اهم اخبار

یک مقام مسئول در وزارت صنعت اعلام کرد: سهم ۸ درصدی صنایع غذایی در صادرات غیر نفتی

بدون دیدگاه
image_pdfimage_print

یک مقام مسئول در وزارت صنعت، معدن و تجارت از تدوین سند راهبردی صنعت غذا در کشور خبر داد و گفت: ۸ درصد ارزش صادرات کشور، به حوزه صنایع غذایی معطوف شده است.

 

 

به گزارش خبرنگار مهر، مهدی صادقی نیارکی در گردهمایی تولیدکنندگان و صادرکنندگان صنعت غذا اظهار داشت: سازمان‌های بسیاری در حوزه نظارت و قانونگذاری بر صنعت غذا حضور دارند و به همین دلیل است که دخالت‌ها در این حوزه، بسیار بالا بوده و بعضاً مشکلاتی را برای فعالان این حوزه فراهم می‌آورد؛ چرا که دلیل این موضوع، نگرانی بیش از حد حاکمیت و سیاستگذاران در مورد امنیت غذایی است.

مدیرکل دفتر صنایع غذایی، دارویی و بهداشتی وزارت صنعت، معدن و تجارت افزود: بیش از ۲۷ دستگاه دولتی، در صنعت غذا مداخله می‌کنند؛ اگرچه بیش از ۹۵ درصد فعالیت‌های این صنعت، از سوی بخش خصوصی ساماندهی می‌شود.

وی دستاوردهای صنعت غذایی در کشور را حائز اهمیت دانست و گفت: دو درصد ارزش وزنی صادرات غیرنفتی و هشت درصد از ارزش صادرات کشور، به حوزه صنایع غذایی برمی‌گردد و خوشبختانه زنجیره ارزش در این صنعت کامل شده و خام‌فروشی نداریم؛ به نحوی که به لحاظ دانش فنی و تکنولوژی، وضعیت بی‌نظیری را تجربه می‌کنیم.

صادقی نیارکی تصریح کرد: مهمترین مقوله این است که بیش از ۹۵ درصد این صنعت از سوی بخش خصوصی بهره‌ور هدایت می‌شود که به لحاظ طراحی و تکمیل محصول، جزو پیشتازان رسوخ دانش فنی در صنایع کشور به شمار می‌روند.

این مقام مسئول در وزارت صنعت، معدن و تجارت خاطرنشان کرد: امروز صنعت غذا برنامه راهبردی داشته و افق چشم‌انداز آن نیز کاملاً مشخص است؛ اما اکوسیستم‌ها باید دست به دست هم بدهند تا بتوان وضعیت مناسبی را برای این صنعت رقم زد. این در شرایطی است که ۱۷ مورد از سوی وزارت صنعت برای پیشبرد اهداف این صنعت احصاء شده که همه باید هم‌راستای هم، حرکت نمایند تا بتوان به موفقیت دست یافت.

وی به هدفگذاری برای صادرات ۶.۵ میلیارد دلاری ایران با کسب جایگاه صادرات دوم در منطقه غرب آسیا در حوزه صنایع غذایی، اشاره و آن را از جمله اهداف افق چشم‌انداز صنعت دانست و گفت: تا سال ۱۴۰۴ باید به این رقم دست یابیم؛ درحالی‌که امروز در میانه راه بوده و صادرات ما ۳ میلیارد دلار است.

مدیرکل دفتر صنایع غذایی، دارویی و بهداشتی وزارت صنعت، معدن و تجارت اظهار داشت: ۱۵ درصد اشتغال صنعت کشور، در حوزه صنایع غذایی معطوف شده و این در حالی است که بیش از یک میلیارد نفر در بخش کشاورزی و صنایع غذایی در دنیا مشغول به کار بوده و ۷۰۰۰ میلیارد دلار گردش مالی دارند.

وی از سرمایه گذاری بالا برای تحقیق و توسعه از سوی کشورهای اروپایی و آمریکایی در صنعت غذا خبر داد و گفت: آمریکا با سهم سه میلیارد دلاری در رتبه اول و اروپا، ژاپن، سوئیس، نیوزیلند و کره جنوبی در رده‌های بعدی هستند که در حوزه تحقیق و توسعه سرمایه‌گذاری کرده‌اند.

آرش مجتهدی

نویسنده

آرش مجتهدی

بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *