اهم اخبار

کارایی استفاده از پهپاد در حفظ نباتات کشور بررسی شد

بدون دیدگاه
image_pdfimage_print

با حضور معاون کنترل آفات سازمان حفظ نباتات و ریاست موسسه تحقیقات فنی و مهندسی کارایی استفاده از پهپاد در حفظ نباتات کشور بررسی شد.

 به گزارش پایگاه خبری صنعت غذا و کشاورزی(اگروفودنیوز)، به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، ساعت ۹ صبح امروز در محل موسسه تحقیقات فنی و مهندسی کشاورزی با حضور معاون کنترل آفات سازمان حفظ نباتات، ریاست موسسه تحقیقات فنی و مهندسی، روسای بخش‌های تحقیقاتی، موسسه تحقیقات علوم باغبانی، موسسه تحقیقات اصلاح و تهیه نهال و بذر در محل سالن اجتماعات موسسه تحقیقات فنی و مهندسی جلسه‌ای برگزار شد.

هدف از این نشست بحث و تبادل نظر بین بخش‌های تحقیقاتی و اجرایی در زمینه فرصت‌ها، تهدیدها، نقاط ضعف و قوت استفاده از این تکنولوژی در گیاهپزشکی کشور است.

در این نشست مسعود لطیفیان (معاون کنترل آفات سازمان حفظ نباتات) ضمن ایراد سخنرانی بیان کردند که استفاده از پهپاد در گیاهپزشکی می‌تواند در جهت تحلیل و تجزیه وضعیت عوامل خسارت‌زای کشاورزی به کار گرفته شود. در واقع امروزه پهپاد‌هایی ساخته شده‌اند که نقشه‌های سه بعدی با دقت فوق العاده بالا تهیه می‌کنند و آن‌ها را در اختیار مدیران حفظ نباتات برای تحلیل و تجزیه وضعیت عوامل خسارت‌زای قرار می‌دهند.

یکی از دغدغه‌های مدیران حفظ نباتات نداشتن نظارت صحیح از وضعیت آفات، بیماری‌ها و علف‌های هرز در اراضی وسیع کشاورزی است. این مشکل در حال حاضر باعث افزایش ریسک و هزینه حفاظت از محصولات کشاورزی می‌شود. در چنین شرایطی استفاده از پهپاد در کشاورزی و تصاویر تهیه شده از آن‌ها راه حل منطقی به نظر می‌رسد و کمی از این دغدغه می‌کاهد.

استفاده از پهپاد در کشاورزی و برای سم پاشی، باعث افزایش بهره وری فرایند سم پاشی می‌شود و میزان سموم نفوذ کرده به آب‌های زیرزمینی را تا حد زیادی کاهش می‌دهد. سم پاشی زمین‌های کشاورزی با استفاده از پهپاد کشاورزی در مدت زمان بسیار کمتری نسبت به سایر روش‌های سنتی صورت می‌گیرد.

برخلاف هواپیما‌های شناخته شده و بزرگ، خرید و استفاده از پهپاد‌هایی مانند کوادکوپتر، هگزاکوپتر و اوکتاکوپتر راحت و ارزان‌تر است.

بر اساس آخرین آمار، این صنعت در دنیا در زمینه کاربرد‌های غیرنظامی بازاری معادل ۱۲۷ میلیارد دلار در جهان دارد که سهم ایران از این بازار پرسود، حدود ۳ الی ۵ میلیارد دلار است.

توسعه استفاده از این پرنده‌های آهنی در بخش کشاورزی هوشمند در کشور پتانسیل ایجاد ۱۵ هزار شغل مستقیم با درآمد ۱۵۰۰ میلیارد تومان دارد. عددی بزرگ و قابل توجه که می‌تواند بازار بزرگی برای فعالان و علاقه‌مندان به این حوزه ایجاد کند.

از مهم‌ترین مشکلات کاربرد این تکنولوژی در حفظ نباتات این است که برخلاف هواپیما‌های بزرگ، پهپاد‌ها در برابر شرایط آب و هوایی فوق العاده حساس هستند. به عنوان مثال اگر باد شدید در حال وزیدن یا آب و هوا بارانی باشد، پهپاد‌ها نمی‌توانند هیچ عملیاتی انجام دهند.

قطعا با پیشرفت فناوری و ایجاد بستر‌های لازم، در آینده نه چندان دور کاربرد‌های پهپاد‌ها بیش از پیش در گیاهپزشکی افزایش خواهد یافت. به همین دلیل فناوران ایرانی نیز به این عرصه ورود کرده‌اند و با تلاش‌های صورت گرفته تلاش می‌کنند تا با طراحی و تولید پهپاد‌های ایران‌ ساخت، بازار داخلی آن را توسعه دهند و به رونق اقتصادی و توسعه این تکنولوژی در حفظ نباتات کشور کمک کنند.

سرویس خبری: کشاورزی

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

سمن مجتهدی
بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *