اهم اخبار

رئیس اتاق اصناف کشاورزی: اعلام قیمت گندم با شورای قیمت‌گذاری است/ امروز قیمت نهایی مشخص می‌شود

بدون دیدگاه
image_pdfimage_print

قاسم پیشه‌ور گفت: مجلس شورای اسلامی تعیین و اعلام قیمت خرید تضمینی را به عهده “شورای قیمت گذاری” گذاشته است و بر اساس قانون قیمتی که روزهای گذشته برای خریدتضمینی گندم توسط دولت اعلام شد هنوز حکم نهایی ندارد.

به گزارش پایگاه خبری صنعت غذا و کشاورزی(اگروفودنیوز)، به نقل از ایسنا؛ قاسم پیشه‌ور در پاسخ به اینکه آیا شورای قیمت‌گذاری محصولات کشاورزی با قیمت ۱۵هزارتومان برای خرید تضمینی هرکیلو گندم موافق است یا خیر، گفت: شهریور سال گذشته شورای قیمت گذاری قیمت خرید تضمینی گندم را ۱۳هزار تومان اعلام کرد که ۱۱هزار و۵۰۰ تومان به عنوان قیمت پایه و ۱۵۰۰تومان هم یارانه کود، بذر و سم بود.

وی ادامه داد: افزایش قیمت سم و کود و همچنین تورم منجر به این شد که شورای قیمت‌گذاری در سه ماهه پایانی سال گذشته درخواست بازنگری در قیمت خرید تضمینی گندم دهد. که در این راستا چندین جلسه تشکیل شد ولی به نتیجه‌ای نرسیدیم.

رئیس اتاق اصناف کشاورزی افزود: قرار شد که بعد از عید جلسه‌ای برگزار و نهایتاً قیمت اعلام شود اما با توجه به تحولات وزارت جهاد کشاورزی و جابجایی وزیر این اتفاق نیفتاد. البته از سرپرست وزارت جهاد کشاورزی انتظار داشتیم که جلسه را برگزار و این رقم در شورای قیمت‌گذاری مصوب و اعلام شود.

وی تصریح کرد: مجلس شورای اسلامی، تعیین و اعلام قیمت خرید تضمینی را به عهده شورای قیمت گذاری گذاشته است. به عبارت دیگر شورا قیمت را تصویب و وزیرجهادکشاورزی به عنوان رئیس این شورا آن را اعلام می کند.

پیشه‌ور با بیان اینکه براساس قانون دولت وظیفه تعیین و اعلام قیمت خرید تضمینی را ندارد، گفت: به همین جهت قیمتی که در روزهای گذشته برای خریدتضمینی گندم توسط دولت اعلام شد حکم نهایی را ندارد و روز دوشنبه جلسه شورا برگزار و تصمیمات نهایی در آنجا گرفته می شود. هر قیمتی که در شورا مصوب شود حکم قانون را دارد.

وی در پاسخ به این سوال که آیا قیمت مورد نظر شورا همین ۱۵هزارتومان است یا بیشتر خواهد شد، گفت:اخیرا کشورهای همسایه مانند عراق گندم را کیلویی ۲۵  تا ۳۰هزار تومان خریداری می کنند و این یکی از دلایلی است که معتقدیم قیمت گندم باید بازنگری شود. موضوع دیگر خشکسالی بود. ما در برخی مناطق به دلیل خشکسالی گندم نداریم.  از طرفی خوراک دام گران تر از قیمت گندم شده است و احتمال اینکه کشاورزان و دامداران گندم را خوراک دام بکنند بسیار زیاد است به همین دلیل اعلام کردیم اگر دولت می‌خواهد گندم بخرد باید قیمت آن را افزایش دهد که کشاورز گندم را به دامدار و دلال ندهد.

این کارشناس کشاورزی افزود: معتقدیم در جهت حمایت از تولید و برای اینکه تولید کننده گندم را به دولت تحویل دهد باید قیمت افزایش یابد تا اگر سال گذشته ۷ و نیم میلیون تن گندم خریداری شد امسال بیش از ۸ میلیون تن باشد. اگر قیمت گندم ۱۵ هزار تومان باشد یقیناً میزان خرید از سال گذشته کمتر خواهد بود و در نهایت دولت باید از کشورهای دیگر گندم خریداری کند.

وی با اشاره به اینکه قیمت گندم نباید کمتر از ۱۷هزارتومان باشد، گفت: قیمت گندم باید به نحوی تعیین شود که هم دولت منابع پرداخت آن را داشته باشد و هم منافع کشاورز حفظ شود.

بر اساس این گزارش، علی بهادری جهرمی_سخنگوی دولت عصر پنجشنبه(۳۱فروردین) در حساب توییتری خود از تعیین قیمت خرید تضمینی گندم خبر داد و نوشت که بنابر پیشنهاد وزارت جهاد کشاورزی و با تصویب هیات دولت قیمت خرید تضمینی گندم کشاورزان هر کیلوگرم ۱۵‌ هزارتومان تعیین شد. که بر این اساس دولت علاوه بر مبلغ ۱۱ هزار و ۵۰۰تومان قیمت گندم، ۱۵۰۰ تومان برای بخشی از هزینه‌های کود و بذر ۲۰۰۰تومان نیز جایزه تحویل گندم برای کشاورزان تصویب کرد.

سرویس خبری: کشاورزی

منبع: ایسنا

سمن مجتهدی
بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *