اهم اخبار

یادداشت/حضور در بازارهای جهانی راه حل برون رفت از وضعیت فعلی اقتصاد

بدون دیدگاه
image_pdfimage_print

امیرسامان اسکندری
فعال حوزه رسانه و مدیرمسئول

با گذشت یکصدمین روز از آغاز به کار دولت سیزدهم و نگاهی به وضعیت اقتصاد کشور در می‌یابیم که نگاه امید به آینده و بهبود وضعیت اقتصاد کشور بیش از پیش مرهون گسترش ارتباط با کشورهای بزرگ و صنعتی دنیا و همسایگان است.

چرا که تلاش دولت در جهت حمایت از تولید و صنعتگران کشور همچون گذشته و دولت های قبل تنها در گویش و سخنرانی‌ها دیده می شود و به رغم توصیه‌های اکید مقام معظم رهبری و ریاست جمهوری برای پویایی صنایع کشور حتی دستورهای موردی مقامات به منظور حل مشکلات صنعتگران در سطوح میانه و پایین‌تر دولت مسکوت می‌ماند.

جدا از این مسایل تحریم‌های ظالمانه سبب شده که شرکت‌ها از امکان دستیابی راحت و تامین ماشین آلات و مواد اولیه و انتقال وجه و مبادلات بانکی به طرز قابل توجهی با مشکل روبرو باشند. این مسئله برای یک ماه و دو ماه نبوده و حداقل چندین سال است شرکت‌های ایرانی را با این مشکل طاقت فرسا روبرو کرده است.

سئوال اینجاست برای حمایت از تولید و اشتغال چرا نباید این مسئله زودتر به سرانجام برسد و چرا برای مذاکره با دنیا و اعتماد متقابل با سایر کشورها در جهت منافع ملی قدمی برداشته  نمی‌شود؟ در هفته‌های گذشته نیز یکی از آیات عظام (آیت الله العظمی صافی گلپایگانی) نیز در دیدار با رئیس مجلس شورای اسلامی خواستار ارتباط کشورمان با دنیا براساس منافع ملی شده بود و تاثیر آن بر زندگی مردم را بیان فرموده بودند.

چنانکه می‌دانیم در آیاتی از قرآن کریم  نیز مذاکره و ارتباط با جهان و حتی کشورهای غیر مسلمان به طور صریح مورد اشاره قرار گرفته است. در این راستا با توجه به نزدیکی مجدد مذاکرات برجامی، امید است ضمن حفظ عزت کشور بتوان از حقوق کشورمان دفاع کنیم و شاهد حضور برندها و تجار کشورمان در بازارهای جهانی باشیم.

یکی دیگر از مسایلی که چندین سال است بنگاه‌های اقتصادی با آن دست و پنجه نرم می‌کنند انتخاب نام لاتین برای برندهای خود و حضور در بازار جهانی است، به طور یقین بسیاری از شرکت‌ها با نام فارسی به سختی می‌توانند برای حضور در سایر کشورها بازاریابی نمایند و بتوانند محصولات خود را صادر کنند. این مشکلی است که در هفته‌های گذشته از زبان صادرکنندگان بزرگ کشورمان همچون غلامعلی سلیمانی مالک برند کاله نیز شنیده شد که حل این مشکلات باعث تسهیل ارتباط بهتر با دنیا خواهد شد شاید این مسئله برای نشریات دو زبانه نیز مطرح باشد بعنوان مثال نام پایگاه خبری صنعت غذا و کشاورزی  برای فارسی زبان بسیار زیبنده است ولی این نام بدون شک برای افراد خارج از کشور ملموس نیست و جالب اینجاست که انتخاب  نام انگلیسی اگروفودنیوز برای اینکه غیر فارسی زبانان نیز اخبار این پایگاه خبری را دنبال کنند مورد اعتراض وزارت فرهنگ و ارشاد قرار گرفته است. در صورتیکه انتظار این است که این حرکت مورد تقدیر واقع شود و با انتخاب نام بین المللی سایر کشورها نیز از اخبار تولیدکنندگان کشورمان در بخش صنایع غذایی نیز بهره‌مند شوند.

در این یادداشت سعی شد تنها قسمتی از مشکلات تولید و حتی مشاغل آزاد دیگر بیان شود و همچنان امیدواریم مسئولان دلسوز و وطن پرست کشورمان برای توسعه صنعت و ایجاد اشتغال دست یاری به سوی کسانی که به دنبال ایجاد اشتغال هستند بلند کنند و با حمایت بی دریغ از این افراد مانع از فرو پاشی اقتصادی، جولان بیکاری و… شوند.

بی شک امنیت اجتماعی، بیش از پیش تابع اشتغالزایی و بهبود معیشت اقتصادی است و توجه به این نکته می‌تواند از بروز بسیاری از ناهنجاری‌ها جلوگیری کند و کشور را به سمت امنیت اقتصادی، اجتماعی و… پیش ببرد.

سمن مجتهدی
بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *