اهم اخبار

مدیرعامل شرکت کناد خبر داد: دستیابی به تکنولوژی پیشرفته فرآوری گیاهان بومی ایران و تولید محصولات مورد نیاز صنایع مختلف داخلی

بدون دیدگاه
image_pdfimage_print

ایجاد پتانسیل عظیم فرآوری و صنایع تبدیلی فرآورده‌های گیاهان دارویی در کشور با تلاش پژوهشگران دانشگاه صنعتی شریف محقق شد.

به گزارش پایگاه خبری صنعت غذا و کشاورزی(اگروفودنیوز)، به نقل از روابط عمومی دانشگاه صنعتی شریف؛ تنوع آب و هوایی، جغرافیایی و وسعت سرزمین ایران باعث شده تا کشور ما به یکی از کشور‌های مورد توجه در زمینه کشت و پرورش گونه‌­های متعدد گیاهان دارویی- معطر تبدیل شود که البته تعداد قابل توجهی از گونه‌­ها بومی ایران هستند. با این وجود، به دلیل عدم توجه به توسعه فناوری و سرمایه ­گذاری مناسب، این محصولات و صنایع تبدیل آن به فرآورده‌­های ارزشمند مانند مواد موثره گیاهی، اسانس‌­های مختلف و عصاره­‌ها که از ملزومات صنعت داروسازی، غذایی و آرایشی-بهداشتی هستند، مغفول­ باقیمانده است. در صورتیکه گیاهان دارویی کشت شده در ایران به راحتی می‌تواند پاسخگوی صنایع کشور باشد، اما تقریبا همه­ صنایع نامبرده، نیاز خود را از خارج از کشور تأمین می‌کنند.

از یکسو، گیاهان ارزشمند کشت شده درکشور به صورت خشک صادر می‌شوند و از سوی دیگر، مواد استحصال شده از همین گیاهان با قیمت چند برابری از اروپا، ترکیه، چین و هند بعضاً با کیفیت پایین مجددا وارد می‌شوند، اتفاقی مشابه با رویه فروش نفت خام. لذا، به نظر می‌رسد، توجه و سرمایه ­گذاری برای رشد و توسعه فناوری‌ها و صنایع تبدیلی، در زمینه فرآوری گیاهان دارویی از ضروریات کشور است.

در همین راستا، شرکت کناد یکی از شرکت‌های مستقر در پارک علم و فناوری دانشگاه صنعتی شریف، با همت و بهره‌مندی از پشتوانه علمی اعضای هیئت علمی دانشگاه و محققین جوان و پرتلاش، ایده استحصال، فرآوری و تبدیل گیاهان بومی ایران به محصولات ارزشمند، کاربردی و پایه صنایع دارویی، غذایی و آرایشی بهداشتی را، بر پایه تکنولوژی کاملاً مدرن اختصاصی خود، طی چند سال گذشته با جدیت دنبال کرده است.

نتیجه این تلاش چند ساله محصولات متعددی چون؛ عصاره­‌ی گیاهان بومی ایران، اسانس­‌های­ کاملا ارگانیک­ عاری­ از هر گونه مواد شیمیایی ­و مواد مؤثره گیاهی­ مانند ژرانیول، منتول، لینانول و لیمونن کاملا خالص است که در صنایع مختلف کاربرد دارند و هم‌اکنون از خارج کشور تأمین می‌­شوند.

دکتر سمیه میرصادقی مدیرعامل شرکت کناد در خصوص وجه تمایز این شرکت می‌گوید: شاخص مهم تمایز شرکت کناد با شرکت‌­های مشابه داخلی و حتی خارجی­ استفاده از فناوری بسیار پیشرفته برای استخراج است که این فناوری اختصاصی شرکت کناد بوده و شرکت­‌های داخلی و خارجی دسترسی به­ این فناوری ندارند. همین فناوری سبب تولید عصاره‌­ها و اسانس‌­های کاملا خالص در این شرکت شده است که نمونه مشابه داخلی آن‌ها وجود ندارد.

وی گفت: هدف نهایی شرکت کناد بهره‌­مندی از توان بالای کشت گیاهان دارویی- معطر تولید داخل، تبدیل آن به ترکیبات فرآوری شده برای صنایع مختلف با کیفیت بسیار بالا با تکیه به دانش فنی خود و در نهایت وابستگی کمتر به تولیدات خارجی و خروج ارز است. اما در کنار اهمیت بازار داخل، با توجه به کیفیت بالای محصولات، شرکت ما اقدام به دریافت گواهی‌­های معتبر مربوط به ترکیبات ارگانیک و طبیعی از مراکز معتبر جهانی کرده است که نتیجه آن در آینده نزدیک صادرات محصولات این شرکت به بازار‌های جهانی خواهد بود. این امر سبب می­‌شود ایران نیز به کشور‌های تولید­کننده برخی فرآوره‌­های گیاهی بپیوندد که تا کنون میسر نبوده است.

دکتر میرصادقی بیان کرد؛ در کنار اهمیت ورود محصولات به بازار‌های بزرگ داخلی و خارجی و با توجه به دغدغه­‌های محیط زیستی، شرکت کناد به‌عنوان هدف جانبی ورود محصولات خود به خانه‌­های ایرانیان را مد نظر قرار داده است. با نگاهی به کسب و کار‌های خانگی و کارگاه­‌های کوچک تولید کننده محصولات بهداشتی و شمع‌سازی، به این نتیجه رسیدیم که علی‌رغم استقبال ما ایرانیان از محصولات تولیدی آنها، که به‌عنوان محصولات طبیعی و ارگانیک بدست مصرف کننده می‌­رسد، این اسانس­‌ها و بعضاً عصاره­‌های مورد استفاده در محصولاتی از این قبیل کاملاً شیمیایی و مضر هستند و تنها به دلیل ارزان و در دسترس بودن استفاده می‌­شوند. در نتیجه شرکت کناد اقدام به عرضه محصولات خود به‌ویژه اسانس­‌هایی با گرید بهداشتی و شمع‌سازی (برای اولین بار در ایران) برای کسب و کار‌های کوچک نموده است.

مدیرعامل شرکت کناد افزود: شرکت ما برای کاهش پسماند‌های شرکت و بهره‌­مندی هرچه بیشتر از گیاهان معطر و دارویی، تولید انواع خوشبو کننده هوا با اسانس­‌های کاملاً طبیعی بدون هرگونه افزودنی شیمیایی مضر را در سبد محصولات خود برای عموم قرار داده است. این محصولات نه تنها با محصولات مشابه خارجی از نظر کیفیت قابل رقابت هستند بلکه برخلاف آن‌ها که از مواد کاملا شیمیایی ساخته شده‌­اند، برخاسته از دل طبیعت و کاملا ارگانیک، سازگار با بدن انسان و محیط زیست بوده و در استفاده بلند مدت آسیبی وارد نمی‌­کنند.

دکتر میرصادقی در پایان گفت: شرکت کناد در کنار دستیابی به تکنولوژی پیشرفته فرآوری گیاهان بومی ایران و تولید محصولات مورد نیاز صنایع مختلف داخلی، با نیم نگاهی به بازار‌های خارجی، در آینده نزدیک و با تغییر شرکت به کشت و صنعت که هدف از آن کشت گونه­‌های گیاهی با کیفیت‌­تر است، سعی در کمک به بهبود کیفیت محصولات تولید شده در کسب و کار‌های کوچک خانگی و کارگاهی کرده است که نتیجه آن، دسترسی راحت­‌تر ایرانیان به محصولات با کیفیت و زندگی سالم‌­تر خواهد بود.

گفتنی است “شرکت شیمی افشره کناد” با نام تجاری کناد تولید­کننده مواد اولیه مختلف مورد نیاز فرمولاسیون­ های دارویی، آرایشی و بهداشتی بر پایه گیاهان دارویی و همچنین سنتزی می باشد.

سرویس خبری: صنعت غذا

سمن مجتهدی
بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *