اهم اخبار

رییس اتحادیه چایکاران خبر داد: اتخاذ سیاست های بی رحمانه در تعیین نرخ خرید برگ سبز چای

بدون دیدگاه
image_pdfimage_print
بی توجهی دولت به تامین نیاز های کشاورزان و چایکاران در نهایت منجر به دلسرد شدن فعالان این حوزه شده است.

اتاق خبر-گروه اقتصادی: رییس اتحادیه چایکاران در گفتگو با اتاق خبر نقش شورای عالی اقتصاد در تعیین نرخ خرید تضمینی را بیرحمانه دانست تاکید کرد: اعلام این نرخ بدون محاسبه هزینه های تولید انجام شده و نمی تواند هرینه های تمام شده این کالا را پوشش دهد.

ایرج هوسمی تصریح کرد: اینکه قیمت چای را با نرخ تورم تعیین کردند روش خوبی نبوده زیرا چای از محصولاتی است که در طول سال های گذشته مورد اجحاف قرار گرفته زیرا در زمان رشد بی رویه تورم قیمت این کالا بر این مبنا افزایش نداشته است.

وی افزود: نرخ جدید خرید تضمینی چای انتظارات تولیدکنندگان را برآورده نکرد و این مسئله باعث دلسرد شدن کشاورزان شده است.

هوسمی با اشاره به اینکه مطالبات چایکاران در وضعیت مناسبی قرار ندارد اظهار داشت: در حال حاضر کشاورزان کالای خود را بدون دریافت پول به مراکز خرید سازمان چای تحویل می دهند و هنوز پول خرید برگ سبز چای را به تولیدکنندگان پرداخت نشده و فقط در دور اول بهره برداری یک ششم قیمت برگ سبز به عده ای از کشاورزان پرداخت شده است.

رییس اتحادیه چایکاران اضافه کرد: مسئولان ذیربط نیز در رسیدگی به وضعیت چایکاران اقداماتی انجام نمی دهد و حمایت های آن ها تا به حال فقط در حد وعده و وعید بوده است.

وی با تاکید بر اینکه طبق فرمایشات مقام معظم رهبری حدود ۱۵۰میلیارد تومان برای این کار اختصاص داده شده گفت: اگرچه این مسئله به تصویب رسیده است اما متاسفانه به مرحله اجرا نرسیده است.

هوسمی در این خصوص افزود: کشاورزان در سال گذشته باغات را بیمه کردند که امید می رفت هزینه خسارات تامین شود اما تا به امروز اعتباراتی به چایکاران داده نشده است که این مسائل زندگی روزانه فعالان این حوزه را تحت الشعاع قرار داده است.

رییس اتحادیه چایکاران با اشاره به این مسئله که باغات زیادی بدون استفاده رها شده اند اظهار داشت: تولید چای از ۷۰هزار تن به ۱۴هزار تن رسیده که به معنی این است که ۵۶هزار تن از تولیدات ما از بین رفته است و اگر این وضعیت در تجارت پیش می آمد ورشکستگی اعلام می شد.

وی تاکید کرد: باید تلاش شود که از این رویداد جلوگیری شود که در غیر اینصورت لازم است هزینه زیادی را صرف واردات چای کنند.

هوسمی در پایان تاکید کرد: تولید در سال جاری به دلیل افزایش باران و خوب بودن وضعیت آب و هوا نسبت به سال قبل افزایش یافته و این میزان رشد تولید در بدبینانه ترین حالت حدود ۲۵درصد می باشد.

امیرسامان اسکندری
بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *