اهم اخبار

دبیر انجمن واردکنندگان برنج: لزوم واردات ۵۰۰ هزار تن برنج برای تنظیم بازار شب عید/آمار تولید برنج واقعیت ندارد

بدون دیدگاه
image_pdfimage_print

کشاورز گفت: اگر بانک مرکزی ارز مورد نیاز واردات ۵۰۰ هزار تن برنج را تامین کند، بدون تردید مشکلی در تامین برنج شب عید وجود ندارد.

مسیح کشاورز دبیر انجمن واردکنندگان برنج در گفت و گو با خبرنگار صنعت، تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره آخرین وضعیت واردات برنج اظهار کرد: بنابر آمار از مجموع ۲۰۰ هزار تن برنج مانده در بنادر، ۱۵۰ هزار تن ترخیص شده است که امیدواریم با تخصیص ارز به موقع ۵۰ هزار تن مابقی ترخیص شود.

وی با تاکید بر واردات ۵۰۰ هزار تن برنج تا شب عید افزود: اگر بانک مرکزی ارز مورد نیاز واردات این میزان برنج را هر چه سریع‌تر تامین کند، پیش بینی می‌شود در تامین برنج شب عید مشکلی وجود نداشته باشد.

ترخیص برنج های مانده در گمرک از افزایش کاذب قیمت جلوگیری کرد

کشاورز درباره اینکه ترخیص برنج‌های مانده در بنادر تاثیری در بازار داشته است، بیان کرد: ترخیص ۱۵۰ هزار تن برنج مانده در بنادر تاثیری چندانی در بازار نداشته و تنها از افزایش کاذب قیمت جلوگیری کرده است.

دبیر انجمن واردکنندگان برنج، واردات حداقل ۵۰۰ هزار تن برنج برای تنظیم بازار شب عید و بازگشت آرامش بازار برنج به پنج ماه قبل را ضروری دانست.

وی ادامه داد: مسئولان وزارت جهاد کشاورزی با استدلال شرایط مساعد تولید برنج به سراغ ممنوعیت فصلی رفتند که این امر به سبب کمبود برنج خارجی زمینه را برای سو استفاده برخی مغازه داران فراهم کرد به طوریکه برنج هندی را با نرخ بالای ۸ هزار تومان و پاکستانی ۱۲ تا ۱۳ هزار تومان به مصرف کننده عرضه کردند که امیدواریم با آزاد سازی ثبت سفارش، قیمت برنج خارجی به نرخ ۵ ماه قبل برسد.

این مقام مسئول با بیان اینکه ۶ دهک مردم برنج خارجی مصرف می‌کنند، گفت: بار‌ها اعلام کرده ایم که مصرف کنندگان برنج ایرانی و خارجی با یکدیگر متفاوت هستند، در غیر این صورت در شرایط فعلی همزمان با اوج عرضه برنج ایرانی به بازار نباید شاهد التهاب قیمت بودیم.

وی سرانه مصرف برنج در کشور را ۳ تا ۳ میلیون و ۱۰۰ هزار تن اعلام کرد و افزود: اگرچه مسئولان وزارت جهاد کشاورزی با وجود تولید ۲ میلیون و ۲۰۰ تا ۲ میلیون و ۲۵۰ هزار تن برنج در داخل، حداکثر نیاز واردات را ۸۰۰ تا ۹۰۰ هزار تن اعلام می‌کنند، اما در عمل می‌بینیم که آمار ارائه شده واقعیت ندارد و کسری نیاز کشور همچنان ۱.۵ میلیون تن است.

کشاورز در پایان از کاهش قیمت برنج خارجی در بازار‌های جهانی خبر داد و گفت: قیمت برنج در بازار‌های جهانی نسبت به قبل ۱۰ تا ۱۵ درصد کاهش یافته که با ثبت سفارش و واردات جدید پیش بینی می‌شود که قیمت برنج خارجی در بازار داخل کاهش یابد.

سرویس خبری: صنعت غذا

آرش مجتهدی

نویسنده

آرش مجتهدی

بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *