اهم اخبار

کنوانسیون بازل استفاده از ۷ آفت‌کش را ممنوع کرد

بدون دیدگاه
image_pdfimage_print

مصرف، تجارت و جایگزینی ۷ آفت‌کش فنتیون، ایپرودیون، پاراکوات، کاربوسلفان، متوکسی کلر، استو کلر و Terbufosدر سطح بین المللی ممنوع شد.

به گزارش پایگاه خبری صنعت غذا و کشاورزی(اگروفودنیوز)، به نقل از سازمان حفظ نباتات کشور، حسین رنجبر اقدم، رئیس سازمان حفظ نباتات کشور درباره اهداف و دستاوردهای حضور در اجلاس بین المللی کنوانسیون‌های بازل، روتردام و استکهلم که در شهر ژنو – سوئیس برگزار شده بود، گفت: به منظور بررسی، ساماندهی و ارزیابی مخاطرات و نظارت بر برنامه‌های تولید، واردات، صادرات و کاربرد انواع آفت کش‌ها و ترکیبات شیمیایی، پلاستیک‌ها، مواد شیمیایی مصرفی در صنایع مختلف و پسماندهای شیمیایی آنها، سه معاهده (کنوانسیون) بین المللی توسط سازمان ملل متحد پایه گذاری شده است.

وی افزود: کشورهای عضو این معاهدات، ضمن پایبندی به مصوبات، در نشست‌های مختلف تخصصی در خصوص این دسته از ترکیبات، نشست‌های تخصصی برگزار و ضمن بررسی گزارشات و اقدامات به عمل آمده، ارزیابی خطرات زیست محیطی آنها، در مورد آخرین فهرست ترکیبات شیمیایی مجاز و غیر مجاز و مدیریت پسماند آنها بر اساس تحلیل و بحث فنی پیرامون خطرات احتمالی و وضعیت اقتصادی، زیست محیطی جوامع مختلف در راستای به کار گیری این گونه ترکیبات تصمیم گیری می‌کنند.

رئیس سازمان حفظ نباتات کشور ادامه داد: کنوانسیون روتردام یکی از معاهدات بین‌المللی سازمان ملل متحد است که توسط (UNEP) برنامه محیط زیست و (FAO) سازمان خواربار و کشاورزی سازمان ملل متحد، پایه گذاری شده است. طبق این معاهده، بر مبنای بررسی‌های فنی و اطلاعات به دست آمده از نقاط مختلف دنیا و تعیین میزان مخاطرات زیست محیطی آفت‌کش‌های شیمیایی در حال مصرف، آخرین تغییراتی که در فهرست آفت کش‌های مضر و خطرناک وجود دارد، توسط اعضا مورد بحث و بررسی قرار می‌گیرد و در نهایت اعلام می‌شود که کدام آفت‌کش‌ها باید از فهرست آفت‌کش های در حال کاربرد حذف و همینطور تجارت آنها متوقف شود. این موضوع از لحاظ بین‌المللی حفظ سلامت غذایی مردم و ممانعت از آلودگی‌های زیست محیطی و حفاظت از منابع طبیعی حائز اهمیت است و تمام کشورهای عضو، متعهد به رعایت و اجرای مصوبات کنوانسیون روتردام هستند.

وی در خصوص تصمیمات اخذ شده در این نشست گفت: در این کنوانسیون تصمیمات خوبی گرفته شد، یکی از این موارد، تصمیم در مورد پیشنهاد جایگزینی اتخاذ تصمیم بر مبنای رأی اکثریت، به جای رعایت اصل اجماع بود، که بعد از بحث‌های طولانی مدت فنی و حقوقی، در نهایت در این دوره به تأیید نهایی نرسید و مصوب نشد.

رنجبر اقدم ادامه داد : رعایت اصل اجماع در تصویب موارد مطرح شده، به ویژه در راستای حفظ حقوق و منافع کشورهای در حال توسعه از اهمیت به سزایی برخوردار است. علاوه بر این در خصوص اضافه شدن یک فهرست جدید برای آفت کش‌ها، به عنوان Annex VIII در کنار فهرست آفت‌کش‌های مندرج در فهرست Annex III نیز تصمیم گیری شد. همینطور در خصوص ممنوعیت مصرف، تجارت و جایگزینی هفت آفت‌کش Terbufos، methoxychlor، Carbosulfan، Fenthion، Paraquate، Iprodione و Acetochlor در سطح بین المللی تصمیم‌گیری شد.

سرویس خبری: کشاورزی

سمن مجتهدی
بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *