اهم اخبار

اُفت چشمگیر قیمت قارچ در بازار/تولید قارچ تا پایان سال به ۱۸۰ هزار تن می‌رسد

بدون دیدگاه
image_pdfimage_print

رئیس انجمن پرورش دهندگان قارچ خوراکی گفت: با توجه به تعطیلی رستوران‌ها و فست فود‌ها در ماه مبارک رمضان، قیمت قارچ نسبت به هفته‌های اخیر در بازار کاهش یافته است.

محمد حسن افشار رئیس انجمن پرورش دهندگان قارچ خوراکی در گفت و گو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره آخرین وضعیت بازار قارچ اظهار کرد: با توجه به تعطیلی رستوران‌ها و فست فود‌ها در ماه مبارک رمضان و کاهش ۱۵ تا ۲۰ درصدی خرید محصول توسط این گروه، قیمت قارچ نسبت به هفته‌های اخیر در بازار کاهش یافته است.

وی قیمت تمام شده هر کیلو قارچ را ۱۱ هزار و ۸۰۰ تومان اعلام کرد و گفت: این در حالی است که هم اکنون هر کیلو قارچ با نرخ ۷ هزار و ۵۰۰ تا ۸ هزار تومان در بازار فروخته می‌شود.

افشار ادامه داد: با توجه به زیان ادواری تولیدکنندگان، بخشی از مازاد قارچ تولیدکنندگان توسط صندوق خرید تضمینی جمع آوری شد، اما به سبب بودجه محدود و مشکل در نقدینگی امکان خرید کل قارچ مازاد بر نیاز پرورش دهندگان وجود ندارد.

این مقام مسئول با انتقاد از قیمت گذاری قارچ از سوی سازمان میادین میوه و تره بار بیان کرد: سازمان میادین قیمت قارچ را پایین اعلام می‌کند و دلالان همان نرخ را مبنا قرار می‌دهند که این امر بر بر هم زدن نظم بازار تاثیر بسزایی دارد، از این رو انتظار می‌رود سازمان میادین با انجمن قیمت قارچ را هماهنگ کند.

به گفته وی، با توجه به اُفت شدید قیمت قارچ، برخی قارچ کاران نتوانستند اقدام به تولید واحد‌های خود کنند که در نهایت با کاهش عرضه قارچ بعد از ماه مبارک رمضان پیش بینی می‌شود که قیمت هر کیلو قارچ به ۱۲ هزار تومان برسد.

افشار با اشاره به اینکه ۷۰ درصد قارچ به عراق صادر می‌شود، بیان کرد: با توجه به گرمای هوا و مشکلات حمل و نقل باید تمهیداتی برای صادرات به کار گرفته شود چرا که سرازیر شدن قارچ صادراتی به بازار داخل اُفت قیمت قارچ در بازار را به همراه دارد.

رئیس انجمن پرورش دهندگان قارچ خوراکی با اشاره به اینکه بخشی از قارچ صادراتی به کشور‌های همسایه حوزه خلیج فارس صادر می‌شود، اظهار کرد: امسال ۲ محموله صادراتی به روسیه داشتیم که با توجه به اختلاف روسیه با اوکراین و کشور‌های اتحادیه اروپا، روسیه بازار صادراتی بسیار خوبی برای ما به شمار می‌رود که رفع موانع صاداتی فرصت مناسبی است تا وارد این بازار شویم.

وی قیمت هر کیلو قارچ صادراتی به روسیه را ۶۵ هزار تومان اعلام کرد و گفت: با توجه به قیمت فعلی قارچ در بازار باید بخشی از قارچ تولیدی به روسیه صادر شود که به همین خاطر در خواست تشکیل کمیته‌ای برای صادرات محصول به این بازار را داشتیم تا بتوانیم ۳۰ درصد قارچ تولیدی را به این بازار صادر کنیم.

وی تولید روزانه قارچ در کشور را ۵۰۰ تا ۶۰۰ تن در بازار اعلام کرد و گفت: امسال پیش بینی می‌شود که مجموع تولید قارچ در کشور ما به ۱۸۰ هزار تن برسد.

افشار در پایان تصریح کرد: اگرچه سرانه کنونی مصرف به ازای هر نفر ۱.۲ کیلوگرم است، اما با فرهنگ سازی مناسب در نظر داریم که سرانه مصرف را تا پایان سال به ۱.۵ کیلوگرم برسانیم.

آرش مجتهدی

نویسنده

آرش مجتهدی

بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *