اهم اخبار

گلایه دبیر اتحادیه واردکنندگان نهاده‌: نهاده موجود در بازار را بصورت اعتباری وارد کردیم

بدون دیدگاه
image_pdfimage_print

دبیر اتحادیه واردکنندگان نهاده‌های دام و طیور گفت: با وجود پیگیری‌های مستمر دستگاه‌های ذیربط، میزان واردات نهاده‌های دامی در ۴ ماهه اول امسال با کاهش ۳۱ درصدی مواجه بوده است.

‌به گزارش صنعت غذا و کشاورزی، به نقل از اتحادیه واردکنندگان نهاده‌های دام و طیور ایران (آوندا)، عباس حاجی زاده با اعلام این مطلب اظهار کرد: کندی و کاهش روند تأمین ارز مورد نیاز واردات نهاده‌های دامی به زودی باعث تشدید کمبود نهاده‌های دامی در کشور خواهد شد.

وی افزود: متأسفانه هشدارهای دست‌اندرکاران زنجیره تولید مواد پروتئینی کشور و حتی تأکیدات ریاست محترم جمهور طی ماه‌های گذشته تأثیر زیادی در تأمین ارز نهاده‌های دامی نداشته است به نحوی که آمار واردات نهاده‌های دامی از ابتدای سال ۹۹ حدود ۳۱ درصد کاهش داشته است و در صورت تداوم این وضعیت در ماه‌های آینده با کمبودهای بیشتری مواجه خواهیم بود.

دبیر اتحادیه واردکنندگان نهاده‌های دام و طیور ایران ادامه داد: مجموعه دست‌اندرکاران به ویژه بانک مرکزی باید تدبیر ویژه ای برای جبران و تأمین فوری منابع مورد نیاز برای تأمین ارز واردات نهاده‌های دام و طیور را مطابق برنامه سالانه اتخاذ کنند. البته برای تأمین ارز واردات کالاهای اساسی از جمله نهاده‌های دامی تلاش‌های مستمری از سوی دستگاه‌های مختلف از جمله بانک مرکزی صورت گرفته است و با توجه به محدودیت‌های حاکم بر مسیرهای تأمین و انتقال ارز باید قدردان این زحمات بود.

دبیر اتحادیه واردکنندگان نهاده‌های دام و طیور ایران خاطرنشان کرد: تقریباً تأمین ارز برای کالاهای اساسی وارداتی متعلق به بخش خصوصی در بنادر کشور طی ۴ ماه گذشته از روند حداقلی برخوردار بوده و بدون تردید تداوم وضع موجود آثار و تبعات نامطلوبی در تأمین سبد غذایی کشور با قیمت‌های متعادل بر جا خواهد گذاشت.

حاجی زاده درباره محموله‌های ذرت که در بازار عرضه می‌شود، گفت: بخش قابل توجهی از ذرت فعلی موجود در بازار نیز از طریق واردات اعتباری فعالان اقتصادی انجام شده است و تاجران و بازرگانان با استفاده از اعتبار شخصی خود این محموله‌ها را به صورت اعتباری خریداری کرده و بانک مرکزی موظف شده است که تا سه ماه بعد ارز آن را تأمین نماید.

وی تاکید کرد: بدون تردید اگر فعالان بخش خصوصی با استفاده از اعتبار خود اقدام به واردات نهاده‌های دامی نمی‌کردند تبعات کمبود کالا بر بخش تولید و توزیع بیش از پیش خودنمایی می‌کرد.

حاجی زاده گفت: با پیشنهاد اتحادیه و تدبیر ستاد اقتصادی کشور خوشبختانه امکان واردات نهاده‌های دامی به صورت اعتباری و تأمین ارز مورد نیاز ۹۰ روز بعد از عرضه آن در بازار فراهم گردیده است و بدون تردید تداوم و توسعه این روش در کنار اجرای به موقع تعهدات بانک مرکزی می‌تواند در زمان محدود بخش قابل توجهی از مشکلات فعلی را برطرف نماید.

وی در انتها مجدداً از شخص وزیر جهاد تقاضا کرد که شخصاً به موضوع رفع مشکلات جاری سامانه بازارگاه ورود کند تا چرخه توزیع نهاده‌های دامی از شفافیت و سرعت و دقت بیشتری برخوردار شود.

سرویس خبری: دام و طیور و آبزیان

سمن مجتهدی
بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *