اهم اخبار

انقلاب در صنعت خشک کردن میوه‌ها با فناوری “باد یونی”

بدون دیدگاه
image_pdfimage_print

استفاده از “باد یونی”(ionic wind) برای خشک کردن میوه‌ها باعث صرفه‌جویی در انرژی و حفظ مواد مغذی میوه‌ها می‌شود و می‌تواند تحول بزرگی در این صنعت ایجاد کند.

به گزارش ایسنا و به نقل از نیواطلس، وقتی به فرآیندهایی فکر می‌کنیم که می‌توانند از پیشرفت تکنولوژی پیشرفته بهره‌مند شوند، خشک کردن میوه اولین چیزی نیست که به ذهن خطور می کند. با این حال، مشخص شده است که استفاده از “باد یونی” برای خشک کردن میوه‌ها باعث صرفه جویی در انرژی و حفظ مواد مغذی میوه‌ها می‌شود.

برای اکثر ما استفاده از گرما ممکن است یک انتخاب آشکار برای خشک کردن میوه‌ها به نظر برسد، اما متأسفانه قرار گرفتن میوه‌ها در معرض دمای بالا، طعم آنها را کم می‌کند و مقدار زیادی از مواد مغذی آنها را نیز از بین می‌برد.

به همین دلیل، تولیدکنندگان مواد غذایی معمولاً از فرآیند “خشک کردن غیر حرارتی” برای این کار استفاده می‌کنند که در آن، پنکه‌ها هوای غیرگرم را از میوه‌ها می‌گذرانند تا رطوبت موجود در آنها را به تدریج تبخیر کنند. این روش تقریبا عطر و طعم و مواد مغذی میوه‌ها را دست نخورده باقی می‌گذارد، اما مدت زمان زیادی طول می‌کشد و از انرژی زیادی نیز استفاده می‌کند.

بنابراین دانشمندان موسسه تحقیقاتی “امپا”(Empa) در سوئیس به دنبال جایگزینی برای این پنکه‌های پرمصرف افتادند و به یک فناوری موسوم به “باد یونی” رسیدند. برای درک نحوه کار این روش، ابتدا باید در نظر بگیرید که هوا از گازهایی مانند اکسیژن، کربن دی اکسید و نیتروژن تشکیل شده است. اتم های تشکیل دهنده هر یک از مولکول‌های گاز به نوبه خود از الکترون‌های دارای بار منفی و پروتون‌های دارای بار مثبت تشکیل شده‌اند.

هنگامی که یک سیم معلق با ولتاژ بالا با بار مثبت باردار می‌شود، الکترون‌ها به سمت آن کشیده می شوند، در حالی که پروتون‌ها دفع می‌شوند. در واقع، الکترون‌ها از مولکول‌های گاز مجاور جدا شده و پروتون‌ها را ترک می‌کنند. در نتیجه، مولکول‌های گاز فقط بار مثبت خواهند داشت. بنابراین از سیم دور می‌شوند و به سمت یک جمع کننده زمینی که در زیر آن قرار دارد، حرکت می‌کنند. در حالی که آنها در حال رفتن به سمت جمع کننده هستند، با مولکول‌های گاز خنثی برخورد می‌کنند و آنها را نیز به همان سمت می‌فرستند و تمام حرکت این مولکول‌های متحرک در نهایت منجر به ایجاد یک باد می‌شود که آن را “باد یونی” می‌نامند.

دانشمندان در مطالعات قبلی با استفاده از فناوری “باد یونی” برای خشک کردن میوه‌ها موفقیت محدودی داشتند. اما این بار، محققان دانشگاه “دالاهوی” کانادا یک قدم اضافی برداشتند و میوه ها را به جای قرار دادن در یک سینی غیرقابل نفوذ، روی یک توری فلزی گذاشتند. این کار تفاوت بزرگی ایجاد کرد، زیرا رطوبت اکنون می‌تواند از همه طرف‌های میوه تبخیر شود و باعث شود دو برابر سریع‌تر و به صورت یکنواخت‌تری خشک شود.

روش “باد یونی تقویت شده با توری” هنگامی که با روش‌های مرسوم خشک کردن غیر حرارتی مقایسه می‌شود، بسیار سریع‌تر است، به علاوه اینکه میوه را به طور مساوی و متعادل خشک می کند و مواد مغذی میوه‌ها را بیشتر حفظ می‌کند و کمتر از نصف روش قبلی انرژی مصرف می‌کند.

امیرسامان اسکندری
بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *