اهم اخبار

مدیرعامل انجمن تولیدکنندگان و تأمین‌کنندگان برنج ایران: هدف‌گذاری برای خودکفایی در تولید برنج در کشور

بدون دیدگاه
image_pdfimage_print

محمد مختاریانی با اشاره به هدفگذاری برای رسیدن به خودکفایی برنج در بلند مدت گفت: در حال حاضر در حوزه صادرات برنج اتفاقات خوبی رقم خورده است و تقویت و توسعه آن از دیگر برنامه‌ها است.

به گزارش پایگاه خبری صنعت غذا و کشاورزی(اگروفودنیوز)، به نقل از تسنیم؛ محمد مختاریانی رئیس انجمن تولیدکنندگان و تأمین‌کنندگان برنج ایران اظهار داشت: این انجمن به تازگی تأسیس شد تا برنج ایرانی متولی داشته باشد و تعارض میان تولید داخل و واردات برنج حذف و برنج مورد نیاز کشور با در نظر گرفتن حقوق همه ذی‌نفعان و مصرف‌کنندگان تأمین شود.

وی افزود: پیش از این چندین انجمن به صورت رسمی و غیررسمی در حوزه برنج و واردات آن فعالیت می‌کردند، اما مشکلات حوزه تولید مؤید این مهم بود که تولید برنج ایرانی متولی واحدی ندارد.

وی ادامه داد: از طرفی وجود تعارض سنتی میان تولید و واردات برنج موجب شده بود که هر سال سیاست‌هایی متفاوت و بعضاً متضاد اتخاذ شود و متعاقب آن تولیدکننده یا واردکننده و مصرف‌کننده متضرر شوند.

رئیس انجمن تولیدکنندگان و تأمین‌کنندگان برنج ایران با تأکید بر اینکه بازار برنج نیازمند برقراری تعادل است تا هیچ یک از فعالان و ذی‌نفعان این صنعت آسیب نبینند، تصریح کرد: با این رویکرد، تأسیس انجمن تولیدکنندگان و تأمین‌کنندگان برنج ایران در دستور کار قرار گرفت و امروز خوشحالیم که تشکلی ایجاد شده تا فعالان صنعت برنج از کشاورز شالیکار، تولید و فرآوری، واردکننده و صادرکننده و توزیع‌کننده برنج بتوانند با همفکری و خردجمعی تصمیماتی اتخاذ کنند که موجب حاکمیت آرامش بر بازار برنج شود.

وی گفت: این انجمن در صورتی‌ که دولت پذیرای آن باشد می‌تواند در حوزه تنظیم بازار هم مشاوری توانمند برای دولت باشد و همچنین در حوزه اجرا دولت را یاری دهد.

مختاریانی با اشاره به اینکه آروزی بزرگ رسیدن به خودکفایی برنج هدف بلند مدتی است که انجمن تولیدکنندگان و تأمین‌کنندگان برنج ایران پیش روی خود قرار داده است، افزود: در حال حاضر در حوزه صادرات برنج اتفاقات خوبی رقم خورده است و تقویت و توسعه این حوزه از دیگر برنامه‌هایی است که این تشکل روی آن متمرکز شده است.

وی با قدردانی از مسؤلان و مدیران وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی که برای تأسیس این انجمن نهایت همراهی و همکاری را داشته‌اند، توضیح داد: نظر مساعد وزارت جهاد کشاورزی به عنوان وزارت تخصصی صنعت برنج در راه‌اندازی این انجمن مؤثر بوده و امیدواریم در ادامه راه نیز حمایت همه جانبه دولت و همچنین نمایندگان مجلس بالاخص کمیسیون کشاورزی را در کنار خود داشته باشیم.

در ادامه این مراسم مسیح کشاورز دبیر انجمن تولیدکنندگان و تأمین‌کنندگان برنج ایران اظهار داشت: حضور مدیران عالی‌رتبه در اولین مراسم رسمی انجمن تولیدکنندگان و تأمین‌کنندگان برنج ایران مؤید اهمیت و جایگاه صنعت برنج در اقتصاد کشور و همچنین اعتماد و اعتباری است که برای این انجمن قائل شده‌اند.

وی با اشاره به اینکه صنعت برنج از نبود یک متولی واحد رنج می‌برد و خلاء تشکلی ملی در حوزه تولید زمینه را برای منفعت طلبی برخی فراهم کرده‌ بود، افزود: تأسیس این انجمن نویدبخش روزهای روشنی پیش روی صنعت برنج است و از این پس فرصتی فراهم شده تا نظرات فعالان بخش‌های مختلف این صنعت جمع‌بندی و خروجی آن به عنوان مشاوره در اختیار نهادهای سیاست‌گذارو تصمیم‌گیر قرار گیرد تا مؤثرترین تصمیمات برای این صنعت اتخاذ شود.

لزوم رفع وابستگی به واردات کالاهای اساسی از ۲ کشور

در بخش دیگری از این مراسم مهدی صفری معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه ایران ضمن ابراز خشنودی از تأسیس انجمن تولیدکنندگان و تأمین‌کنندگان برنج ایران، افزود: توجه به صنعت برنج از دو منظر برای کشورمان اهمیت دارد، اول آنکه با توسعه و بهبود وضعیت تولید بتوانیم نیاز کشور را تأمین و پس از آن بر صادرات و ارزآوری این صنعت متمرکز شویم و موضوع دیگر هدف گذاری برای کاهش واردات و ممانعت از خروج ارز از کشور است.

وی همچنین به اهمیت تأمین کالای اساسی برای کشور اشاره کرد و گفت: باید در این حوزه از اتکا و وابستگی به یک یا دو کشور پرهیز کرد و اقلام مورد نیاز را از کشورهای مختلف خریداری کرد تا وابستگی به منابع محدود به تهدید برای کشور تبدیل نشود و در این حوزه نیز این انجمن می‌تواند اثرگذار عمل کند.

سرویس خبری: صنعت غذا

منبع: تسنیم

سمن مجتهدی
بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *