اهم اخبار

به بهانه روز جهانی شیر مدارس؛ ضرورت توزیع شیر مدارس درشرایط کرونایی و نقش انکار ناپذیر آن دربالندگی دانش آموزان

بدون دیدگاه
image_pdfimage_print

با توافق بیشتر کشورهای عضو فائو ، روز جهانی شیر مدارس در آخرین چهارشنبه سپتامبر هر سال جشن گرفته می شود که هدف آن تبلیغ و ترویج الگوی مصرف شیر از طریق مدارس می باشد.

ازهمین رو فعالیت های متعددی در این روز انجام می شود که شامل: توزیع شیر رایگان میان همه دانش آموزان ، مسابقات ورزشی ، مسابقات و مقالات علمی راجع به شیر ، اطلاع رسانی در جراید و رسانه و برگزاری سمینار و کنفرانس ، برگزاری جشن شیر ، زنگ شیر و بازدید از دامداری های و کارخانجات لبنی به منظورآشنایی بیشتراز مزایای مصرف شیر می باشد.

قطعا ضرب‌المثل عقل سالم در بدن سالم را شنیده‌اید. این ضرب‌المثل اذعان بر این دارد که راه پیشرفت انسان وادامه کسب علم و دانش که همراه با تفکر و آرامش صورت می‌پذیرد، مستلزم وجود بدنی سالم است.
چنانکه رسول اکرم ( ص ) می فرماید : زندگی بدون سلامتی لذت بخش نیست.

در واقع سلامتی مهمترین سرمایه در اختیار انسان است . به همین دلیل انسانها حاضرند برای بازگشت سلامتی تمام سرمایه خود را هزینه کنند . اصولاً ارزش سلامتی معادل تمام دارایی انسان است .لذا سیستم ایمنی بدن ما برای عملکرد صحیح بویژه در شرایط کرونایی به مواد مغذی نیاز دارد و این کاملا ثابت شده است که وضعیت تغذیه ای با ایمنی مقاومت افراد رابطه مستقیمی دارد بر همین اساس در روند سلامت تغذیه افراد جامعه ، شیر به عنوان یک ماده ی مغذی که شامل ترکیبات اصلی از قبیل کلسیم ، فسفر ، سدیم ، پتاسیم و آهن است، در رشد جسمی و فکری افراد ، بسیار مفید بوده و مصرف آن در همه سنین علاوه بر بالا یردن سطح ایمنی بدن لدلیل داشتن ترکیبات مغذی ، به افزایش تمرکز و حواس کمک کرده و سبب پیشگیری از بسیاری از بیماری ها همچون پوسیدگی دندان ها و استخوان ها در دوران بزرگسالی می شود.

دلیل توصیه پزشکان به مصرف این ماده غذایی ، کلسیم موجود در شیر است که نقش اساسی در شکل گیری و استحکام استخوانها و سلامت دندانها دارد.

شایان ذکر است توجه جهانی به کودکان و اهمیت آنان برای ساخت جامعه ای پویا به این دلیل است که همه کودکان حق دارند از تغذیه خوب ، محیط مناسب و مراقبت های بهداشتی اساسی برخوردار باشند تا در برابر انواع بیماری ها محافظت شده و از رشد و تکامل جسمی و فکری مناسب بهره مند شوند.

اکثر کشورها نسبت به راهکارهای بهبود وضع تغذیه ای کودکان جامعه ، توجه خاصی دارند ،که از جمله این راهکارهای جهانی ، اجرای برنامه شیر مدارس می باشد که با توجه به نقش غیرقابل انکار آن در بهبود سلامت دانش آموزان، مورد توجه همه کشورهای جهان قرار گرفته است و همچنین نظر به اهمیت و نقش شیر در سلامت و رشد جسمی و فکری دانش آموزان ، امروزه در حدود ۱۰۰ کشور جهان ، برنامه شیر مدارس اجرا می گردد.

در این میان با توجه به سرانه اندک مصرف شیر در کشور وتوقف توزیع شیر مدارس که درصورت اجرای مطلوب توزیع شیر مدارس، تنها ۳ درصد شیر مورد نیاز دانش آموز تامین میگردد و این در حالیست که دانش آموز در سن رشد نیاز به حداقل ۲ لیوان شیر ، یک لیوان ماست و ۳۰ گرم پنیر دارد تا ریز مغذیهای مورد نیاز بدن خود را تامین نماید در حالیکه همین ۳ درصد نیز متوقف شده است ،گرچه این میزان اندک می تواند نقش بسزایی در فرهنگسازی مصرف شیر داشته باشد، لذا پیشنهاد می شود این روش توزیع شیر در مدارس به هر طریق ممکن حفظ شود چرا که این سیاست نه تنها به مصرف بیشتر محصولات لبنی در کودکان منجر می شود بلکه با استقرار این عادت در تمام سنین، می توان افزایش مصرف در آینده را متصور بود ( تداوم مصرف از کودکی تا پایان عمر). به عبارتی ، توزیع شیر در مدرسه می تواند درباره مصرف این محصول و عادت شدن آن به اندازه محیط خانواده و حتی بیشتر عمل کندو قطعا میتواند یکی از بهترین روش های افزایش سرانه مصرف شیر در کشور باشد.

لذا باید در حل مشکلات موجود بر سر راه توزیع شیر مدارس به نحو صحیح و مقتضی کوشید و با فرهنگ سازی مناسب از طریق رسانه ها و وسایل ارتباط جمعی، دیگر فواید مصرف شیر را به تمام اقشار جامعه بویژه دانش آموزان و آینده سازان ایران عزیزمان منعکس کرد و نیز ضروری است تا دولت محترم و مسئولین امر به این مسئله توجه ویژه داشته باشند و با اختصاص بودجه ، اثر بخش ترین یارانه ها را در کشور با برقراری شیر مدارس اجرائی کنند.

در همین راستا شرکت صنایع شیر ایران ( پگاه ) به عنوان سرآمد صنایع غذایی و لبنی کشور و به تبع آن شرکت شیر پاستوریزه پگاه تهران به عنوان اولین و بزرگترین شرکت در عرصه تولید شیر و فرآورده های شیری ، افزایش سطح آگاهی عموم مردم و ترویج فرهنگ مصرف شیر و فرآورده های آن را مسئولیت اجتماعی خود می داند و با ارائه طرح ” سفیران سلامت ” که با اطلاع رسانی به اقشار مختلف جامعه فرآیند آگاهی بخشی در سطوح مختلف را به اجرا درآورده که صد البته نیل به این اهداف عزم عمومی تمامی مسئولین ذیربط بویژه مشارکت فعال همکاران حوزه روابط عمومی ( به جهت رسالت آگاهی بخشی و جذب مشارکت حداکثری سایر مسئولین و ارگانها ) اقدام عملی می طلبد.

سید عباس موسوی مدیر روابط عمومی پگاه تهران و کارشناس امور اجتماعی

سمن مجتهدی
بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *