اهم اخبار

محققان حوزه کشاورزی نیازمند کمک‌ سایر دستگاه‌ها هستند

بدون دیدگاه
image_pdfimage_print

معاون امور باغبانی وزیر جهاد کشاورزی گفت: باید به بخش کشاورزی که در شرایط سخت تحریم، جبران سایر بخش ها را می‌کند توجه بیشتری شود و محققان ما در این حوزه نیازمند کمک‌های بین بخشی سایر دستگاه‌ها هستند.

به گزارش پایگاه خبری صنعت غذا و کشاورزی، به نقل از ایرنا؛ محمدمهدی برومندی، یکشنبه در نشست کارگروه کشاورزی شهرستان جهرم اظهار داشت: ایران به دلیل داشتن ارتفاعات مناسب و قرار گرفتن در عرض جغرافیایی ۳۲ درجه، کمربند تولید محصولات راهبردی است و در بخش کشاورزی و باغبانی می‌توانیم به پیشرفت‌های خوبی دست یابیم.

وی اافزود: در وزارت جهاد کشاورزی، وظیفه ما تولید حداکثری است و باید توجه داشت که توسعه در دنیا با تولید مازاد بر مصرف در بخش کشاورزی رقم می‌خورد و یکی از اهداف این وزارتخانه عمل کردن به این وظیفه است.

برومندی گفت: در سال ۹۸ علاوه بر تولید غذای کشور، هفت و نیم میلیون تن صادرات محصولات کشاورزی داشتیم که ۶ میلیارد دلار درآمد ارزی در شرایط تحریم نصیب کشور کرد و از این رقم حدود سه میلیارد دلار سهم بخش باغبانی بود.

معاون امور باغبانی وزیر جهاد کشاورزی در بخش دیگری از سخنان خود به ظرفیت‌های بسیار ارزشمند استان فارس در تولید محصولات زراعی و باغی و همچنین نقش موثر این استان در تامین امنیت غذایی کشور اشاره و بیان کرد: فارس ویترین تولید محصولات باغبانی کشور است و به ویژه شهرستان‌های جهرم و خفر در این حوزه مقام اول این استان را دارند.

برومندی ادامه داد: شایسته نیست که استان فارس که ۱۵ درصد محصولات باغبانی کشور را تولید می‌کند و شهرستان جهرم که گل سرسبد و در خط اول این تولید در جنگ اقتصادی است، از اعتبارات استانی سهمی کمتر از هشت درصد داشته باشد و این موضوع در روند توسعه و برنامه تعریف شده مشکل ایجاد خواهد کرد.

این مقام مسوول، با اشاره به اینکه طرح پایلوت پیشگیری از زوال مرکبات در یک هزار هکتار از باغ‌های شهرستان جهرم اجرا می‌شود، گفت: خرمای شاهانی جهرم نیز کمتر به دنیا معرفی شده و باید در پی رفع مشکلات در این زمینه باشیم، موانع صادراتی این محصول را برطرف کنیم و در مقابل واردات میوه‌های گرمسیری، خرما صادر شود.

برومندی اضافه کرد: در زوال مرکبات شهرستان جهرم باید بدانیم پیوست تحقیقاتی آن چیست و مشخص شود که در این شهرستان که قطب باغبانی استان فارس است، ظرفیت‌های تحقیقاتی آن کجاست، قابلیت‌های ایستگاه‌های تحقیقاتی را مشخص کنیم و اینکه بدانیم در این عرصه نحوه فعالیت‌ها چگونه است و اگر خلاء در این حوزه وجود دارد آن را برطرف کنیم.

معاون امور باغبانی وزیر جهاد کشاورزی گفت: برای حل مشکل زوال مرکبات باید در قالب طرحی که در این زمینه تهیه شده به بهره‌بردارن تسهیلات ‌پرداخت شود و به همین منظور برای حدود چهار هزار هکتار از باغ‌های مرکبات در استان فارس که بخش عمده ای از آن متعلق به شهرستان جهرم است با بانک کشاورزی به تفاهم رسیده‌ایم که بیش از ۲۰۰ الی ۳۰۰ میلیارد تومان تسهیلات به کشاورزان و بهره‌برداران پرداخت شود.

برومندی افزود: برای اینکه سود این تسهیلات ارزان قیمت باشد با صندوق توسعه ملی هم در حال رایزنی هستیم که بر اساس بند الف ماده ۲ در مناطق محروم این رقم را به حدود ۱۰ درصد برسانیم.

وی بیان داشت: همچنین از سازمان برنامه و بودجه استان فارس نیز خواسته‌ایم، ردیفی به عنوان اصلاح و بازسازی باغ‌ها و کمک‌های فنی اعتباری تعریف کند تا تسهیلات بسیار ارزان در اختیار باغداران و بهره‌برداران قرار گیرد.

معاون امور باغبانی وزیر جهاد کشاورزی افزود: باید در بخش کشاورزی به وضعیت سنتی و شکافی که در بین سیاستگذاری، آموزش و ترویج وجود دارد بپردازیم و برای باغ‌ها شناسنامه و سند توسعه باغ‌های استانی تهیه کنیم.
او اضافه کرد: باید ۲ مساله مهم تولید نهال و بذر هیبرید در استان فارس نیز حل شود و این موضوع در زمره ماموریت‌های معاونت باغبانی وزارت جهاد کشاورزی قرار گرفته است و درصدد هستم چند ردیف استانی هم در این مورد ایجاد ‌شود.

برومندی، با بیان اینکه طرحی مهیا شده که تغییر الگوی کشت در آن لحاظ شده است، ایجاد یک باغ مادری مناسب دراستان فارس را از نیازهای این استان دانست.   

باغ مادری، باغی است که به عنوان منبع تامین کننده قلمه یا پیوندک ارقام مرغوب اصیل و سالم گیاهان و منطبق با شرایط منطقه احداث می‌شود. در اینگونه باغ‌ها انتظار گرفتن بار و میوه از درختان نمی‌رود. 

فرصت مغتنمی برای بیش از ۱۲ هزار تن خرمای جهرم فراهم است 

نماینده مردم شهرستان‌های جهرم و خفر در مجلس شورای اسلامی نیز در این نشست با بیان اینکه هم اینک بیش از ۱۲ هزار تن خرما در سردخانه‌ها شهرستان جهرم موجود است، گفت: خرما یک محصول راهبردی است و با توجه به قیمت ارز، هم اینک بهترین فرصت برای صادرات این محصول است. 

محمدرضا رضایی کوچی، همچنین خواستار تقویت رویکرد علمی و تحقیقاتی وزارت جهاد کشاورزی با مراکز دانشگاهی و علمی شد و بیان داشت: حداقل نزدیک به ۵۰ درصد از باغ‌های مرکبات جهرم به دلیل زوال مرکبات آسیب دیده است و یا از بین رفته است و باید این وزارتخانه از همان ابتدای بروز این مشکل برای رفع آن اقدام می‌کرد.

این نماینده مجلس اضافه کرد: نهال‌هایی که در اختیار باغدار قرار گیرد باید عاری از ویروس باشد، نظارت‌ها در این زمینه افزایش یابد و هر کس مجاز نباشد که مبادرت به تولید نهال کند و آن را به فروش رساند و ضروری است که مرکز تحقیقات کشاورزی به تولید نهاد سالم ورود کند.

رضایی کوچی ادامه داد: شهرستان جهرم از قابلیت تولید نهال‌های تجاری عاری از ویروس برخوردار است و در صورت حمایت وزارت جهاد کشاورزی، می‌تواند علاوه بر تامین نیازهای داخل حتی به خارج از کشور نیز صادر شود.

نماینده مردم شهرستان های جهرم و خفر در مجلس شورای اسلامی، همچنین اجرای طرح الگوی کشت در کشور و به‌ویژه استان فارس را ضروری دانست و اظهار داشت: باید آموزش به کشاورزان با جدیت پیگیری شود و مرکز تحقیقات جهاد کشاورزی در سطح ملی اهداف خود را محقق سازد و به وظایف خود عمل کند.

وی ادامه داد: هم اکنون ۶۰ درصد اقتصاد مردم شهرستان های جهرم و خفر وابسته به کشاورزی است و آسیب به این بخش، آسیب به معییشت آنان است و انتظار فعالان این حوزه این است که بیش از پیش مورد حمایت و پشتیبانی قرار گیرند. 

شهرستان جهرم در فاصله ۱۹۳ کیلومتری جنوب شرقی شیراز قرار دارد.

سرویس خبری: کشاورزی

منبع: ایرنا

سمن مجتهدی
بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *