اهم اخبار

روسیه به صادرکننده بزرگ گندم دنیا تبدیل شد

بدون دیدگاه
image_pdfimage_print

روسیه طی ۲۰ سال از کشوری که وابسته به واردات گندم بود، به کشوری تبدیل شده که یک پنجم فروش جهانی گندم را در اختیار دارد.

به گزارش صنعت غذا و کشاورزی، به نقل از بلومبرگ، دیدگاه های روسیه جایگاه آن را به عنوان یک قدرت برتر در دنیای گندم تثبیت می‌کند.

 روسیه طی ۲۰ سال از کشوری که وابسته به واردات گندم بود، به کشوری تبدیل شده که یک پنجم فروش جهانی گندم را در اختیار دارد. خاک حاصلخیز این کشور برداشت های بیشتری را با قیمت های جذاب ممکن ساخته است. بیش از ۶۰ کشور از یونان گرفته تا فیلیپین غلات روسیه را خریداری می‌کنند. روسیه قصد دارد تعداد این کشورها را افزایش دهد و بازارهایی را به دست آورد که گندم آن را به خاطر قوانین مربوط به کیفیت غلات حذف کرده بودند.

 این آرزوی روسیه هفته گذشته نقطه عطفی را تجربه کرد. الجزایر، یکی از اصلی‌ترین خریداران غلات روسیه، مجوز آغاز واردات از این کشور را صادر کرد. عربستان سعودی هم سال گذشته این مجوز را صادر کرده بود. عربستان یکی از کشورهایی بود که روسیه همواره تلاش در وارد شدن به بازار آن را داشت. روسیه سرمایه‌گذاری۲های سنگینی جهت افزایش سهم بازار انجام داده و همچنان رو به رشد است.

روسیه علاوه بر آغاز فروش غلات به عربستان در سال جاری میلادی، صادرات گندم به کشورهایی مانند ترکیه، برزیل ،ویتنام و تانزانیا را هم طی سال‌های اخیر افزایش داده است. با توجه به دومین برداشت بزرگ روسیه، انتظار می رود صادرات این کشور در این فصل از ۳۷٫۵ میلیون تن عبور کرده و همچنان در صدر صادرکنندگان بزرگ دنیا قرار داشته باشد.

محموله های ارزان روسیه باعث شده این کشور بتواند سهم بازار صادرات را از آمریکا و اتحادیه اروپا طی دهه گذشته بگیرد و بیش از ۸۰ درصد صادرات به کشورهایی مثل مصر را در اختیار داشته باشد. فروش بیشتر غلات روسیه به الجزایر ضربه سختی به صادرکنندگان فرانسوی می‌زند چون الجزایر بزرگترین مشتری آنهاست. پیش‌بینی می‌شود صادرات فرانسه به خارج از اتحادیه اروپا در این فصل ۵۰ درصد کاهش یابد.

 روسیه طی ماه های آینده با رقابت بیشتری از طرف کانادا و استرالیا مواجه خواهد شد چون برداشت در این کشورها رو به افزایش است.

سرویس خبری: بین الملل

سمن مجتهدی
بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *