اهم اخبار

صنعت آسیابانی کشور در خطر است/ لزوم تدبیر فوری دولتمردان

بدون دیدگاه
image_pdfimage_print

یک کارشناس صنعت آرد گفت: اگر فکری به حال صنعت آسیابانی کشور نشود با ورشکستگی این صنعت مواجه می شویم و باید آرد و نان را هم وارد کنیم.

به گزارش پایگاه خبری صنعت غذا و کشاورزی(اگروفودنیوز)، به نقل از مهر؛ وحید حیدری با بیان اینکه در سال ۹۶ و۹۷ صادر کننده مرغ و تخم مرغ و جوجه یک روزه بودیم اما در سال ۱۴۰۰ وارد کننده این محصولات شدیم، گفت: اگر فکری به حال صنعت آسیابانی کشور نشود با ورشکستگی این صنعت مواجه می شویم و باید آرد و نان را هم وارد کنیم.

وی اضافه کرد: کارخانجات آرد از سال ۱۴۰۰ در زیان بودند و با وعده های وزیر کشاورزی فعالیت خود را به سختی ادامه دادند که البته هیچ کدام از آن وعده ها نیز تحقق نیافت.

این کارشناس صنعت آرد اضافه کرد : با افزایش حقوق و تورمی که در سال ۱۴۰۱ اتفاق افتاده، هر کارخانه به طور متوسط ماهانه ده میلیارد ریال زیان دارد و این از توان کارخانجات خارج است.

وی با بیان اینکه متاسفانه عدم قیمت گذاری صحیح و دستوری طی سالهای ۹۳ تا به امروز باعث شده کارخانجات نتوانند نسبت به ارتقاءتکنولوژی و ترمیم خطوط تولید خود اقدام کنند، گفت: این امر منجر به تنزل کیفیت آرد های تولیدی و عدم رقابت با کشور های همسایه شده است.

حیدری اضافه کرد : بدلیل اینکه از سال ۱۳۹۳ تا امروز، دولت نمیخواست قیمت نان را گران کند، نرخ آرد را هم ثابت نگه داشته است و همه ساله جهت ترمیم و جبران هزینه کارخانجات آرد نسبت به افزایش نرخ سبوس اقدام می کرده که امسال این کار را نیز انجام نداده است.

وی توضیح داد :در سال ۱۴۰۰ در جلسه ستاد تنظیم بازار مصوب شد که پس از افزایش نرخ شیر، قیمت سبوس نیز براساس مکانیزم عرضه و تقاضا فروخته شود ودر آنالیز قیمت شیر، متوسط نرخ سبوس ۴۰۰۰ تومان در نظر گرفته شد.

حیدری ادامه داد: این مصوبه در دولت آقای روحانی ابلاغ شد اما متاسفانه بعداز گرفتن سکان هدایت وزرات کشاورزی توسط دکتر ساداتی نژاد، مافیای سبوس توانستند به بهانه خشکسالی و حمایت از دامدار قیمت سبوس را به قیمت ۱۴۰۰۰ ریال برگردانند.

وی افزود: بعداز اعتراض کارخانجات آرد، وزیر جهاد کشاورزی، کارخانجات را به سازمان برنامه ارجاع دادند که آقای میر کاظمی نیز در نامه ای در مورخ ۲۱/۰۶/۱۴۰۰ به آقای دکتر سادتی نژاد اعلام کردند که در بودجه ۱۴۰۰ امکان پرداخت هیچگونه یارانه ای به کارخانجات آرد وجود ندارد و اگر تصمیم بر برگشت قیمت سبوس به ۱۴۰۰۰ ریال باشد، قیمت شیر و ۱۰ محصول لبنی هم باید کاهش یابد که متاسفانه سبوس ارزان شد و شیر ومحصولات لبنی ارزان نشد.

این کارشناس ادامه داد: آقای ساداتی نژاد وقتی از سازمان برنامه مایوس شد به معاونت خود در بازرگانی داخلی نامه زد که مابه التفاوت قیمت ۱۴۰۰۰ ریال سبوس تا ۴۰۰۰ ریال (آنالیز شیر) هر ماهه با صدور حواله سبوس به کارخانجات از منابع داخلی و در اختیار پرداخت شود که معاونت مربوطه نیز از این کار سر باز زد.

حیدری با اشاره به تحت فشار قرار گرفتن تولید کنندگان گفت: متولیان امر در وزرات جهاد یا پنبه در گوش دارند و یا آنقدر از این صداها شنیده اند که دیگر برایشان عادی است اگر ظرف روزهای آینده فکری به حال این صنعت نشود این صنعت از بین خواهد رفت و مرگ قریب الوقوع صنعت نیمه جان آسیابانی حتمی است.

سرویس خبری: صنعت غذا

منبع: مهر

سمن مجتهدی
بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *