی، اکنون ۳۰ تا ۴۰ هزار تن محصول پسته تولیدی سال گذشته (۱۴۰۱) در انبارها باقی مانده است.

وی دلیل اصلی کاهش تولید پسته کشور در سال گذشته را سرمازدگی، گرمازدگی، کاهش بارندگی، استمرار خشکسالی، کمبود منابع آبی، کاهش سطح آب‌های زیرزمینی و کاهش کیفیت آب‌های زیرزمینی برشمرد و تصریح کرد: وضع مقررات بازدارنده باعث کاهش صادرات نسبت به سال‌های گذشته شده است.

کاربخش با بیان اینکه عمده برداشت محصول و پیک صادرات پسته ایران و سایر کشورهای رقیب مربوط به مهر و آبان ماه هر سال است، تصریح کرد: در حال حاضر بخش عمده پسته کشور برداشت شده و باید قبل از شروع سال میلادی جدید صادرات انجام می‌شد، انتظار می‌رفت ما حضور مؤثرتر و بهتری در بازار جهانی پسته داشته باشیم اما متاسفانه اینگونه نیست.

وی گفت: سطح زیر کشت باغات ما در استان‌ های مختلف کشور در حال توسعه است به طوری که اکنون در ۲۷ استان کشور باغات پسته داریم و همچنان استان کرمان با ۵۰ درصد تولید رتبه نخست را به خود اختصاص داده است.

وی اضافه کرد: استان‌ های خراسان جنوبی، خراسان رضوی، یزد، سمنان و فارس رتبه‌های دوم به بعد را دارا هستند.

سرویس خبری: صنعت غذا

منبع: تسنیم

سمن مجتهدی
بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *