اهم اخبار

رئیس انجمن صنایع خوراک دام، طیور و آبزیان: تخصیص ۶۵۰ میلیون دلار ارز دولتی به واردکنندگان خاص نهاده

بدون دیدگاه
image_pdfimage_print

در جلسه وزارت صمت با برخی واردکنندگان نهاده، ۶۵۰میلیون یورو به واردات اختصاص یافته است؛ به هر حال صمت متولی توزیع ارز است و تصمیم گرفته برخی واردکنندگان را دعوت و با آنها کار را پیش ببرد.

مجید موافق قدیری، رئیس انجمن صنایع خوراک دام، طیور و آبزیان در گفتگو با خبرنگار مهر درباره اعتراض تشکل‌های واردکننده نهاده دامی به جلسه وزارت صمت با برخی واردکنندگان خاص جهت تخصیص ارز گفت: در جلسه وزارت صمت با برخی واردکنندگان نهاده‌های دامی، دینار عراق معادل ۶۵۰ میلیون یورو به نهاده‌های دامی خوراک دام همچون ذرت، کنجاله سویا و جو دامی اختصاص یافته است. بهرحال متولی توزیع ارز وزارت صمت است و این وزارت خانه تصمیم گرفته برخی واردکنندگان را دعوت و با آنها برای واردات این کالاهای استراتژیک برنامه‌ریزی کند. بنده نمی‌خواهم این اقدام را تأیید یا رد کنم اما اگر قرار است مشکل را حل کنیم باید از منشأ آن را حل کنیم.

وی تاکید کرد: انحصار در واردات نهاده‌های دامی در کشور وجود ندارد. امروز حدود ۴۰۰ شرکت در این عرصه فعالیت می‌کنند و سهم بازار شرکتهای بزرگ و با سابقه نیز نسبت به چند سال گذشته حدوداً ۶۰ درصد کاهش یافته است و متأسفانه سهم دولت از طریق شرکت پشتیبانی امور دام کشور در این تجارت از حدود ۱۲ درصد در سال ۹۶ به ۳۴ درصد در سال ۹۸ رسید که این نکته نیز قابل توجه است.

قدیری تصریح کرد: فراموش هم نکنیم که تا زمانیکه ارز دولتی ۴۲۰۰ تومانی برای واردات نهاده‌های دامی و محصولات پروتئینی پابرجا باشد، این اقلام سیاسی بوده و دولت می‌تواند در روند توزیع و تخصیص و تأمین آن دخالت کند که نتیجه آن هم در اغلب موارد فساد و رانت است.

قدیری اضافه کرد: اقتصاد ایران علی الخصوص در بخش دامپروری علی رغم اینکه بیش از ۹۰ درصد آن توسط بخش خصوصی تولید می‌شود، دولتی است و بخش دولتی می‌تواند در کلیه مراحل تولید و تجارت ورود کند. که همین موضوع پاشنه آشیل حلقه‌های مختلف زنجیره تأمین پروتئین کشور است. ضمن اینکه کشور در شرایط عادی نیست و در یک جنگ اقتصادی تمام عیار قرار دارد؛ بنابراین برخی تصمیمات در همان لحظه می‌تواند تأثیر مثبت داشته باشد و شاید چند روز و ساعت دیگر آن تأثیر مثبت را نداشته باشند.

سرویس خبری: دام و طیور و آبزیان

سمن مجتهدی
بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *