اهم اخبار

دبیرکل کانون انجمن های صنایع غذایی ایران گفت: ایران می تواند تمام نیازهای غذایی سوریه را تامین کند

بدون دیدگاه
image_pdfimage_print

دبیرکل کانون انجمن های صنایع غذایی ایران گفت: به رغم روابط مثبت سیاسی و اقتصادی با سوریه، در هشت ماهه امسال تنها ۹ هزار دلار محصولات کشاورزی و صنایع غذایی ما به این کشور صادر شده است در حالی که قادر به تامین هر نیاز سوریه به صنایع غذایی هستیم.

 

کاوه زرگران در گفت‌وگو با خبرگزاری تسنیم، تفاهمنامه همکاری های بلندمدت اقتصادی میان ایران و سوریه را گامی مثبت برای جبران عقب ماندگی از بازار سوریه توصیف و تصریح کرد: با وجود روابط مثبت سیاسی و اقتصادی کشورمان با سوریه حجم تجارت میان دو کشور در هشت ماهه نخست امسال تنها حدود ۱۱۴ هزار دلار بوده است.

رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی تهران صنایع تبدیلی کشور با ظرفیت فرآوری بیش از ۱۵۰ میلیون تن را دارای پتانسیل های بالایی برای تامین نیازهای کشور سوریه اعلام کرد و گفت: در صورتی که نحوه پرداخت و روش های حمل و نقل از سوی این کشور به ما اعلام شود، صنایع تبدیلی ما در گروه های مختلف تولیدی قادر به تامین هر نیاز سوریه است.

وی عمده محصولات غذایی صادراتی کشور به سوریه در هشت ماهه نخست امسال را شیرخشک، خرما، پسته، شیرینی و شکلات، انگور خشک، قند و شکر، کنسرو، پنیر و کشک، بیسکویت و ویفر، ماست، شیر و خامه برشمرد و تصریح کرد: در هشت ماهه نخست امسال جمعاً حدود ۳ هزار تن محصولات کشاورزی و صنایع غذایی به ارزش تقریبی ۹ هزار دلار از کشور به سوریه صادر شده است که ۵ درصد وزنی و ۹ درصد ارزشی صادرات ما به سوریه را تشکیل می دهد.

زرگران در ادامه خاطرنشان کرد: با وجودی که صادرات ما به سوریه پس از سال ۱۳۹۳ روند صعودی به خود گرفته است اما با توجه به ظرفیت های بالا برای گسترش روابط تجاری با سوریه این حجم از تجارت رضایتبخش نیست.

دبیرکل کانون انجمن های صنایع غذایی ایران با بیان اینکه بیش از ۵۵ درصد از بازار کالاهای وارداتی سوریه در اختیار کشورهای ترکیه، چین و امارات است گفت: ترکیه بیشترین سهم را از بازار سوریه دارد در حالی که سهم کشور ما از بازار این کشور تنها ۵ درصد است.

دبیرکل کانون انجمن های صنایع غذایی ایران گفت: به رغم روابط مثبت سیاسی و اقتصادی  با کشور سوریه، در هشت ماهه نخست سال جاری تنها ۹ هزار دلار محصولات کشاورزی و صنایع غذایی ما به این کشور صادر شده است در حالی که با توجه به ظرفیت ۱۵۰ میلیون تنی فرآوری محصولات غذایی در گروه های مختلف ما قادر به تامین هر نیاز سوریه به صنایع غذایی هستیم.

آرش مجتهدی

نویسنده

آرش مجتهدی

بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *