اهم اخبار

رییس انستیتو تحقیقات تغذیه‌ای و صنایع غذایی خبر داد: هشدار چاقی در کشور/ برنامه‌ای برای “مراقبت از غذا و تغذیه ایرانیان”

بدون دیدگاه
image_pdfimage_print

رییس انستیتو تحقیقات تغذیه‌ای و صنایع غذایی کشور ضمن هشدار نسبت به افزایش روند چاقی در دنیا و همچنین ایران، گفت: برنامه “مراقبت از غذا و تغذیه” را در راستای برنامه‌های مبارزه با بیماری‌های غیرواگیر وزارت بهداشت در سال ٩۵ در کشور اجرایی خواهیم کرد.

دکتر هدایت حسینی در گفت‌وگو با خبرنگار سرویس سلامت خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، با اشاره به آخرین مطالعات بین‌المللی انجام شده روی حدود ٢٠ میلیون نفر جمعیت ١٨۶ کشور جهان، چاقی را یکی از مهم‌ترین مشکلات سلامتی بشر در قرن حاضر عنوان کرد.

وی ضمن بیان اینکه وزن ساکنین جهان در ۴٠ سال اخیر رو به افزایش بوده، اظهار کرد: در حال حاضر تخمین زده می‌شود حدود ۶۵٠ میلیون نفر در دنیا دچار مشکل چاقی هستند که از این تعداد ٢۶۶ میلیون نفر آن را مردان و ٣٧۵ میلیون نفر را زنان تشکیل می‌دهند.

وی افزود: بررسی‌ها نشان داده میزان شیوع چاقی در زنان بیشتر از مردان است؛ به طوری که در حال حاضر ١٠.٨ درصد مردان و ١۴.٩ درصد زنان در دنیا مبتلا به چاقی هستند. این در حالی است که ٢.٣ درصد مردان و پنج درصد از زنان دچار چاقی شدید هستند.

حسینی، همچنین پیش‌بینی کرد که در صورت ادامه این روند، میزان چاقی دنیا در ١٠ سال آینده، ١٨ درصد در مردان و ٢١ درصد در زنان خواهد رسید.

وی، با بیان اینکه چاقی زمینه‌ساز ایجاد بسیاری از بیماری‌های غیرواگیر است، این پدیده را برای نظام سلامت جهانی در کشورهای مختلف هزینه‌ساز خواند.

رییس انستیتو تحقیقات تغذیه‌ای و صنایع غذایی کشور، توجه به میزان غذا و کالری دریافتی از طریق مواد غذایی و فعالیت بدنی کافی روزانه را دو توصیه مهم برای جلوگیری از افزایش وزن و چاقی برشمرد و تصریح کرد: در طی این ۴۰ سال اخیر، کمبود وزن در مردان از ١٣.٨ درصد به ٨.٨ درصد و در زنان میزان کمبود وزن از ١۴.۶ درصد به ٩.٧ درصد تقلیل پیدا کرده است. این مطلب بیانگر آن است که افزایش وزن و چاقی در دنیای امروز مشکلات سلامتی بیشتری را نسبت به کمبود وزن برای سلامت جوامع بشری در بردارد.

وی درباره وضعیت چاقی در کشور نیز گفت: ایران در چاقی کم و بیش از همین الگوی جهانی پیروی می‌کند، به همین دلیل وهمچنین برای تعیین دقیق میزان اضافه وزن، چاقی و چاقی شدید در کشور، انستیتو تحقیقات تغذیه‌ای و صنایع غذایی کشور در چهار محور، برنامه مراقبت از غذا و تغذیه را در راستای برنامه‌های مبارزه با بیماری‌های غیر واگیر وزارت بهداشت در سال ٩۵ در کشور به اجرا در خواهد آورد تا بر اساس تعیین وضع موجود امکان مداخلات بهداشتی دقیق و بر اساس شواهد فراهم شود.

انتهای پیام

امیرسامان اسکندری
بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *