اهم اخبار

۶ میلیون تن گوجه فرنگی در کشور تولید می شود

بدون دیدگاه
image_pdfimage_print

معاون وزیرجهاد گفت: بنابر آمار از مجموع ۱۲۰ هزارهکتار، ۶میلیون تن گوجه فرنگی برای تازه‌خوری، صادرات و صنایع فناوری تولید می‌شود.

به گزارش پایگاه خبری صنعت غذا و کشاورزی(اگروفودنیوز)، از باشگاه خبرنگاران جوان؛ شاپور علایی مقدم معاون وزیر جهاد کشاورزی و دبیر شورای قیمت‌گذاری درباره عرضه بیش از اندازه برخی محصولات کشاورزی در مقاطعی از سال گفت: کشاورزی فصل و پیک تولید دارد. کشت گوجه‌فرنگی در کشور ۱۲۰ هزار هکتار است که ۶ میلیون تن برای تازه‌خوری، صادرات و صنایع فناوری تولید می‌شود. طبیعی است که در پیک تولید که در انتهای فصل تولید در فضای باز است، قیمت‌ها توسط وزارتخانه رصد و پایش می‌شود.

به گفته او، میانگین قیمت کنونی گوجه‌فرنگی که به صنعت تحویل می‌شود  بین ۴ تا ۶ هزار تومان است و برای رب گوجه کیلویی ۴۷ هزار تومان محاسبه می‌شود. اما اگر قیمت گوجه ۳ برابر شود قیمت رب گوجه ۱۲۰ هزارتومانی منطقی به نظر می‌رسد لذا باید در اطلاع‌رسانی با وزارتخانه هماهنگ بود.

علایی مقدم با بیان اینکه نسبت به سال گذشته بیش بود تولید گوجه‌فرنگی نداریم، افزود: برخی افراد و تشکل‌ها تولید گوجه را بیش از مقدار سال گذشته می‌دانند. با این شرایط سؤال اینجاست آب و زمین آن از کجا آورده شده است؟ کشش صنعت ما زیاد است و حدود ۹ میلیون تن ظرفیت فرآوری گوجه‌فرنگی در کشور است؛ اما با یک‌سوم در حال تولید هستیم؛ لذا باید حمایت‌ها بیشتر شود.

علایی مقدم در خصوص لیموترش گفت: مشکلی که در جنوب ایجاد شده بود این بود که قیمتی که برای لیمو تعیین شده بود ۷ هزار و ۳۰۰ تومان بود؛ اما میانگین قیمت‌ها در مراکز عرضه بالای ۱۲ هزار تومان و در تهران تا ۲۸ هزار تومان نیز می‌رسد؛ بنابراین مشکل در بیش بود تولید و عدم برنامه‌ریزی بخش کشاورزی نیست؛ بلکه مولفه‌های مختلف انتهای تولید در نظر گرفته می‌شود. وزارت جهاد کشاورزی با کمک تشکل‌ها نسبت به خرید لیموترش و گوجه‌فرنگی اقدام کرده و طبق گزارش‌ها در استان‌های جنوبی مشکل خاصی وجود ندارد.

معاون وزیر کشاورزی گفت: خلأ ما در مقصد عرضه محصولات کشاورزی به مصرف‌کننده این است که تمام بازارهای عرضه مستقیم محصولات کشاورزی در اختیار بخشی است که در کشاورزی نقشی ندارند و همین موجب می‌شود کشاورز منفعت اقتصادی تولیدش را نبرد؛ بنابراین تمام میادین شهرداری باید با وزارت جهاد کشاورزی تفاهم‌نامه‌ای داشته باشند تا میادین با معرفی وزارت جهاد بارگذاری شود تا تفاوت قیمت سر مزرعه تا سر سفره مردم چندان زیاد نباشد و محصولات روی دست کشاورز نماند.

سرویس خبری: کشاورزی

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

سمن مجتهدی
بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *