اهم اخبار

پیش بینی صادرات بیش از ۱۳ هزار تن میگو در سال ۹۵

بدون دیدگاه
image_pdfimage_print

مدیرکل دفتر بهبود کیفیت فرآوری و توسعه بازار آبزیان گفت: تولید میگو در چند سال اخیر افزایش چشمگیری داشته به طوری که میزان صادرات آن نیز رشدی صعودی را از آن خود کرده است.

عیسی گلشاهی مدیر کل دفتر بهبود کیفیت فرآوری و توسعه بازار آبزیان در گفتگو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، گفت: در زمینه صادرات میگو در یازده ماهه اخیر سال ۹۴ ما شاهد رونق قابل توجهی بوده‌ایم به طوری که در سال ۹۳ کل صادرات ۱۱ هزار و ۶۳۰ تن و در یازده ماهه سال ۹۴، ۱۲ هزار و ۴۰۰ تن بوده است.

وی افزود: میزان تولید میگو به دلیل بیماری وایت اسپات (بیماری لکه سفید) که در استان بوشهر به وجود آمد کاهش چشمگیری داشته به طوری که پیش‌بینی ما صادرات ۵هزار تن میگو به روسیه بود اما به علت این بیماری تنها موفق به صادرات هزار تن شدیم.

گلشاهی اظهار داشت: میزان صادرات یازده ماهه سال ۹۴ توانسته رکورد صادرات سال‌های گذشته را بشکند زیرا بیشترین صادرات میگو مربوط به سال ۹۳ با ۱۱ هزار و ۶۰۰ تن و سال ۹۲ با ۱۱ هزار و ۶۹۰ تن بوده است.

وی تاکید کرد: پیش‌بینی می‌شود این صادرات امسال به بیش از ۱۳ هزار تن برسد که در همین راستا باید تولیدات داخلی را نیز افزایش دهیم.

گلشاهی خوزستان، بوشهر، هرمزگان، گلستان و سیستان و بلوچستان را استان‌ها فعال در زمینه تولید میگو دانست و تصریح کرد: میزان تقاضای بازار داخلی در دو یا سه سال اخیر توسعه قابل توجهی داشته است.

فروش ۴۰ درصد از تولیدات میگو در بازار داخلی

وی عنوان کرد: در گذشته از هر ۸ یا ۷ هزار تن تولید میگو حدود ۱۰ درصد آن در بازارهای داخلی به فروش می‌رسد در حالی که در حال حاضر با میانگین ۱۱هزار تن ۴۰ درصد آن در داخل کشور و توسط خانوار مصرف می‌شود که همین امر نشان دهنده توسعه یافتگی این محصول در بازار داخلی است.

وی در خصوص قیمت میگو در بازارهای داخلی گفت: قیمت این محصول با سر و پوست حدود کیلویی ۲۰ هزار تومان است که با توجه به ارزش غذایی بالایی که دارد در مقایسه با فست فودها مقرون به صرفه است.

گلشاهی تصریح کرد: تورم در بخش شیلات نسبت به میانگین تورم در سایر بخش‌های مواد غذایی بسیار کمتر بوده زیرا آزاد سازی قیمت ناشی از هدفمندی یارانه‌ها در حوزه شیلات تاثیر نداشته است.

وی تاکید کرد: شیلات جهت حضور خود در بازار از نهادهای حمایت استفاده نمی کند و همه محصولات خود را با قیمت‌های آزاد محاسبه می کند.

گلشاهی در خصوص افزایش قیمت میگو اظهار داشت: سال ۹۵ قیمت این محصولات افزایش چندانی نخواهد داشت زیرا عمده هزینه‌های شیلات که شامل نهادها، هزینه دستمزد و سوخت افزایش زیادی نخواهد داشت و افزایش قیمت ناچیز بسیار طبیعی است.

وی عنوان کرد: قیمت محصولات شیلاتی در هفته پایانی سال ۹۴ نه تنها افزایش نداشت بلکه نسبت به هفته آخر سال ۹۳ حدود ۸ درصد کاهش هم داشته است.

امیرسامان اسکندری
بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *