اهم اخبار

۶۰ درصد باغات فندق رودسر دچار سرمازدگی شد

بدون دیدگاه
image_pdfimage_print

۶۰درصد باغات فندق، گردو و گل و گاوزبان رودسر دچار سرمازدگی و خسارت شدند.

به گزارش ایسنا، با توجه به بارش برف در اشکورات رحیم آباد، وارسته سرپرست فرمانداری رودسر برای بررسی وضعیت سرمازدگی محصول فندق وگردوی اشکورات به زیاز اشکورات رفت و در بازدید میدانی از وضعیت محصولات باغی و دیدار تعدادی از کشاورزان و کارشناسان نسبت به این وضعیت دستورات مقتضی را اعلام کرد.

وی با اشاره به تشکیل ضرب‌الاجلی کمیته تعیین خسارت محصولات کشاورزان افزود: طبق بررسی‌های بعمل آمده کارشناسان جهاد کشاورزی شهرستان پیش‌بینی می‌شود، در مناطق پائین‌دست بنا به متغیر بودن میزان خسارت به نسبت بالادست در باغات فندق، گردو و گل و گاوزبان به میزان حداقل ۶۰ درصد همین باغات دچار مشکل سرمازدگی و خسارت شده‌اند، که در این راستا جهادکشاورزی نسبت به تشکیل کمیته تعیین خسارت کشاورزان اقدام عاجل کند .

کمتر از ۵ درصد کشاورزان دارای بیمه محصولات هستند

«وارسته بهدانی» در این بازدید با تأکید به کارشناسان در زمینه تبلیغ و نشر بیمه کشاورزان ادامه داد: طی بررسی‌ها نشان داده شده کمتر از ۵ درصد کشاورزان دارای بیمه محصولات هستند، که متأسفانه در این مواقع نیاز به بیمه و پرداخت خسارت‌های ناشی از حوادث غیرمترقبه و سرمازدگی حساسیت موضوع را نمایان می‌کند و دیگر آن زمان فایده‌ای بحال کشاورزان نخواهد داشت.

وی به ضرورت تشکیل کمیته بیمه کشاورزان تاکید کرد و گفت: جهاد کشاورزی نسبت به تشکیل کمیته بیمه کشاورزان اقدام کند تا محصولات دیگر در بخش‌های مختلف در مواقع بحرانی و در صورت بروز حادثه و خسران با آن طی سپری کردن مراحل پرداخت شود و گوشه‌ای از مشکلات کشاورزان را برطرف کند.

میزان خسارت تا چند روز آینده اعلام خواهد شد

سرپرست فرمانداری رودسر با اشاره به این‌که تاکنون ۸۵۰۰ خانوار از کشاورزان در بانک اطلاعاتی جهاد کشاورزی ثبت شده‌اند، افزود: محصولات این کشاورزان توسط کارشناسان در حال بررسی میزان خسارت است و تا چند روز آینده اعلام  رسمی خواهد شد.

وارسته بهدانی با اعلام این خبر گفت: شهرستان رودسر دارای ۱۲ هزار و ۸۰۰ هکتار سطح زیرکشت فندق است که از این میزان ۸۰۰۰ هکتار از آن واقع در اشکور سفلی و مابقی در اشکور علیا است.

وی ادامه داد: هم‌چنین ۳۸۵ هکتار از باغات شهرستان اختصاص به گردو و ۴۷۰ هکتار نیز از سطح زیرکشت شهرستان مختص گل گاوزبان است.

علی وارسته با بیان این‌که قشر کشاورز از زحمتکشان مظلوم جامعه هستند و این خسارات خستگی آنان را مضاعف می‌کند، یادآور شد: یقین داشته باشند در کنارشان هستیم و نسبت به پیگیری این مشکل و رسیدن به نتیجه‌ای که بتواند خساراتشان را تا حدودی جبران کند از هیچ تلاشی دریع نخواهیم کرد.

امیرسامان اسکندری
بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *