اهم اخبار

گرانی دلار قاچاق دام زنده به عراق را افزایش داد

بدون دیدگاه
image_pdfimage_print

رئیس اتحادیه گوشت گوسفندی از افزایش قاچاق دام زنده به بازار عراق خبرداد و گفت: هم اکنون هر کیلوگرم شقه گوسفندی بدون دنبه با نرخ ۹۷ هزار تا ۹۸ هزار تومان به مغازه دار و با احتساب ۱۰ درصد سود، ۱۱۰ تا ۱۱۲ هزار تومان به مصرف کننده عرضه می‌شود.

به گزارش خبرگزاری تسنیم، علی اصغر ملکی افزود: در حال حاضر قیمت هر کیلوگرم گوسفند زنده در بازار تهران ۴۵ هزار تومان است که اگر وارد بازار عراق شود به ۹۰ هزار تومان می رسد.

وی همچنین اظهارداشت: این عامل باعث شده همه شاهد خروج غیرمجاز دام زنده از شهرهای اشنویه و پیرانشهر به بازار سلیمانیه عراق باشند.

رئیس اتحادیه گوشت گوسفندی گفت: این دو شهر از حیث مسافت با مرز سلیمانیه عراق خیلی نزدیک هستند و افراد پیاده می توانند دام زنده را به آن طرف مرز گسیل دهند.

وی افزود: وقتی اختلاف ۵۰ هزار تومانی در دو بازار وجود داشته باشد طبیعی که دامدار با پذیرش ریسک آن اقدام به فروش دام در بازار عراق می‌کند.

ملکی اظهارداشت: این اقدام باعث ایجاد کمبود عرضه دام زنده و به تبع گرانی گوشت قرمز در بازار داخلی شده که مراجع قانونی باید موضوع مدنظر را قاطعانه پیگیری کنند.

وی تصریح کرد: افراد تحت عنوان جابجایی دام عشایر، شبانه یا با شگردهای دیگری دام‌ها را به سر مرز می‌برند و به طرف‌های عراقی عرضه می‌کنند و پول خوبی هم به جیب می‌زنند.

رئیس اتحادیه گوشت گوسفندی گفت: به طور قطع قاچاق دامی که در شرایط کنونی در مرزهای غربی کشور انجام می‌شود روی کمبود عرضه و گرانی گوشت قرمز تاثیر می‌گذارد از این رو باید جلوی قاچاق دام گرفته شود.

وی با اشاره به اینکه هم اکنون عشایر در مناطق غرب کشور گسترده هستند، افزود: قیمت دام در بازار عراق دو برابر قیمت داخلی است و همین عامل باعث شده عشایر دام را بصورت غیر مجاز در آن بازار عرضه کنند.

ملکی اظهارداشت: مرزهای غرب کشور بسیار گسترده و کنترل مرزها به دلیل گستردگی تا حد زیادی مشکل است.

وی ادامه داد: موضوع دیگری که در این بازار موثر بوده اینکه دو هفته دیگر عید قربان است از اینرو برخی دامداران و افراد دیگر به سبب فروش دام با نرخ بالاتر در عید قربان مقداری دام را دپو تا بتوانند در بازار عید قربان زنده فروشی کنندو عایدی بیشتر نصیب شان شود.

رئیس اتحادیه گوشت گوسفندی «قاچاق دام زنده » و «دپوی دام با هدف عرضه در بازار عید قربان » را دو عامل موثر در افزایش قیمت گوشت در بازار دانست و گفت: اگر عرضه و تقاضا در بازارهمخوانی نداشته باشد افزایش قیمت در بازار خود را نشان می دهد.

وی در ادامه افزود: هم اکنون هر کیلوگرم شقه گوسفندی بدون دنبه با نرخ ۹۷ هزار تا ۹۸ هزار تومان به مغازه دار و با احتساب ۱۰ درصد سود، ۱۱۰ تا ۱۱۲ هزار تومان به مصرف کننده عرضه می‌شود.

سرویس خبری: دام و طیور و آبزیان

سمن مجتهدی
بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *