اهم اخبار

یک مقام مسئول در وزارت جهاد خبر داد: مجوزی برای صادرات خاک زراعی نداده ایم

بدون دیدگاه
image_pdfimage_print

مدیرکل دفتر امور خاک وزارت جهاد کشاورزی گفت: این وزارت خانه برای صادرات حتی یک کیلوگرم خاک زراعی مجوز صادر نکرده ضمن اینکه گزارشی از قاچاق آن وجود نداشته است.

جهانبخش میرزاوند در گفتگو با خبرنگار مهر درباره مباحث مطرح شده مبنی بر خروج خاک از کشور، گفت: وزارت جهاد کشاورزی هیچگونه مجوزی برای صدور خاک زراعی از کشاورز  نداده است.

وی تصریح کرد: در حوزه قاچاق خاک زراعی نیز، هیچگونه گزارشی از سوی نیروهای امنیتی و نظامی وجود نداشته که حاکی از قاچاق خاک زراعی به خارج از کشور باشد.

این مقام مسئول ادامه داد: مباحثی به صورت پراکنده مطرح می شد که در جنوب کشور این نوع خاک قاچاق می شود بنابراین کارشناسان ما به مناطق مذکور اعزام شدند و بررسی های لازم در این حوزه انجام گرفت همچنین با مسئولان گمرک، مرزبانان و نیروهای امنیتی جلساتی داشتند و این مساله را بررسی کردند و در نهایت مشخص شد که خاک های صادراتی از نوع معدنی و نیز مواد اولیه تولید سیمان و تولیدات صنعتی بوده که مجوز هم داشته و صادر می شده است.

میرزاوند افزود: صادرات این نوع خاک ها قانون خاص خود را دارد و متولی آن نیز وزارت صنعت، معدن و تجارت است و ربطی به وزارت جهاد کشاورزی ندارد.

آیین نامه اجرایی قانون حفاظت از خاک بزودی نهایی می شود

این مقام مسئول در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به ابلاغ قانون حفاظت از خاک در خردادماه امسال، گفت: این قانون برای اجرا نیازمند آیین نامه اجرایی است که وزارت جهاد کشاورزی مسئول تدوین آیین نامه اولیه آن شده است.

وی ادامه داد: ما با تشکیل یک کمیته تخصصی تدوین آیین نامه اجرایی را آغاز کردیم و این کار بزودی نهایی می شود.

میرزاوند با بیان اینکه در راستای اجرای این قانون و فراهم آوردن مقدمات این کار دفتر خاک در وزارت جهاد کشاورزی راه اندازی شده است، افزود: قانون حفاظت خاک بیشتر بحث پیشگری را مورد توجه قرار داده و به همین دلیل ما باید بعد از تدوین آیین نامه اجرایی، اهمیت قانون را برای بهره برداران، سیاست گذاران، تصمیم گیران و تصمیم سازان تبیین کنیم.

رایزنی با کارشناسان سازمان برنامه و بودجه برای تخصیص اعتبارات لازم

وی تصریح کرد: برای اجرایی کردن مواردی که قانون بر عهده ما گذاشته نیازمند اعتبارات و بودجه لازم هستیم که در این راستا رایزنی ها، جلسات و پیگیری های لازم با کارشناسان بودجه وزارت جهاد و نیز کارشناسان سازمان برنامه و بودجه انجام شده البته میزان دقیق این اعتبارات و بودجه مورد نیاز را در حال حاضر نمی توان اعلام کرد و میزان اعتبار بستگی به نوع کار و وظایف محول شده دارد.

این مقام مسئول ادامه داد: یکی از وظایفی که این قانون بر عهده ما گذاشته تهیه نقشه های یک بیست و پنج هزارم خاک است که باید در طول ۵ سال تهیه شود که برای این کار ابتد ا باید ردیف بودجه آن در نظر گرفته شود تا بتوانیم به خوبی کار را انجام دهیم.

وی با اشاره به اینکه ماده آلی خاک های کشور بر اثر تخریب و مواردی از این قبیل به شدت کاهش یافته است، گفت: ارتقا سطح توان تولید خاک که یکی از عوامل ارتقا دهنده آن ماده آلی است، از دیگر وظایف محول شده به وزارت جهاد در بحث قانون خاک است و ما زمان بندی کردیم که در یک برنامه ۵ ساله ماده آلی خاک را ارتقا دهیم.

میرزاوند ادامه داد: همچنین پایش دائمی خاک هر دو سال یکبار از دیگر وظایف شاخصی است که در این قانون به ما محول شده است.

سرویس خبری: کشاورزی

آرش مجتهدی

نویسنده

آرش مجتهدی

بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *